آرتا رسانه

چک لیست سئو

چک لیست سئو 2024

در این مقاله تجربیات خودم را که در ابتدای راه آموزش seo با مسائلی دست و پنجه نرم کردم در اختیار خوانندگان این مقاله قرار میدهم. سئو استفاده از تکنیک های مختلف برای بهبود رتبه سایت است و چیزی که در این میان اهمیت دارد، استفاده از همه نکات ضروری سئویی و در برخی موارد هم ترتیب انجام آنها است. برای اینکه در ابتدای مسیر سئو، نقشه راه را گم نکنید، یک فهرست از نکات و چک لیست سئو را جمع آوری کرده ام که می تواند برایتان مفید باشد. البته در مورد چک لیست سئوی تکنیکال در مقاله جداگانه ای صحبت شده و در این نوشته به آن نخواهم پرداخت.

چک لیست سئویی قبل از انتشار سایت

قبل از انتشار سایت خود، آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. چون ممکن است صفحات سایت شما به سرعت با ساختار و یا عناوین اشتباه در گوگل ایندکس شوند.

  • اضافه کردن عنوان سایت: حتی اگر از یک لوگو استفاده می کنید، باید عنوان سایت را اضافه کنید، زیرا ممکن است متن توسط موتورهای جستجو ایندکس شود. توصیه می کنیم عنوان را کمتر از 60 کاراکتر نگه دارید و یک یا چند کلمه کلیدی را وارد کنید.
  • اضافه کردن توضیحات سایت: یک توضیح کوتاه (50-300 کاراکتر)، مرتبط و قابل خواندن از سایت خود به توضیحات سئو سایت خود اضافه کنید. این متن در زیر عنوان سایت شما در نتایج جستجو ظاهر می شود. برای هر صفحه متادیسکریپشن مجزا بنویسید: اطمینان حاصل کنید که هر صفحه در سایت شما (علاوه بر صفحات مهم و دسته بندی ها، صفحات مقاله و محصولات نیز) دارای متادسکریپشن منحصر به فرد است. متن باید کوتاه و قابل خواندن (50-300 کاراکتر) باشد و محتوای صفحه را توصیف کند.
  • نحوه نمایش خود در پلتفرم های مختلف را بررسی کنید: نحوه نمایش عناوین صفحه خود را در مرورگر، اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی و موبایل کنترل کنید.
  • فاوآیکون را به سایت خود اضافه کنید: نماد مرورگر یا فوآیکون سایت شما، در صفحه نتایج جستجوی گوگل، قابل مشاهده است.

چک لیست سئو بعد از انتشار سایت

  • افزودن تصاویر اشتراک گذاری اجتماعی: تصاویر اشتراک گذاری اجتماعی زمانی که شما یا شخص دیگری سایت خود را به اشتراک می گذارید در رسانه های اجتماعی نمایش داده می شوند. یکی برای نمایش کل سایت خود اضافه کنید، یکی برای هر صفحه به صورت جداگانه.

اگر از افزونه های سئو نظیر رنک مث استفاده می کنید می توانید طبق تصویر، عکس، توضیحات و عنوانی که هر صفحه در شبکه های اجتماعی نمایش داده می شود را تنظیم کنید.

مراحل انجام سئو سایت

چیزی که در تصویر مشاهده می کنید، نحوه نمایش این صفحه در شبکه های اجتماعی است. به طور پیش فرض تصویر شاخص، عنوان و متادسکریپشن صفحه را در این قسمت نمایش می دهد. ولی می توانید آن را متفاوت بنویسید. برای اینکار کمی به سمت پایین اسکرول کنید و تنظیمات مربوطه را انجام دهید.

کاملترین چک لیست سئو

  • ایجاد یک صفحه سفارشی 404: یک سفحه 404 سفارشی طراحی کنید. این کار کاربرانی را که با یک لینک شکسته مواجه می‌شوند تشویق می‌کند تا در سایت شما بمانند، نه اینکه فوراً به نتایج جستجو برگردند.
  • آدرس صفحات را بررسی کنید: بهتر است URL هایی بنویسید که محتوای صفحه را منعکس کنند. در حد امکان خلاصه و کوتاه و حاوی کلمه کلیدی صفحه باشد.
  • فرمت URL پست مقالات خود را انتخاب کنید: از قسمت مربوط به پیوندهای یکتای تنظیمات سایت، مشخص کنید که ساختار url مقالات به چه صورت خواهد بود.
  • مکان خود را اضافه کنید: اگر Google و مشتریان شما بتوانند موقعیت مکانی شما را تأیید کنند، سایت شما شانس بیشتری برای نمایش در جستجوهای منطقه شما دارد. اگر کسب‌وکاری با موقعیت فیزیکی دارید، آدرس خود را در گوگل ثبت کنید و حتی می توانید از کاربران بخواهید که در بخش نظرات، برای این موقعیت مکانی نظر بنویسند.

چک لیست سئوی محتوای

توصیه می کنم محتوای سایت را خیلی جدی بگیرید. چرا که همه چیز تقریباً حول محور محتوا می چرخد. برای گرفتن نتیجه در سئو، باید طبق آموزش هایی که در دوره سئو توضیح داده شده است، محتوای سایت را آماده کنید.

  • تعیین کلمه کلیدی برای هر صفحه: به طور مشخص هر کلمه کلیدی در سایت، می تواند یک صفحه داشته باشد. یعنی شما نمی توانید کلمه قیمت سئو را برای دو یا تعداد بیشتری از صفحات سایت در نظر بگیرید. فقط یک صفحه را برای هر کلمه کلیدی در نظر بگیرید.
  • به کمک ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی بهترین کلمه کلیدی را برای صفحات سایت در نظر بگیرید که اگر در ابتدای راه هستید، بتوانید در آن کلمات رتبه بگیرید و برای شما هم سودآوری داشته باشد. از همان ابتدا به سراغ کلمات کلیدی سخت و پررقابت نروید.
  • قبل از تولید محتوا، کانسپت کلمات را در نظر بگیرید. مشخص کنید که آیا مجاز هستید این دو مفهوم را در یک صفحه بیان کنید یا برای هر یک از این موارد، باید صفحه جداگانه ای بسازید. این کار باعث می شود گوگل به درستی کلمه کلیدی صفحات را تشخیص دهد و آن را به کاربرانی که به دنبال آن هستند، نمایش دهد.
  • محتوای یونیک برای صفحات سایت تولید کنید. به هیچ عنوان محتوای کپی از سایت های دیگر یا کپی از صفحات دیگر سایت خودتان، در سایت منتشر نکنید.
  • در سئوی محتوا، به درستی از تگ های هدینگ، چگالی مناسب استفاده از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • از لینک داخلی در صفحات استفاده کنید. با این روش هم کاربر و هم ربات  های گوگل را به سمت صفحات مهم سایت هدایت می کنید. هم صفحات توسط کاربر دیده می شود و هم توسط ربات های گوگل کرول می شود. می توانید مقاله انکرتکست چیست را مطالعه کند.
  • محتوا را در زمان های مشخص منتشر کنید. برای اینکار می توانید از ویژگی زمانبندی در انتشار محتوا در وردپرس استفاده کنید. اینکار باعث می شود که نرخ کرول سایت شما افزایش پیدا کند و سایت همیشه آپدیت و پویا به نظر برسد. بهتر از این است که در طی 2 ماه تمامی مطالب مربوط به کسب و کارتان را پوشش دهید و در ماه های بعدی محتوایی برای انتشار نداشته باشید.
  • آپدیت محتوا را در برنامه کاری خود قرار دهید. به خصوص در برخی حوزه ها، مطالب مدام به روز می شوند و اطلاعات جدیدتر می توانید در اختیار کاربران قرار دهید. برای اینکار می توانید از محتوای همیشه سبز استفاده کنید. ولی اگر محتوای شما همیشه سبز هم نبود، برای مجاب کردن گوگل به اینکه به صفحه شما، رتبه بهتری اختصاص دهد، باید محتوا را آپدیت کنید. برای پیدا کردن مطلب جهت آپدیت محتوای صفحات، می توانید از سرچ کنسول کمک بگیرید و اینکه کاربران چه چیزهایی را سرچ کرده اند و شما می توانید در صفحه آن را پوشش دهید.
  • برای صفحات از اسکیماهای مناسب استفاده کنید.
  • از محتوای ویدئویی و صوتی استفاده کنید.
  • برای تصاویر از تگ ALT یا متن جایگزین استفاده کنید.

هرس محتوایی انجام دهید

  • بعد از اینکه همه کارها را انجام دادید، وضعیت سایت خود را بررسی کنید. دلیل نتیجه نگرفتن صفحات سایت را بررسی کنید. گاه واقعاً لازم است برخی مطالب اضافی و بی ربط را از صفحات حذف کنید. البته اگر در ابتدا تحقیق کلمه کلیدی را به درستی انجام داده باشید، کمتر با این مشکل مواجه می شوید. گاه موضوعی را در صفحه پوشش می دهید که ربطی به موضوع آن صفحه ندارد و در واقع محتوای بی کیفیت محسوب می شود.
  • زامبی پیج ها را شناسایی کنید. برای این صفحات یا محتوای با کیفیت بنویسید و یا اگر ضرورتی ندارد گوگل این صفحات را ببیند ولی برای کاربر مورد نیاز است (مثل صفحه حساب کاربری) آنها را نوایندکس کنید.
  • با کمک سرچ کنسول بررسی کنید که صفحات سایت دچار کنیبالیزیشن نشده باشند. می توانید مقاله روش های رفع کنیبالیزیشن را مطالعه کنید.

در کل می توانم توصیه کنم از طریق مقالات سایت های معتبر و همچنین شبکه های اجتماعی، اخبار مربوط به تکنیک های سئو را دنبال کنید و هر مطلب جدیدی که یاد می گیرید را در سایت خود اجرا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا