آرتا رسانه

تفاوت وردپرس با سایت‌ اختصاصی

تفاوت وردپرس با سایت‌ اختصاصی

همیشه یک جدال پنهان بین کسانی که سایت را با وردپرس طراحی می کنند با کسانی که کدنویسی سایت انجام می دهند، وجود دارد. اگر کمی در شبکه های اجتماعی در این مورد هم سرچ کنید، می بینید که این دو گروه دلایل خودشان را دارند. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم در خصوص طراحی و خرید سایت وردپرسی و طراحی سایت اختصاصی صحبت کنیم. در نهایت شما باید باتوجه به نیاز و بودجه خود، یکی از روش های فوق را انتخاب کنید. 

وردپرس چیست؟

میخواهیم بدانیم تفاوت سایت وردپرسی با سایت اختصاصی در چیست؟

وردپرس یک شرکت بسیار قدرتمند است که چند میلیون نفر برنامه نویس فریلنسر در جهان دارد. وردپرس 20 سال پیش یک سیستم وبلاگ دهی بود که می توانستید با رفتن به دامنه WordPress.com وبلاگ خودتان را بسازید. 

بعد از یک مدت شرکت وردپرس اجازه داد که کل وبلاگ را به صورت فایل نصبی دانلود کنید و روی هاست دلخواه خود نصب کنید به این ترتیب سیستم مدیریت محتوای وردپرس به وجود آمد و کل پنل استفاده از سایت را به تمام مردم دنیا با لایسنس رایگان ارائه داد اما اگر بخواهید از این سایت رایگان استفاده کنید و آپشن های بیشتری به آن سایت اضافه کنید باید افزونه های وردپرس را خریداری کنید.

البته با رشدی که وردپرس در چند سال اخیر داشته اکثر افزونه های کاربردی رایگان است. در واقع می توان گفت که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و متن باز (Open Source) است.

مزایای سایت وردپرس نسبت به سایت اختصاصی

  • هزینه طراحی سایت با وردپرس به مراتب کمتر از روش های دیگر است.
  • طراحی سایت با وردپرس، به زمان کمتری نیاز دارد.
  • وردپرس قالب های زیادی برای انواع سایت ها را دارد که افراد هر نوع سایتی از جمله طراحی سایت شخصی را می توانند با وردپرس انجام دهند.
  • برای سایت وردپرسی نیازی به برنامه نویسی نیست.
  • افزونه های وردپرسی زیادی وجود دارد که می توان امکانات متعدد به سایت اضافه کرد.

معایب سایت وردپرسی نسبت به سایت اختصاصی

  • از آنجاییکه قالب های سایت وردپرسی برای همه کسب و کارها طراحی شده اند، ممکن اسنت امکاناتی وجود داشته باشد که اصلا در کسب و کار شما مورد استفاده قرار نگیرد، ولی در هر صورت وجود دارد و موجب سنگینی سایت و کاهش سرعت شود.
  • وردپرس به مرور دچار افزونگی داده می شود. به طور مثال هر عکسی که در سایت آپلود می کنید، وردپرس به صوروت اتومات عکس را در ابعاد مختلف ذخیره می کند. یا از هر بار ویرایش صفحه، یک نسخه پشتیبان نگهداری می کند. همه اینها باعث می شود دیتابیس سایت وردپرسی حجم زیاد و سنگینی داشته باشد. 
  • برای اضافه کردن برخی از امکانات، باید از افزونه استفاده شود که گاه افزونه ها با هم یا با قالب سایت تداخل دارند و سایت وردپرسی دچار مشکل می شود.
  • سایت وردپرسی برای پروژه های بزرگ و با امکانات زیاد که تعداد کاربران بالایی هم دارند، گزینه مناسبی نیست.

هر نرم افزاری مانند تمامی سخت افزارها و سیستم ها به مرور زمان نیاز به آپدیت شدن دارند یکی از دلایلی که عموم مردم سایت خود را با هوش مصنوعی طراحی سایت، طراحی نمی کنند، ارائه پشتیبانی می باشد.

سایت به مرور زمان نیاز به افزونه های جدید و به روز رسانی شدن دارد. افرادی که اطلاعات کافی در زمینه طراحی سایت و قالب و برنامه نویسی نداشته باشند طی گذشت زمان به مشکل بر می خورند و نمی توانند افزونه و قالب سایت خود را بروز رسانی کنند و این مشکل موجب ایجاد باگ های زیادی می شود. که هکرها از طریق باگ ها می توانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند و سایت را دان کنند.

منظور از سایت کدنویسی و اختصاصی چیست؟

سایت اختصاصی یا سیستم مدیریت محتوای اختصاصی، سایتی است که با  یک زبان برنامه نویسی طبق نیاز و متناسب با کسب و کار کارفرما ، کدنویسی می‌شود. سایت‌های اختصاصی از صفر تا صد توسط تیم، کدنویسی می‌شوند و نسخه رایگان و آماده ای ندارند. به همین دلیل است که سایت های اختصاصی نسبت به سایت وردپرس، گرانتر هستند.

طراحی سایت با وردپرس را یک نفر به راحتی می تواند انجام دهد، ولی برای سایت اختصاصی، معمولاً یک تیم شامل برنامه نویس فرانت‌اند، بک‌اند، دواپس، مدیر پروژه، UI/UX و سایر کسانی هستند که در توسعه سایت اختصاصی نقش دارند. البته ممکن هم هست یک نفر که مسلط به همه این تخصص ها است، به تنهایی یک سایت را کدنویسی و طراحی کند.

مزایای سایت اختصاصی نسبت به سایت وردپرسی

  • امکان شخصی سازی قسمت های مختلف سایت با توجه به نیاز کارفرما.
  • سایت اختصاصی را می توان طوری کدنویسی کرد که برخلاف وردپرس، پاسخگوی همه‌ی نیازهای مشتری باشد.
  • ظاهر سایت های اختصاصی، منحصر به فرد است، چون مختص آن سایت طراحی و کدنویسی شده است. برخلاف سایت های وردپرسی که قالب مورد استفاده در سایت ها مشابه هستند.
  • سئو تکنیکال در سایت اختصاصی بهتر است. چون هیچ نوع کد اضافی برخلاف سایت های وردپرسی در سایت اختصاصی وجود ندارد و کدها بهینه هستند.
  • به همین دلیل نبود کد اضافی در سایت، سایت های اختصاصی سرعت به مراتب بالاتری نسبت به سایت های وردپرسی دارند.
  • در پروژه های بزرگ با امکانات خاص، سایت کدنویسی کاملاً مناسب است.

معایب سایت اختصاصی نسبت به سایت وردپرسی

  • به دلیل همه مزایایی که برای سایت اختصاصی ذکر کردیم، این سایت هزینه بالاتری نسبت به سایت وردپرسی دارد. 
  • سایت اختصاصی در مقایسه با سایت وردپرسی، زمان بیشتری برای برنامه نویسی نیاز دارد.
  • برای تک تک مواردی که در سئو مورد نیاز است، باید تیم برنامه نویسی یک ماژول به سایت اضافه کنند و دسترسی هایی بابت سئو بدهند. به طور مثال نمی توان برای ساخت site map ریدایرکت صفحات در این نوع سایت، از افزونه استفاده کرد. 

سایت وردپرسی یا اختصاصی، کدام بهتر است؟

سوال این است که چرا برای بعضی افراد سایت اختصاصی و کدنویسی شده را پیشنهاد می کنیم اصلاً به چه کسانی این پیشنهاد داده می شود؟

افراد عادی تفاوت ظاهری بین سایت وردپرسی و سایت کدنویسی شده را متوجه نمی شوند. ما سایت کد نویسی شده را به کسانی توصیه می کنیم که در کار خود نیاز به تغییرات زیادی در ماژول ها داشته باشد.

بنابراین اگر شما یک سایت اختصاصی برای کار خودتان می خواهید بهتر است از سایت کدنویسی استفاده کنید.

یکی از دلایلی که سایت وردپرسی مناسب این افراد نمی باشد این است که اگر نیاز به افزونه ای باشد، باید هزینه ای بابت آن افزونه بپردازد برای همین به این افراد سایت اختصاصی توصیه می شود و برای افرادی که سایت ساده فروشگاهی میخواهند سایت وردپرسی توصیه می شود.

وقتی ایده شما بکر و جدید باشد باید سایت اختصاصی با کدنویسی  طراحی شود. چون با آپدیت شدن وردپرس ممکن است افزونه های اختصاصی سایت وردپرسی شما دچار مشکل شود ولی در سایت لاراول آپدیت شدن سایت و افزونه ها در اختیار برنامه نویس است و کمتر دچار مشکل خواهید شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا