• زنجان - بلوار استقلال - خیابان علی مصطفوی - پلاک ۳۶
  • تلفن تماس: 024-33551050

یک قدم جلوتر از رقبا با داشتن استراتژی در تولید محتوای سئو پذیر

یک قدم جلوتر از رقبا با داشتن استراتژی در تولید محتوای سئو پذیر
  • آبان 26 1399
  • بدون دیدگاه

بارها این جمله را شنیده ایم که محتوا در سایت پادشاه است. گاهی دیده می شود که ما تعداد زیادی محتوا می نویسیم و آن ها را مدام share  می کنیم اما به مقصود نمی رسیم. دلیل این اتفاق چیست؟ چرا با تعداد زیاد محتوا اتفاقی در سایت ما نمی افتد؟ چرا کاربران ما را نمی شناسند؟ تولید محتوا و استراتژی تولید محتوا مهمترین قسمت از سئو داخلی و روشی است که باعث تحولات عمده در کسب و کار ما می شود. با تولید محتوای خوب می توانیم برای خودمان یار بگیریم. محتوای ما باید به نحوی سرگرم کننده و جذاب باشد که کاربر را با خود همراه کند. ما خود را موظف می دانیم راجع به تولید محتوا و استراتژی تولید محتوای سئو پذیر و انواع محتوا آموزش های لازم را بدهیم.

استراتژی تولید محتوا چیست؟

استراتژی تولید محتوا به برنامه ریزی برای ایجاد محتوای تخصصی که در آن هدفی دنبال می شود، می گویند. از شروع نوشتن محتوا باید بدانیم که منظور از این کار چیست؟ چون دو صفحه اول گوگل برای سایت هایی است که هم Target هستند و هم مدام در حال بهبود سئو سایت خود هستند. با این توصیف داشتن استراتژی تولید محتوا الزامی است.

برای داشتن یک استراتژی محتوای خوب باید:

  • کلمات کلیدی خود را شناسایی کنید.
  • برای محتوا خود هدف تعیین کنید.
  • استراتژی خود را بر اساس هدف تعریف کنید.
  • رقبای خود را بشناسید و آن ها را تحلیل و بررسی کنید.

  اگر در تولید محتوا استراتژی داشته باشید، دنبال کردن آن اعتیاد آور می شود.

هدف در تولید محتوا :

وقتی می خواهید محتوایی ایجاد کنید باید:

  1. برای آن مطلب ایجاد حس نیاز کنید: یعنی مطلبی بنویسید که کاربر با خواندن آن مطلب حس نیاز کند. و این فکر در ایشان ایجاد شود که باید این مطلب باشد. مثلاً الان شرایط اقتصادی چگونه است و شما در این شرایط چه کارهایی را می توانید انجام دهید.
  2. ایجاد ترس: بحران را به کاربر نشان دهید. باید به کاربر بقبولانید که اگر شما این کار را انجام ندهید شکست خواهید خورد و یا اینکه این مسئله یا مشکل باعث می شود شما از اهداف خود دور شوید.
  3. ایجاد امنیت: در این مرحله با ارائه راه حل کاربر را بیشتر نزد خود نگه دارید و به او این اطمینان را بدهید که شما در حل مسائل مهارت دارید تا بتواند بار دیگر برای حل مشکلات خود به سایت شما مراجعه کند.

برنامه ریزی برای تولید محتوا:

برای اینکه بتوانیم یک محتوای خوب و با ارزش تولید کنیم باید بتوانیم به سوالات زیر پاسخ دهیم.

  • هدف شما از ایجاد سایت چیست؟
  • مخاطبین شما چه کسانی هستند؟
  • چگونه می توانند شما را پیدا کنند؟
  • وقتی شما را پیدا کردند مایلید چه چیزی از شما بدانند یا شما را چگونه ببینند؟

چگونه تولید محتوا کنیم؟

وقتی صبحت از ایجاد محتوا می شود عده ای تصور می کنند که تولید محتوا، فقط نوشتن مقاله است. ولی باید بدانیم که تولید محتوا را باید از کجا شروع کنیم. تولید محتوای صفحه ی اصلی بسیار بسیار مهم است. چون این صفحه به کاربران نشان می دهد شما در چه سطحی هستید؟ و برای گوگل نیز به مفهوم صورت سایت شماست. بعد از صفحه اصلی باید برویم سراغ هدفمند سازی سایر صفحات سایت. در مرحله بعد باید صفحه سوالات متداول را ایجاد کنیم. سوالاتی که اکثر کاربران از ما می پرسند و باید به آن ها جواب دهیم. برای این سوالات یک صفحه ایجاد کنید.

برای اینکه کاربران را به سمت سایت خود هدایت کنید می توانید یک عکس جذاب یا قسمتی از یک ویدئو را منتشر کنید و لینک سایت خود را زیر آن عکس یا ویدئو قرار دهید تا از آن طریق وارد سایت شما شوند.

انواع محتوا:

محتوا را به چندین روش می توان ایجاد کرد که هر یک جذابیت ها و طرفداران خود را دارد.

  • محتوای متنی (مقاله یا کتاب الکترونیکی Ebook): در جلسات قبل گفتیم که گوگل می تواند مطالب را بخواند. با توجه به این مطلب، قرار دادن یک کتاب الکترونیکی در حوزه ی فعالیت خودمان بسیار در سئو سایت موثر خواهد بود. حتما لینک دانلود فایل PDF را برای کاربران قرار دهید.
  • محتوای ویدئویی: اخیراً محتوای ویدئویی بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. ولی چون گوگل در حال حاضر قادر به خواندن ویدئو نیست حتماً باید برای ویدئو یک توضیح قرار دهیم تا ربات ها با خواندن آن، موضوع ویدئو را بدانند.
  • محتوای صوتی (آموزشی یا پادکست ها): محتوای صوتی بسیار به سئو سایت ما کمک می کند. چون زمانی که یک پادکست در سایت ما Play می شود زمان حضور کاربر( Average Time )در سایت افزایش می یابد.
  • محتوای تصویری یا عکس ها و اینفوگرافیک: عکس های اینفوگراف یکی از بهترین نوع محتوا می باشد. به دلیل جذابیت بالا و گویا بودن برای User، غالب افراد به آن توجه می کنند.
  • محتوای ویدئویی ویروسی: این نوع محتوا یکی از بهترین انواع آن است. در این محتوا شما باید ویدئو را بسازید که میان مردم محبوب باشد. زمانی که مردم آن را دوست داشته باشند به خودی خود آن را دست به دست می کنند و این همان مفهوم ویروسی شدن است. دراین زمینه باید محتوایی را بسازید که برای مردم عجیب است. مثلا مهناز افشار نفر چهارم هیئت داوران در استکهلم.
  • محتوای تولیدی کاربران: این محتوا مورد علاقه گوگل است. در کل گوگل سایت های پرسش و پاسخ را بیشتر دوست دارد. پس حتماً در سایتتان یک قسمت پرسش و پاسخ قرار دهید.

تولید محتوای متنی:

برای ایجاد یک محتوای متنی خوب و سئو پذیر، موارد زیر را رعایت کنید.

  1. از غلط املایی به شدت پرهیز کنید.
  2. محتوای متنی داستانی طرفداران بیشتری دارد.
  3. برای انسان ها بنویسید نه برای گوگل.
  4. مطالب را از Word کپی نکنید. قبل از اینکه مطلب را از Word به سایت بیاورید آن را در Note Pad ببرید و از آنجا به سایت کپی کنید. چون با Word هزاران تگ اسپم وارد سایت شده و سایت را سنگین می کند.
  5. مراقب تگ های ورودی باشید.
  6. از نرم افزار ویراستیار روی Word استفاده کنید تا غلط های املایی را ویرایش کند.

تولید محتوای صوتی:

  1. کیفیت محتوای صوتی باید خیلی خوب باشد تا کاربر را آزار ندهد.
  2. نهایت زمانی که شما دارید تا بتوانید کاربر را نگه دارید که به مطالب شما گوش دهد 30 ثانیه است. پس 30 ثانیه اول بسیار مهم است و باید بسیار جذاب باشد.
  3. از جملاتی استفاده کنید که کاربر را به شنیدن ادامه ی مطلب تحریک کند.
  4. در ابتدا فهرست مطالب را بگویید.
  5. در صوت های با مدت زمان طولانی، توجه کنید که ترفندی به کار برید که شنونده خسته نشود. مثلاً پخش موسیقی یا صحبت راجع به مسئله ای متفرقه.

تولید محتوای تصویری:

  1. از تصاویر با کیفیت بالا و حجم پایین استفاده کنید.
  2. تصاویر سلیقه و شخصیت شما را نشان می هد.
  3. عکس بی کیفیت یعنی بی احترامی به User.
  4. برای استفاده از تصاویر یک الگوی مشخص داشته باشید.
  5. از تصاویر متحرک استفاده کنید.

تولید محتوای ویدیویی

  1. کیفیت ویدئو مهمترین نکته در این نوع محتوا می باشد.
  2. سرعت پخش ویدئو بسیار اهمیت دارد.
  3. زمان لود شدن محتوای ویدیویی برای کاربر مهم است.
  4. اجازه دانلود فایل را به کاربر بدهید.
  5. از وله ها استفاده کنید.

تولید محتوا توسط کاربران:

  1. ارتباط دو طرفه برای سایت ها الزامی است.
  2. اجازه دهید کاربران تولید محتوا کنند.
  3. اجازه دهید کاربران بتوانند با هم پرسش و پاسخ کنند.

استراتژی تولید محتوای ناقص:

این استراژی روشی است برای ایجاد حس کنجکاوی برای کاربران. در این روش ما قسمتی از ویدیویی را که در سایتمان قرار داده ایم را در You tube و آپارات قرار می دهیم. کاربران با دیدن این قسمت از ویدیو، از طریق لینکی که برای آن ها قرار داده ایم وارد سایت ما می شود.

گاهی هم یک ویدئو با یک عنوان خیلی جذاب می سازیم. مثلاً می خواهیم 5 نکته عجیب راجع به X بگوییم و بدون گفتن اسم خود و یا دادن نشانی از خودتان ویدیو را اجرا کنید. این کار باعث می شود خود کاربر دنبال شما بگردد و وقتی سایت شما را پیدا کرد اصولاً یک عضو ثابت می شود.

وبلاگ یا بلاگ چیست؟

چرا نمی توانیم محتوا را در صفحه ی اصلی سایت قرار دهیم؟ چون گاهی موضوع های غیر مرتبط با کار ما پیش می آید که باید آن را هم در سایت مان قرار دهیم. ولی نمی توان آن را در صفحه اصلی قرار داد چون این کار باعث به هم ریختگی و بی مفهوم شدن صفحه اصلی می شود. به همین دلیل از بلاگ استفاده می کنیم. بلاگ بهترین قسمت برای قرار دادن محتوا  در سایت است.

هدف از داشتن وبلاگ چیست؟

وبلاگ نشان می دهد که سایت شما یک سایت حرفه ای است. حرفه ی شما و کار شما را نشان می دهد. گویای وجه تمایز شما با رقبا می باشد و به افزایش سئو کمک می کند. افزایش قطعی فروش را برای شما در بر خواهد داشت.

بهترین روش تولید محتوا:

ما باید ترفند هایی را استفاده کنیم که ترافیک بیشتری به سایت ما بدهد. برای ایجاد این ترافیک و فقط از طریق موتور های جستجو چه باید کرد؟ برای این کار دو روش وجود دارد. اولی خرید ریپورتاژ و آگهی و تبلیغات که مستلزم هزینه های هنگفتی می شود. دومی تولید یک محتوای قدرتمند. شما با تولید محتوا یونیک می توانید قسمت عمده ای از هزینه ها را کاهش دهید.

باید این را در نظر داشته باشیم که کاربر فقط زمانی به دنبال سایت ما است که از طریق کلمه کلیدی(ارگانیک سرچ)، سایت ما را پیدا کند. و این یعنی باید به انتظار بنشینیم تا کاربر ما را پیدا کند. روش دیگر این که، ما باید خودمان را در مسیر کاربر قرار دهیم. تا حتی زمانی که دنبال سایت ما نسیت هم ما راپیدا کند. این همان استراتژی تولید محتوا است.

نوشتن عنوان جذاب با استراتژی تولید محتوا :

حتما تا کنون با عنوان هایی مثل خانه میلیاردرها چه شکلی است؟ تغذیه ی روزانه ی قهرمان چگونه است؟ یا موبایل در نوروز 98 جان 10 نفر را گرفت و از این قبیل عنوان ها مواجه شده اید. از این عنوان ها چه برداشتی دارید؟ هر کدام برای چه سایتی استفاده شده است؟ مشخص است که اولی برای یک طراح دکوراسیون است و دومی برای یک باشگاه بدنسازی یا مربی بدن سازی و سومی برای فرهنگ سازی عدم استفاده از موبایل در رانندگی.

همه این ها عنوان هایی است که می توانند ترافیک خیلی زیادی به سمت سایت ما جاری کنند. علاوه بر عنوان باید در نظر داشته باشیم که محتوایی که تولید می کنیم نیز به اندازه عنوان جذاب و مرتبط باشد. اگر ما فقط از کلمات کلیدی حوزه خودمان استفاده کنیم، مشتریان ما تعداد ثابتی خواهند بود که همیشه ما را دنبال می کنند. ولی ما نیاز داریم که تعداد افرادی که به سایت ما مراجعه می کنند هر روز بیشتر شود. که برای این منظور این استراتژی تولید محتوا فوق العاده زودبازده است.

محتوای همیشه سبز چیست؟

  1. محتوایی که نیاز به ویرایش ندارد. چون همیشه به درد مخاطب می خورد و تاریخ مصرف ندارد.
  2. یکبار نوشته می شود و برای همیشه به شما Refer  می دهد.
  3. این محتوا همیشه بازدید کننده دارد و سایت شما را بالا نگه می دارد.
  4. محتوای همیشه سبز را وقتی می نویسیم که بخواهیم روی یک سری کلمات، سئو انجام دهیم. 

چگونه محتوا همیشه سبز بنویسیم؟

محتوا همیشه سبز را طوری بنویسید که نیاز به تغییر نداشته باشد یا اگر نیاز بود فقط یک بار در سال بخواهیم آن را ویرایش کنیم. مثلا وقتی در مورد وقایع گذشته می گوییم دیگر نیازی به تغییر نیست. ویکی پدیا یکی از بهترین موارد محتوا همیشه سبز است.

محتوای مرجع چیست؟

  1. محتوای مرجع راجع به آمار و ارقام به ما اطلاعات می دهد
  2.  منبع قابل استناد دارد.
  3. چند بار در سال به روزرسانی می شود.
  4. فهرست بندی شده است.
  5. عکس و ویدیوی اختصاصی دارد.

این ویژگی ها در مورد سایت ویکی پدیا صادق است. به همین دلیل همه ی ما به عنوان سایت مرجع از آن استفاده می کینم.

     گوگل علاقه ی زیادی به سایت های مرجع دارد.

محتوا سریالی چیست؟

محتوایی که قسمت بندی شده و در چند قسمت ارائه می شود. این محتوا زمانی به نتیجه می رسد که شما بتوانید قسمت اول را خیلی خوب تمام کنید. تا بتوانید کاربر را برای دیدن قسمت های بعدی ترقیب کنید. قسمت ها را وابسته به هم تولید کنید تا کاربر برای فهمیدن قسمت سوم مجبور شود که قسمت های 1و 2 را هم ببیند. مثل عناوین زیر که ما در سایت آرتا رسانه به صورت سریالی انجام دادیم:

سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

چگونه سئو داخلی سایت را شروع کنیم؟

کلمات رایج در سئو و اصطلاحات بهینه سازی سایت

چگونه محتوای سریالی تولید کنیم؟

محتوای سریالی نیز مانند بقیه نیاز به یک استراتژی تولید محتوا خوب دارد. محتوای سریالی باید با هدف حل کردن یک مشکل یا موضوع، تولید شود. ارائه راه حل ها برای آن مشکل و در نهایت در مورد خدمات خودمان درباره این مشکل یا قضیه صحبت کنیم.

عکس در تولید محتوا:

  1. ابعاد عکس بستگی به گرافیک سایت دارد. (حدود 100 Kb خوب است)
  2. گوگل مفهوم عکس ها را می فهمد. بنابراین از تصاویر مرتبط استفاده کنید.
  3. نوشتن Alt برای عکس ها الزامی است.
  4. نام عکس را دقیق انتخاب کنید.
  5. عکس ها را اختصاصی کنید. ( عکاسی کنید یا برای عکس  Title قرار دهید)

ویدئو ها در تولید محتوا:

  1. ویدئو ها را روی هاست خود آپلود کنید. چون وقتی ویدیو را روی آپارات آپلود کنید به دلیل اینکه روی هاست آپارات است امتیاز آن نیز برای آپارات می شود.
  2. فرمت ویدیو را MP4 انتخاب کنید.
  3. ویدئو ها را با کلمه هدف در شبکه اجتماعی منتشر کنید.(انتشار را با عنوانی که با کلمه کلیدی شروع می شود منتشر کنید).
  4. نام ویدیو را دقیق انتخاب کنید. گوگل آن را می خواند.
  5. حتما از تگ HTML5 استفاده کنید.

بهترین راهکارها برای تولید محتوا :

  • داشتن جوابی برای سوال: چرا این محتوا را می نویسیم؟
  • داشتن کلمات کلیدی هدف
  • جستجوی کلمه کلیدی در suggest های گوگل
  • نوشتن عنوان جذاب
  • بررسی چگالی کلمه کلیدی در محتوای خودمان و محتوای رقبا
  • نوشتن متا تگ (خلاصه سئو ) جذاب در 176 کاراکتر
  • پاراگراف اول را با دقت و حوصله بنویسید چون روی سئو تاثیر خیلی زیادی دارد.
  • سعی کنید از پاراگراف اول یک لینک داخلی دهید.
  • تیتر های مطلب را حتما با دقت و به ترتیب مشخص کنید(h1, h2 , …)
  • دسته بندی را درست انتخاب کنید(دسته بندی سئو می گیرد)
  • از کلمات کلیدی در ابتدای عنوان استفاده کنید.
  • مقاله ها نباید زیر 300 کلمه باشند چون از نظر گوگل مقاله محسوب نمی شود.
  • بهتر است مقاله ها بالای 2000 کلمه باشند.
  • در تیترها کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • حجم عکس ها را بهینه کنید.(کاربران قبل از خواندن مطلب عکس ها را می بینند)
  • محتوا را به شکل داستان شروع کنید.
  • زمان مطالعه را برای خواننده تخمین بزنید.(خواندن این مقاله چقدر زمان میبرد)
  • حتما نسخه PDF را به کاربر ارئه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

question