آرتا رسانه

نکات طلایی محاسبه هزینه کلیک (CPC) در گوگل ادوردز و مدیریت هزینه ها

آیا می دانید هزینه کلیک در تبلیغات کلیکی بر چه اساسی تنظیم و کسر می شود؟

در مورد تبلیغات کلیکی گوگل چقدر می دانید؟

با رازهای موفقیت در کمپین های جی ادز ( g-ads ) آشنایی دارید؟

شما هم فکر می کنید که سایت های ضعیف به لحاظ تکنیک های سئو می توانند با استفاده از تبلیغات کلیکی از  سایت های سئو شده، پیشی بگیرند؟

در این مقاله قصد دارم در مورد همه آنچه که در مورد تبلیغات کلیکی و جی ادز باید بدانید، صحبت کنم. پیشنهاد می کنم برای آشنایی با یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ یعنی آشنایی با تکنیک های تبلیغات کلیکی و کمپین های تبلیغاتی با این مقاله تا آخر همراه باشید.

البته در نظر داشته باشید که تصور ما بر این است که شما مباحث سئو و بهینه سازی سایت را آشنایی دارید و در حال حاضر علاقمند به آموزش گوگل ادز هستید

فرمول محاسبه هزینه کلیک ( CPC ) در تبلیغات کلیکی

شاید در ابتدا فکر کنید که سایت های دیگر بیهوده هزینه و وقت صرف سئو سایت خود می کنند. افرادی که از فرمول محاسبه نرخ هر کلیک در تبلیغات کلیکی گوگل بی اطلاع هستند، گمان می کنند می شود هزینه سئو سایت را در تبلیغات کلیکی صرف کرد و نتیجه بهتر گرفت.

ولی اشتباه نکنید. گوگل خیلی بیشتر از آنچه که شما فکر می کنید عادل تر!!!! است و به سئو و بهینه سازی سایت، اهمیت و اولویت بیشتری قائل هست.

فرمول محاسبه نرخ کلیک در هر تبلیغات کلیکی گوگل، به رتبه آگهی نزدیک ترین رقیب به شما و نمره کیفیت سایت شما بستگی دارد.

با توجه به فرمول بالا کاملاً مشخصه که اگه نمره کیفیت سایت شما بالا باشد، هزینه ای که به ازای هر کلیک در تبلیغات کلیکی یا جی ادز، از بودجه روزانه شما کسر می شود، کمتر خواهد بود.

رتبه تبلیغ ( Ad Rank ) چیست و چگونه محاسبه می شود ؟

حاصل ضرب هزینه پیشنهادی به ازای هر کلیک، در نمره کیفیت تبلیغ برابر است با رتبه تبلیغ.

 نمره کیفیت * هزینه کلیک پیشنهادی = رتبه تبلیغ آگهی

در واقع رتبه تبلیغ مشخص می کند که در زمان سرچ یک کلمه کلیدی مرتبط با تبلیغ شما، جایگاه و موقعیت نمایش تبلیغ شما در صفحه گوگل چند بوده است.

هر چه رتبه تبلیغ شما بهتر باشد، یعنی Avg Ad Position و جایگاه نمایش تبلیغ شما عدد کوچکتری را به خود اختصاص دهد، یعنی نمایش تبلیغ سایت شما در صفحه گوگل پایدارتر بوده است.

با یک مثال عددی مساله را بهتر و گویاتر توضیح می دهم.

اگر AAP تبلیغ شما عدد 1.2 باشد، این بدان معناست که تبلیغ شما بین لینک های اول و دوم نمایش داده شده و بیشتر تبلیغات در لینک اول نمایش داده شده است.

حال هرچه AAP ( میانگین نمایش تبلیغات)  سایت شما عدد کوچکتری باشد، نتیجه افزایش مقدار CTR یا نسبت کلیک به نمایش تبلیغات سایت شما خواهد بود، در نتیجه نمره کیفیت تبلیغ شما افزایش پیدا می کند.

قبلاً اشاره کردم که با توجه به فرمول محاسبه هزینه کلیک در تبلیغات کلیکی، افزایش نمره کیفیت برابر است با کاهش هزینه کلیک.

نمره کیفیت تبلیغ (Quality Score) چیست و چگونه محاسبه می شود

باید بگویم که امتیاز کیفی بالا به تبلیغات شما زمانی اختصاص داده می شود که تبلیغات شما سه شاخصه و فاکتور مهم را داشته باشد.

  • متن تبلیغات شما باید مرتبط با کمپین و گروه تبلیغاتی شما باشد.
  • صفحه فرود ( Landing Page ) مرتبط با تبلیغ نوشته شده در تبلیغات کلیکی باشد.
  • هر چه نرخ کلیک ( CTR ) تبلیغات شما بالاتر باشد، گوگل اینطور نتیجه گیری می کند که این یک تبلیغ مفید برای کاربران بوده، به همین دلیل امتیاز کیفی خوبی به این تبلیغ اختصاص می دهد.

وقتی نرخ کلیک تبلیغات سایت شما 12درصد است، یعنی از 100 بار نمایش تبلیغ شما، 12 بار بر روی آن کلیک شده است.

تاثیر نمره کیفیت بر محاسبه هزینه کلیک در تبلیغات کلیکی

پس نتیجه ای که از این قسمت می گیریم این است که برای داشتن هزینه کلیک پایین تر باید نمره کیفیت تبلیغ خود را افزایش دهید.

برای رسیدن به نمره کیفیت خوب و خوب به بالا، باید بر روی سئو صفحه فرود (لندینگ پیج) کار کنید و متن تبلیغ که استفاده می کنید جذاب و در برگیرنده کلمات کلیدی مرتبط با تبلیغ باشد.

آموزش ساخت اکانت گوگل ادوردز بدون تشکیل کمپین تبلیغاتی

در ابتدا با یک حساب کاربری مربوط به گوگل لاگین شوید.

سپس بر روی آدرس https://ads.google.com کلیک کنید. اگر با صفحه ای مانند تصویر زیر روبرو شدید، اصلاً نگران نباشید.

به سمت پایین صفحه گوشه سمت راست اسکرول کنید و مانند تصویر بر روی گزینه English کلیک کنید تا تنظیمات زبان صفحه به زبان انگلیسی تغییر پیدا کند.

سپس وارد صفحه ای مانند تصویر زیر می شوید. بر روی گزینه  Switch to Expert Mode کلیک کنید.

در مرحله بعدی، چون فعلاً قصد تشکیل کمپین تبلیغاتی را ندارید و فقط می خواهید یک اکانت گوگل ادوردز ایجاد کنید تا بتوانید از امکانات دیگر آن مانند Keyword Planner استفاده کنید، بر روی Create an account without a campaign کلیک کنید.

در مرحله بعدی وارد صفحه ای می شوید که باید اطلاعات کشور، زمان و ارز مربوط به آن کشور را وارد کنید. دقت کنید که چون کشور ایران از امکانات مربوط به g-ads محروم می باشد، در بین کشورها، اسم ایران را ملاحظه نمی کنید. باید یکی از کشورها را به عنوان نمونه کشور ترکیه را انتخاب کنید.

بعد از وارد کردن اطلاعات مربوط به کشور، بر روی گزینه submit کلیک کنید. در صورتی که همه چیز به خوبی پیش رفته باشد باید وارد صفحه ای مانند تصویر زیر بشوید. در این صورت شما دارای یک اکانت گوگل ادوردز هستید.

استفاده از ابزار Keyword Planner در اکانت گوگل ادوردز

برای دسترسی به ابزار بسیار کاربردی و مفید Keyword Planner در صفحه اصلی اکانت گوگل ادوردز خود، بر روی علامت آچار در گوشه بالای سمت راست صفحه، کلیک کنید و به ابزار Keyword Planner دسترسی داشته باشید.

ابزار Keyword Planner یک ابزار بسیار کاربردی و محبوب بین سئوکاران می باشد. چرا که اطلاعات مفیدی از قبیل کلمات کلیدی، عبارات کلیدی، تعداد سرچ در ماه، سختی و آسانی کلمه و غیره را نشان می دهد.

برای اینکه بتوانید از این ابزار برای رسیدن به بهترین عبارت و کلمه کلیدی استفاده کنید، در مرحله بعدی بر روی گزینه Discover new keywords کلیک کنید.

در کادری که در صفحه بعد برایتان باز می شود کلمه یا کلمات کلیدی خود را وارد کنید.

بعد از وارد کردن هر کلمه کلیدی یک اینتر بزنید و کلمه کلیدی دیگر را وارد کنید. در سمت راست تنظیمات مربوط به لوکیشن و زبان جستجو را وارد کنید.

برای انتخاب کشور ایران بر روی گزینه لوکیشن کلیک کنید و کشور پیش فرض را که انتخاب شده است را با علامت ضربدر کنار آن پاک کنید و گزینه save را بزنید. وقتی زبان را نیز persian انتخاب کنید این جستجو محدود به زبان فارسی می شود.

سپس بر روی گزینه GET RESULTS  کلیک کنید تا عبارات و کلمات کلیدی پیشنهادی را برای شما نمایش دهد.

در مقاله های بعدی مراحل تشکیل کمپین تبلیغاتی و تنظیمات مربوط به محل نمایش تبلیغ، زبان جستجو، زمان نمایش تبلیغات , دیگر تنظیمات مربوط به کمپین های تبلیغاتی را آموزش خواهم داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا