آرتا رسانه

مودل و دلایل استفاده از آن در سیستم آموزشی

در مباحث قبل راجع به اینکه “مودل چیست” صحبت کرده ایم. مودل یکی از منابع آزاد می باشد، بر مبنای فلسفه یادگیری درستی بنا شده است و جمع بزرگی، توسعه و حمایت آن را به عهده می گیرد. از نظر مجموعه خصیصه ها، قابل رقابت با سیستم های تجاری بزرگ است و به راحتی می توان آن را بسط داد. اجازه دهید نگاه دقیقتری به فواید این سیستم بیندازیم و اهمیت آن را برای شما بیان کنیم.

رایگان و باز متن

عبارت رایگان وب، باز متن در برخی حوزه ها به یک اصطلاح مهم تبدیل شده است. درک عقاید خارق العاده و قدرتمند آن و اینکه چگونه می تواند دنیای نرم افزار را در جهان تغییر دهد، برای افرادی که به دور از مباحث فنی می باشند، دشوار است. این عقیده به خودی خود بسیار ساده می باشد. منبع باز متن به معنای این است که کاربر می تواند به منابع کد شده نرم افزاری دسترسی یابد. شما می توانید به محتوای سرپوشیده نگاه کنید و چگونگی عملکرد آن را بررسی کنید، به آن کدی اضافه کنید و یا بخشی از آن را در کار خود استفاده کنید.

مزایای استفاده از مودل

بنابراین چرا این مهم است؟ برای یک فرد، باز متن به معنای ارزش های جامعه دانشگاهی، آزادی، مرور عقاید دوستان و اشتراک دانش می باشد. همانطور که هر کسی می تواند به راحتی و به طور رایگان مودل را استفاده کنند و همچنین افراد می توانند خصیصه هایی را به آن بیفزایند، اشکالات آن را برطرف کنند، عملکرد خود را بهبود بخشند، یا تنها از طریق پیگیری چگونگی عملکرد دیگران برای بر طرف کردن مشکلات چیزی یاد بگیرند.

ثانیاً برخلاف CMSهای خصوصی گران قیمت، که نیازمند قراردادهای نگهداری سنگین است، بدون هزینه بودن آن به شما کمک می کند تا بتوانید آن را بر روی سرویس دهنده ای نصب کنید. هیچ کس نمی تواند آن را از شما بگیرد، هزینه مجوز آن را افزایش دهد یا شما را به روز کردن آن متحمل هزینه کند. هیچ نمی تواند شما را در به روز کردن آن اجبار کند. خصیصه هایی را که نمی خواهید به شما بدهد، و یا به شما بگوید حداکثر چند نفر مجازند از آن استفاده کنند. آن ها نمی توانند کد برنامه را از مصرف کنندگان پس بگیرند و اگر مارتین دوگاماس تصمیم به خاتمه ی توسعه ی آن بگیرد، یک گروه اختصاصی از توسعه دهندگان وجود دارد که این پروژه را پیش ببرد.

فلسفه آموزشی

پیش زمینه کاری مارتین دوگاماس در آموزش، منجر شد به این که در پس قوانین مودل ساختار گروهی را اتخاذ کند. این یک انقلاب است. چرا که بیشتر سیستم های CMS مبتنی بر مجموعه ابزار هستند از این رو من اکثر سیستم های سی ام اس تجاری را ابزار محور می نامم در حالیکه مودل آموزش محور است. ساختار گروهی، بر پایه این نظریه می باشد که مردم وقتی در یک فرایند گروهی در جهت تولید دانش درگیر هستند، بهتر ین چیزها را یاد می گیرند. این جمله پیچیده است. پس اجازه دهید آن را به مفاهیم ساده تر بشکنیم. عبارت فرایند گروهی نشان می دهد که آموزش کاری است که در گروه صورت می گیرد. از این نقطه نظر آموزش روندی است از مذاکرات در فرهنگی با دستاورد ها و سمبول های مشترک. فرایند مذاکره و بکارگیری دستاوردهای مشترک، پروسه تولید دانش است.

چگونه می توان این مفاهیم را به مودل ربط داد؟ اولین مورد واسط آن است. در حالی که CMS ها ابزارها را در واسطی قرار می دهد که در آن امور آموزشی محوریت دارد. شما می توانید دوره مودل خود را به صورت هفتگی یا برحسب عناوین یا با آرگومانهای عمومی سازماندهی نمایند. به علاوه در حالیکه اکثر CMS ها استادان را به بارگذاری زیادی محتوای ثابت ترغیب می کند، این سیستم روی ابزارهای مباحثه و محصولات اشتر اکی تمرکز دارد. بنابراین تمرکز روی تحویل اطلاعات نمی باشد. بلکه تمرکز بر به اشتراک گذاشتن ایده ها و ترغیب به تولید دانش می باشد. فلسفه طراحی Moodle آن را به یک سیستم منحصر به فرد معلم دوست تبدیل کرده است. این سیستم اولین نسل از ابزارهای آموزشی را ارائه می نماید که حقیقتاً مفید است.

دانلود و نصب مودل

برای نصب آخرین ورژن سامانه مودل می توانید به سایت https://moodle.org مراجعه کرده و از منوی دانلود، آخرین ورژن Moodle را نصب و استفاده کنید.

جامعه جهانی گسترش دهنده سیستم مدیریت آموزش MOODLE

Moodle مجموعه ای بزرگ از افراد فعال است که از این سیستم استفاده می کنند و خصیصه های جدیدی را به آن اضافه می کنند و آن را ارتقا می بخشند. جامعه جهانی Moodle را به 40 زبان برگردانده است. جامعه جهانی مودل در موفقیت آن نقش داشته است. با دارا بودن کاربرهای جهانی همیشه کسانی برای پاسخ گویی یا مشاوره وجود دارند.

سه مزیت رایگان بودن، سازندگی گروهی و جامعه جهانی، مودل را در فضای CMSها بی همتا کرده است.

شما میتوانید برای تهیه وب سایت آموزشی و خرید سایت ارزان از آرتا رسانه مشاوره رایگان دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا