• زنجان - بلوار استقلال - خیابان علی مصطفوی - پلاک ۳۶
  • تلفن تماس: 024-33551050

تحلیل داده های گوگل آنالیتیکس + مثال های کاربردی

تحلیل داده های گوگل آنالیتیکس + مثال های کاربردی

در این جلسه در ادامه مباحث مربوط به آموزش گوگل آنالیتیکس و تحلیل گزارشات برای بهبود عملکرد سایت و افزایش فروش، به مبحث user , new user از نگاه google analytics خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می کنم مقاله جادوی گزارش site search و جذب مخاطب را مطالعه کنید.

مفهوم user و new user در گوگل آنالیتیکس

چیزی که در تحلیل اطلاعات و گزارشات گوگل آنالیتیکس باید به آن دقت داشته باشید این است که کلاً عملکرد گوگل آنالیتیکس و گزارشاتی که ارائه می دهد بر اساس کوکی است.

این یعنی چه؟ ببنید اول کار از شما می خواهم که اکستنشن google analytics debugger را بر روی مرورگر کروم خود نصب کنید. سپس این extension را روشن کرده و سایتی را در گوگل باز کنید.

در صفحه کلیک راست کرده و inspect را بزنید. مانند تصویر به دنبال clientId خود باشید.

user و new user در گوگل آنالیتیکس

مفهوم clientId در گوگل آنالیتیکس

خب از این مفهوم به چه نتیجه ای می خواهیم برسیم؟ من از این مساله خواستم استفاده کنم تا مفهوم کاربر برگشتی و کاربر جدید را بهتر توضیح دهم.

وقتی شما برای بار اول وارد سایتی می شوید این کد به عنوان clientId به شما اختصاص داده می شود و شما به عنوان یک new user در آن سایت شناخته می شوید. حال اگر صفحه را ببندید و بعد از چند ساعت دوباره وارد همان سایت شوید، clientId شما تغییر نخواهد کرد.

نکته ای که گفتم اطلاعات گوگل آنالیتیکس بر اساس کوکی است اینجا مشخص می شود که اگر شما اینبار بجای مرورگر کروم از مرورگر دیگری استفاده کنید، clientId شما تغییر خواهد کرد. اگر کوکی مرورگر خود را پاک کنید و دوباره وارد همان سایت شوید مجدد clientId شما تغییر خواهد کرد.

پس در نتیجه زیاد نمی شود به اطلاعات google analytics در مورد کاربران جدید و کاربران برگشتی اعتماد کرد. ولی در مواقعی هم می توان از آن استفاده هایی کرد و نیم نگاهی به آن داشت.

استفاده از clientId برای افزایش فروش در سایت های فروشگاهی

حال که اطلاعاتی در این مورد به دست آوردیم، شما می توانید این اطلاعات را در اختیار برنامه نویس سایت قرار دهید تا بتواند با استفاده از کدنویسی ترتیبی اتخاذ کند تا وقتی کاربری وارد سایت شد، تشخیص داده شود آیا کاربر جدید هست یا کاربر بازگشتی؟

یکی از بهترین استفاده ها می تواند این باشد که با آنالیز سبد خرید کاربر با clientId مشخص، به این نتیجه برسیم که معمولاً ارزش ریالی سبد خرید این کاربر در چه حدودی است؟ معمولاً پس از ورود به سایت به سراغ کدام دسته بندی ها می رود؟

کالاها و موضوعات مورد علاقه او کدام است؟ پس از تشخیص این موارد کالاهایی با همان میانگین قیمت سبد خرید همیشگی در کالاهای پیشنهادی به او نمایش داده می شود و بیشتر به خرید ترغیب می شود.

اگر دقت کرده باشید در اینستاگرام هم در صفحه جستجو بیشتر موضوعات و پست هایی که علاقه بیشتری به آنها دارید و بیشتر دیده اید برایتان نمایش داده می شود که قطعاً استفاده از همین تکنیک است.

استفاده از Regular Expression یا RegEx در گوگل آنالیتیکس

مبحث بعدی که به گزارش گیری های شما کمک می کند استفاده از Regular Expression است. شما فرض کنید که یک فروشگاه اینترنتی دارید که تعداد زیادی محصول و دسته بندی در سایت دارید. حال شما به دنبال گزارشی هستید که مشخص کند فلان محصول چند بار در بین صفحات بازدیدی وجود داشته و یا گزارشات مربوط به آن محصول راببینید.

یا در حالت دیگر، تعداد زیادی فروشگاه دار در سایتی مانند بای سل عضو می شوند و مدیران بای سل تصمیم دارند تا وضعیت فروشگاه های مختلف را با هم مقایسه کنند.

تحلیل داده های گوگل آنالیتیکس + مثال های کاربردی

در این وضعیت پیدا کردن صفحات مربوط به آن فروشگاه قطعاً کار سختی خواهد بود که می توان با یک تنظیم ساده و استفاده از Regular Expression این کار را به راحتی انجام داد.

قطعاً ارائه گزارشات این چنینی برگه برنده شما خواهد بود تا بتوانید مشتریان بیشتری را به سمت عضویت در سایت خود ترغیب کنید و یا دلایل عدم بازخورد مثبت برخی فروشگاه ها را کشف کنید.

در این نوشته تصمیم ندارم در مورد انواع Regular Expression صحبت کنم و فقط به طور مختصر در مورد کاربرد آن صحبت می کنم.

انجام تنظیمات Regular Expression

استفاده از Regular Expressions

مانند تصویر بر روی Advanced کلیک کرده و Matching RegExp را انتخاب کنید برای این مثال خاص که به دنبال صفحات محصول فروشگاه خاصی هستید، عبارت تحلیل داده های گوگل آنالیتیکس + مثال های کاربردی  را وارد کرده و Apply را بزنید.

معنی دستور بالا این است که صفحاتی را نمایش بده که با /نام فروشگاه مد نظر شروع می شود و بعد از نام فروشگاه یک (/) وجود دارد و بعد از آن عبارت product و دوباره (/) و علامت *. یعنی اینکه بعد ازproduct هر چیزی می تواند باشد.

برای آشنایی بیشتر در مورد Regular Expression در مقالات بعدی مفصل صحبت خواهم کرد. از این مبحث در ساخت Goals در گوگل آنالتیکس نیز استفاده می شود.

question