آرتا رسانه

هاست و دامین چیست؟ چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

اولین قدم در ساخت یک وب سایت تعیین نام  دامنه، با در نظر گرفتن عوامل موثر در سئو است. با این توصیف باید بدانیم هاست و دامین چیست؟ و چه تاثیری در سئو دارد؟ تا بتوانیم موفقیت های بیشتری به دست آوریم.

دامنه چیست؟

دامنه همان آدرس اینترنتی است که با آن یک سایت شناخته می شود و کاربر از طریق آن به وب سایت مراجعه می کند.

به نظر می آید که دامنه بر روی سئو تاثیری ندارد.ولی ما در این جلسه تاثیر آن بر سئو سایت و اهمیت آن را بررسی خواهیم کرد.

عوامل موثر بر دامنه

  1. پسوند دامنه
  2. طول مدت ثبت دامنه
  3. عمر دامنه
  4. سابقه صاحب امتیاز دامنه
  5. طول و ظاهر دامنه

پسوند دامنه:

پسوند های مختلفی برای دامنه وجود دارد از آن جمله org , edu ,com, ir, gov,us. هر یک از این پسوند ها کاربرد ها و ارزشهای متفاوتی دارند. به طور مثال org برای دانشگاه ها و edu برای موسسات آموزشی و پژوهشی است و gov هم برای موسسات دولتی است. ولی ir , com دومین های مرسوم برای سایر سایت ها می باشد.

دامنه های ir فقط برای ایران است و با این دامنه نمی توان فعالیت های بین المللی انجام داد. ولی در ایران استفاده از این دامنه ها و دامنه های فارسی نتایج خوبی دارد. چون در Local Seo برای گوگل اهمیت پیدا می کند. با این فرض که گوگل می گوید اگر سایتی به کشور خود سرویس می دهد، پس باید رتبه ی بهتر ی در صفحه نتایج بگیرد. برای درک این مطلب در ابزار Google Webmaster Tools روی گزینه ی Targeting کلیک می کنیم و برای تعیین کشور هدف روی گزینه ی Country  می رویم و کشور مورد نظر را انتخاب می کنیم. ولی اگر دامنه ما ir باشد میبینید که گزینه Country برای سایت ما غیر فعال است. اما در مورد com چنین مشکلی نداریم.

دامنه های ir چون کاملا متعلق به ایران است دارای محدودیت های می باشد.مثل اینکه استفاده از بعضی ابزار های گوگل مثل AH-REFS و google business رو کلا باید فراموش کنیم. نمی توانیم از هاست های خارجی استفاده کنیم. و نمیتوانیم نمایندگی شرکت های بزرگ خارجی مثل آمازون را بگیریم.مگر اینکه بخواهیم از نام یک شرکت غیر ایرانی استفاده کنیم. اما اگر تمام کاربران ما ایرانی باشند و تمام محتوای ما فارسی باشد ایرادی ندارد. این محدودیت دامنه فقط بخاطر تحریم بودن ایران است.

پسوند دامنه رایگان

به غیر از دامنه هایی که خریداری می شود، دامنه هایی نیز وجود دارد که با پسوند رایگان ارائه می شود.مثل Tk, CF, GA. استفاده از این پسوندها اصلا توصیه نمی شود چون برای گوگل گویای این است که شما برای سایت خود اهمیتی قائل نیستید و در کار خود جدیت ندارید.

طول مدت ثبت دامنه

یعنی زمانی که دامنه را ثبت می کنیم چند ساله ثبت کنیم. این موضوع روی سئو تاثیر دارد بررسی دو سایت که شزایط یکسانی داشتند ولی فقط دامنه یکی ۲ ساله و دیگری ۱۰ ساله ثبت شده بود، نشان داد که دامنه ای که ۱۰ساله ثبت شده بیشتر مورد توجه گوگل است. و این از نظر گوگل جدیت در کار است.

عمر دامنه

عمر دامنه در سایت  Whois از روزی است که دامنه ثبت می شود. ولی در نظر گوگل از زمانی است که سایت شما برای اولین بار Index می شود. این کار گوگل برای جلوگیری از سوء استفاده اسپمرها از عمر دامنه است.

معیار گوگل برای ثبت دامنه اولین باری است که سایت  Crawl شده است

سابقه ی صاحب امتیاز دامنه

دامنه ها موقع ثبت به نام فردی مشخص و با آدرس ایمیل مشخص است. حالا اگر این دامنه به هر دلیلی از دور خارج شود نام این فرد و اطلاعات آن در Black list گوگل می ماند. و هنگامی که این فرد بخواهد دامنه ی دیگری را ثبت کند باید به نام دیگری و با اطلاعات دیگری ثبت کند.

طول و ظاهر دامنه

دامنه هایی که در آن طول دامنه کوتاه تر است برای گوگل مطلوبتر هستند. چون بیشتر در ذهن کاربر می ماند. و همینطور استفاده از علائم (علامت تعجب و سوال و اسلش و…) و اعداد برای دامنه ی ما امتیاز منفی محسوب می شود.

چطور سوابق دامنه را برسی کنیم؟

  • آیا در شبکه های اجتماعی فعال بوده؟
  • بررسی رنک قبلی دامنه
  • بررسی سایت قبلی که روی همین دامنه بوده
  • بررسی Whois دامنه
  • بررسی سایت archive

آیا در شبکه های اجتماعی فعال بوده؟

از طریق پیگیری در شبکه های اجتماعی بدانیم چقدر active بود. چه فعایت هایی و در چه زمینه ای و در چه شرایطی میکرده. از طریق social signal ها و تعداد لایک ها و کامنت ها،Popularity سایت را بررسی کنیم.

بررسی رنک قبلی دامنه

گرچه Page Rank عملا دیگر کاربردی ندارد اما هنوز بعضی از دامنه ها دارای Page Rank هستند. میتوان از طریق بررسی آن فهمید که آیا این دامنه قبلا فعال بوده یا نه.

بررسی سایت قبلی که روی همین دامنه بود

بررسی سایتی که قبلا روی این دامنه بوده از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.چون اگر ما قصد داریم که روی این دامنه سایتی ایجاد کنیم که در زمینه ی طراحی سایت است و اگر قبلا روی این دامنه سایتی بوده که لباس می فروخته این به شدت به سایت ما آسیب می زند. پس ناچار هستیم خودمان سابقه ی آن دامنه را بررسی  کنیم. برای این کار ما سایتی را معرفی می کنیم و روش کار با آن را توضیح می دهیم.

سایت آرشیو و سابقه ی دامین

ما در اینجا سوابق دامنه دیجی کالا را بررسی می کنیم.

به صفحه گوگل وارد شده و آدرس را طبق تصویر وارد می کنیم.

با این آدرس وارد سایت میشویم . در قسمت زرد رنگ آدرس دامنه مورد نظر را می نویسیم.

بعد از وارد کردن آدرس وارد صفحه مربوط به پیشینه ی آن دامنه می شویم. و تصویر زیر را می بینیم.

اگر به این تصویر با دقت نگاه کنید می بینید که دامنه دیجی کالا از سال ۲۰۰۷ شروع به فعالیت کرده. و هنوز هم فعالیت آن ادامه دارد. نمودار ها حجم فعالیت این دامنه را در سال های متفاوت نشان می دهد.

اما قسمت پایین تصویر نقاطی با رنگ های آبی و سبز را می بینیم. که نقاط آبی زمان هایی است که سایت توسط گوگل Crawl  شده و نقاط سبز رنگ زمان هایی است که سایت آرشیو از دیجی کالا شات گرفته.و اگر بر روی هر کدام از تاریخ ها کلیک کنید شما را به همان روز که انتخاب کرده اید، در صفحه دیجی کالا می برد.

سایت آرشیو از تمام سایت های دنیا کپی میگیرد. و چون فضای نامحدود در اختیار دارد، می تواند حتی فایل های دانلودی با حجم زیاد را هم کپی بگیرد و در مجموعه خود نگه دارد. در واقع این سایت ها به نوعی aggregator هستند.

بررسی Whois دامنه

  • whois دامنه چیست؟
  • history در whois چیست؟
  • Whois privacy protection چیست؟

whois سایتی است که تمام اطلاعات مربوط به مالک دامنه را به ما می دهد. از جمله نام، آدرس، شماره تماس، شهر که در آن ثبت شده، ایمیل فرد و اسم شرکت. در این سایت قسمتی هم هست به نام Whois history که این قسمت پولی است. تاریخ تمدید، آخرین آپدیت، هاستی که دامنه روی آن است و همه اطلاعات دامنه را به ما می دهد. Whois هم نوعی aggregator است.

اگر  اطلاعات خود را به درستی در whois ثبت نکنیم چه می شود؟

زمانی که ما میخواهیم از سرویس های خارجی در ایمیل مارکتینگ یا موارد دیگر استفاده کنیم این سایت ها اول همخوانی اطلاعات در قسمت تماس با ما در سایتمان را با whois از طریق تست human resources  بررسی میکنند. در صورت عدم تطابق همکاری نمی کنند تا اینکه اطلاعات یکسان شود.

در این سایت قسمتی وجود دارد با عنوان Whois privacy protection که از اینجا می توانیم اطلاعات خود را ببندیم. و اجازه ندهیم که کسی به اطلاعات ما دسترسی داشته باشد. اما این کار از نظر سایت های خارجی و گوگل خوشایند نیست. و ایجاد حساسیت می کند. و مانع از ارائه خدمات به ما می شود. حتی برای گرفتن هاست خوب هم دچار مشکل می شویم.

چطور DA و PA را بررسی کنیم؟

DA که Domain Authority است همان رنک دامنه سابق است. DA را میتوان از طریق سایت open site explorer  چک کرد. عوامل موثر در آن عبارتند از:

  1. تعداد دومین هایی که به سایت ما  لینک داده.
  2. تعداد لینک های موجود در سایت ما.
  3. تعداد ip هایی که به سایت ما لینک داده اند.

تنظیم دامنه برای سئو

برای سئو دامنه باید موارد زیر را بدانیم:

دامنه مستر چیست؟

پارک دامنه چیست؟

ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟

اگر ما چند دامنه با پسوند های متفاوت را برای سایت خود ثبت کرده باشیم مثل .ir , .com. ,.co کدام یک از این ها را سئو کنیم؟ آنچه واضح است این که از بین این ها یک پسوند را به عنوان دامنه مستر انتخاب می کنیم.دامنه مستر به معنی دامنه اصلی است. و بقیه دامنه ها را روی آن ریدایرکت ۳۰۱ می کنیم. البته ما دو نوع ریدایرکت ۳۰۱ داریم.

Permanently:  به معنی ریدایرکت دائمی است.

tomprory : به معنی ریدایرکت موقت است.

باید توجه داشته باشیم دامنه ها را پارک دومین نکنیم.

پارک دومین چیست؟ چه تاثیری در سئو دارد؟

وقتی دامنه ها را پارک دومین کنیم، اگر کاربر روی یکی از دامنه هایی که ما داریم مثلا com کیلیک کند و یا روی ir، هر دو سایت یک محتوای یکسان را می آورد با این تفاوت که آدرس هر کدام در بالای صفحه همان است که جستجو شده.یعنی دو آدرس com , ir هر دو یک محتوا را نشان می دهد. و این از نظر گوگل duplicate است و به سئو سایت ما آسیب می زند.

بخش دوم : هاست

  • هاست چیست؟
  • هاست ابری چیست؟
  • CDN چیست؟
  • منظور از DDOS چیست؟

هاست چیست؟

هاست یا میزبانی وب سرویس هایی هستند که به سازمان ها، شرکت ها یا افراد این امکان را می دهند که وب سایت خود را روی اینترنت به نمایش بگذارند. وب سایت ها در رایانه های مخصوصی به نام سرور ذخیره می شوند. این سرور ها به ما فضا می فروشند. این فضا هاست نام دارد. تنها کاری که کاربر برای باز کردن یک وب سایت نیاز دارد انجام دهد وارد کردن آدرس سایت یا دامنه است.سپس رایانه ی آنها به سرور مرکزی شما وصل شده و صفحات وب را نمایش می دهد.

هاست ابری چیست؟

این نوع هاست از طریق چند سرور حمایت می شود و روی یک کامپیوتر نیست. در این شرایط هاست شما Down نمی شود و پایین نمی آید.چون به صورت اشتراکی روی چند کامپیوتر بارگذاری می شود.در این نوع هاست Up Time سایت شما ( میزان در دسترس بودن سایت) صد در صد گارانتی می شود.

شرکتی که هاست را از آن تهیه کرده ایم، Up Time را بررسی و به ما می گوید. اما روش خیلی بهتر آن است که از طریق سایت هایی  مثل UP Time  Robot که Up Time را به ما گزارش می کند اقدام کنیم. ربات ها در این سایت ها هر دو دقیقه یکبار سایت رو چک می کنند و در صورتی که Down شده باشیم به ما ایمیل می زند.

در مواقعی که مدام Up Time سایت ما در حال بالا و پایین شدن است یا روزی چند بار Down می شود، باید سرور را عوض کنیم چون به شدت روی سئوی سایت ما تاثیر می گذارد.هر باری که ربات های گوگل به سایت ما سر بزند و سایت در دسترس نباشد گوگل به ما امتیاز منفی می دهد و برنامه سر زدن به سایت ما را بر حسب این زمان ها تغییر می دهد.

( CDN (Content Delivery Network چیست؟

این سیستم کمک می کند که سرعت Up Time  سایت ما بهبود پیدا کند. اگر سرویس اصلی ما روی شرکت X است می توانیم از شرکت دیگری مثل Cloud flare، سی دی ان را تهیه کنیم. CDN دارای ۶ سرور در کل دنیا می باشد که از سایت ما یک کپی می گیرد و به هر یک از سرور های خود می دهد.

اگر سایت ما از ایران باز شود از طریق نزدیکترین سرور ساپورت می شود و یا اگر از جایی ایتالیا یا هر نقطه ای دیگر باز شود هر کدام از سرور ها که نزدیکتر به کشور کاربر است سایت را ساپورت می کند و به این شکل سرعت در دسترس بودن سایت بالا می رود. این قضیه روی سئو تاثیر دارد و گوگل به سایت هایی که CDN دارند بیشتر سر می زند.

مورد دیگر برای استفاده از CDN :  اگر کاربری در هر جا دنیا اطلاع دهد که سایت شما باز نمی کند، شما می توانید از طریق بررسی ۶ سرور CDN این قضیه را پیگیری کنید. زمانی که هر ۶ سرور سایت شما را نشان دهد یعنی سایت مشکلی ندارد.

DDOS چیست؟

ارسال بیش از حد درخواست باز کردن به یک سایت را در زمان کوتاه می گویند.به طوری که سرور توانایی پاسخگویی به این تعداد درخواست را ندارد و در نهایت سایت دریک کلمه یا یک عبارت  کلیدی Down  میشود. این نوعی حمله ی اینترنتی است. و در زمانی که سایت خود را سئو می کنید و در صفحات دوم یا سوم هستید ممکن از از طرف رقبا صورت گیرد.

برای جلوگیری از DDOS شدن،Cloud flare  سرویس اورژانسی دارد به نام Under attack که می تواند از آن استفاده کرد البته در صورتی که زود متوجه این قضیه شوید.

مطلب مربوط به هاست و دامین در این قسمت به پایان می رسد.

آنچه در جلسه بعد خواهیم آموخت:

  • چگونه عنوان مناسب انتخاب کنیم؟
  • نوشتن متا تگ
  • نوشتن متا دیکریپشن و اهمیت آن
  • اهمیت صفحه اصلی سایت در سئو
  • ترفند نان ریزه در سئو سایت
  • استفاده از کلمات هدف در ساختار سایت
  • گوگل چگونه به سایت ما نگاه می کند؟
  • آیا بلاگ در سایت تاثیری در SEO دارد؟
  • سایت مپ چیست؟
  • چطور سایت مپ بسازیم؟
  • لینک ها Seo friendly را چطور بسازیم؟
  • اهمیت فایل htaccess در بهینه سازی سایت
  • فایل Robot.txt چیست؟و کاربرد آن در سئو
  • معرفی افزونه Yoasseo  برای سایت های وردپرس
  • چطور از Yoasseo  استفاده کنیم؟
  • فعال سازی gzip برای بهینه کردن سایت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا