آرتا رسانه

سئو چیست

سئو چیست؟

اگر یک سایت اینترنتی دارید یا قصد دارید برای طراحی و خرید سایت اقدام کنید، حتماً با این جمله بارها مواجه شده اید که داشتن سایت به تنهایی نمی تواند موجب درآمدزایی شود و برای دیده شدن در گوگل باید سایت را سئو کنید یا به شرکت هایی که خدمات سئو را ارائه می دهند، بسپارید. ولی باید در ابتدا ببینیم سئو چیست و چرا واقعاً سایت ها به سئو نیاز دارند و اصولاً چه نوع سایت هایی باید سئو شوند. در ادامه با من همراه باشید تا سیر تا پیاز سئو و حواشی آن را با شما در میان بگذارم.

سئو چیست؟

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) بر اساس قوانینی که گوگل تعریف کرده را سئو می گویند. که نتیجه آن افزایش رتبه ی سایت در صفحه ی نتایج است. یعنی باید بر اساس قوانین گوگل کاری بکنیم که وقتی کاربری در مورد موضوعی که مربوط به خدمات یا محصولات ارائه شده در سایتمان است، گوگل سایت ما را به آن کاربر نمایش دهد. 
مفهوم کلی سئو این است که گوگل را قانع کنید که سایت شما خوب و ارزشمند است. وقتی گوگل مطمئن شد سایت شما برای کاربری که در مورد موضوعی جستجو کرده است، مفید است سعی میکند با امتیاز دادن، سایت شما را در دسترس کاربران قرار دهد.

چرا سئو اهمیت دارد؟

هدف از بودن در صفحه اول گوگل چیست؟ وقتی کاربر وارد صفحه جستجو می شود غالباً غیر از صفحه اول به جای دیگری سر نمی زند. اما بودن در لینک های اول چه اهمیتی دارد؟
نتایج تحقیقات نشان می دهد که 67% کلیک ها روی لینک اول است . 31% روی لینک دوم و سوم و نهایتا 2% آخر مربوط به بقیه نتایج می شود.
اما هدف از گرفتن رتبه ی یک گوگل بیشتر دیده شدن وب سایت است. در نتیجه ی آن رسیدن به اهدافمان که می تواند شامل برند سازی، افزایش مشتری، کاهش هزینه های تبلیغات و بازاریابی باشد.

قاعدتاً همه ما از اینکه در فضای اینترنت مشتریان بیشتری را جذب کنیم استقبال می کنیم و این مهم فقط با سئو یا سایر روش های دیجیتال مارکتینگ به دست می آید. ولی چیزی که سئو را از سایر روش ها متمایز کرده است این است که سئو نسبت به سایر روش ها ماندگاری بیشتر و هزینه کمتری دارد. 

تفاوت سئو با گوگل ادز

بسیاری از افراد سئو را با تبلیغات ادز اشتباه می گیرند. اجازه بدهید گوگل ادز را توضیح دهم تا خودتان متوجه شوید که این دو چه تفاوت هایی با هم دارند و آیا باید از سئو استفاده کرد یا گوگل ادز؟ 

برای سئو ابتدا قیمت سئو را استعلام می کنید و با پرداخت هزینه ماهیانه، چندین ماه سایت شما سئو می شود و پس از آن که به صفحه اول گوگل رسید، شما به درآمد می رسید و غیر از هزینه سئو، نیازی نیست به گوگل مبلغی پرداخت کنید. حتی در برخی حوزه های کاری، بعد از رسیدن به صفحه اول گوگل، می توانید بودجه سئو را کاهش دهید. 

اما در گوگل ادز، تا زمانی که شما به گوگل پول پرداخت می کنید لینک سایت و تبلیغات شما در بالا یا پایین صفحه اول گوگل نمایش داده می شود و به ازای هر بار کلیک کاربر روی لینک سایتتان، گوگل هزینه کلیک را از شارژ اکانت شما کم می کند. هر زمان که شارژ اکانت گوگل ادزتان تمام شد، گوگل هم نمایش لینک سایت شما را متوقف می کند و در نتایج سرچ گوگل دیده نمی شوید.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اگر در حوزه پررقابتی م یخواهید از گوگل ادز استفاده کنید، مبلغی که به ازای هر کلیک پرداخت می کنید، افزایش پیدا می کند. چون تقاضا برای دیده شدن لینک سایت با آن کلمه خاص، بیشتر است. 

در حالی که سئو را می توانید با شرکت در دوره سئو با هزینه ای به مراتب کمتر یاد بگیرید و خودتان سایت را سئو کنید.

آیا سئو همان فریب گوگل است؟

در گذشته که گوگل ربات های امروزی را نداشت و به اندازه امروز توانا نبود، می توانستیم از طریق چند ترفند گوگل را فریب دهیم و سایت خود رابه رتبه های بالا در صفحه نتایج گوگل برسانیم.

بدین منظور مدیران سایت ها اقداماتی انجام می دادند مثل اینکه صفحه را پر می کردند از کلمات کلیدی یا نوشتن دو محتوای متفاوت. یکی برای گوگل که مورد پسند گوگل بود و یکی برای کاربر که فاقد ارزش بود. گوگل با توجه به محتوایی که برای گوگل نوشته شده بود به سایت رتبه می داد.
این ترفندها را روش های سئو کلاه سیاه می گفتند.
اما اخیرا گوگل پیشرفت های زیادی کرده و توانسته با تسلط و سرعت بیشتری سایت ها را تحت نظر بگیرد. و با طراحی ربات ها در زمینه های متفاوت جلوی فعالیت های اسپم را سد کرده.

هدف گوگل از طراحی تمام این ربات ها بهینه کردن وب سایت به مفهوم واقعی آن است. یعنی  سایت طوری باشد که کاربر را راضی کند. به این روش Human Experience Optimization می گویند، یعنی بهینه سازی بر اساس تفکرات، نیازها و علایق انسانی. امروزه هر سایتی که بتواند رضایت کاربر را جلب کند، محبوب گوگل است و می تواند جایگاه خوبی کسب کند. یعنی نمی توان گوگل را فریب داد. بلکه باید سایت را بر اساس قوانین و الگوریتم های گوگل بهینه کرد. می توانید مقاله الگوریتم گوگل چیست را مطالعه کنید.

یک مثال کاربردی در مورد مفهوم سئو

 امروزه بسیاری از افراد برای خرید و موارد دیگر آن را در گوگل جستجو می کنند. مفهوم سئو و اهمیت کلمات کلیدی برای گوگل را با یک مثال بررسی می کنیم. 

فرض کنید  می خواهید موبایل جدیدی را خریداری کنید. چه مواردی را در گوگل جستجو می کنید؟ شاید کلماتی مثل موبایل، خرید موبایل، قیمت موبایل و یا موبایل ارزان و دیگر  مواردی از این قبیل. 

اگر در گوگل تنها کلمه “موبایل” را تایپ کنید، گوگل 380 میلیون نتیجه برای جستجوی آن برای شما نمایش می دهد.

 تعدادی سایت در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر می شود و به احتمال زیاد افراد در 3 و یا 5 لینک ابتدایی کلیک کرده و از آن سایت ها بازدید کنند.

اگر مجددا کلمه “خرید موبایل” را در گوگل جستجو کنید دوباره نتایج دیگری برای شما نمایش داده می شود.
اگر بار دیگر کلمه “قیمت موبایل” را در گوگل جستجو کنید نتایج دیگری و سایت های دیگری برای شما لیست می شود.
در نظر داشته باشید که این سایت ها بطور اتفاقی در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر نشده اند . سایت هایی که در صفحه نتایج گوگل نمایش داشته می شوند در کلمات کلیدی که افراد بطور روزمره در گوگل جستجو می کنند سئوی قوی روی سایت خود پیاده سازی کرده اند.
کلمات “موبایل”، “خرید موبایل” و “قیمت موبایل ” همان کلمات کلیدی هستند که بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند . و سایت هایی که خدمات و محصولاتی درباره موبایل دارند بایستی روی این کلمات سئو را اجرا کنند تا در لیست جستجوی گوگل در صفحه نخست و در 3 و یا 5 لینک اول نمایش داده شوند. و این به معنی جذب کاربر و مشتری و افزایش فروش و خدمات می باشد.
در برخی موارد سایت شما با اسم برند خودتان جستجو می شود و شما می توانید در ابتدا و توسط گوگل اولین نتیجه نمایش داده می شود.

هدف ما این است که سایت ما در کلمات کلیدی انتخابی هم در اولین نتایج توسط گوگل نمایش داده شود.

سئو هیچ گاه حتمی نیست. یعنی تضمین همیشگی برای بودن در رتبه یک گوگل وجود ندارد. و عملیات سئو بایستی بصورت مدارم صورت پذیرد و مدام در حال بهینه سازی و بروزرسانی سئو باشیم.

انواع سئو

در کل سه نوع سئو داریم:

  • سئوی داخلی: سئوی داخلی (On-Page) یا سئوی محتوا، شامل اقداماتی است که در راستای تولید محتوای باکیفیت متنی، گرافیکی، ویدئویی و صوتی انجام می گیرد. از تحقیق کلمه کلید گرفته تا لینک سازی بین صفحات همه در حیطه سئوی محتوا قرار می گیرند.
  • سئوی خارجی: سئوی خارجی (Off-Page)، در سایت هایی غیر از سایت خودمان، اقداماتی را انجام می دهیم که سایت ما را بپسندند و باعث رشد سایت ما بشنوند. مثلا در سایت های معتبر محتوایی را منتشر می کنیم و به سایت خودمان لینک می دهیم یا در پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی معتبر و معروف، پروفایل می سازیم و لینک سایت خود را در صفحه قرار می دهیم. اینها همه تکنیک هایی از ساخت بک لینک رایگان هستند.
  • سئوی تکنیکال: اقدامات فنی سایت از جمله بهینه سازی سرعت سایت، رفع مشکلات فنی، ثبت سایت در سرچ کنسول، ساخت سایت مپ و اتصال آن به سرچ کنسول، بهینه سازی نرخ کرول سایت. همه جزو سئوی تکنیکال هستند.

گوگل بر چه اساسی سایت ها را رتبه بندی می کند؟

اولویت اول و آخر گوگل کسب درآمد است. حال هرچه کاربران بیشتری داشته باشد، درآمد بیشتری هم خواهد داشت. رضایت کاربران را زمانی می تواند جلب کند که سایت ها بتوانند به سوالات کاربران پاسخ درستی بدهند یا کالاهایی را که به دنبال آن هستند، در دسترس کاربران قرار گیرد. برای این منظور سایت ها موظف هستند محتوای با کیفیت تولید کنند. سرعت بالایی داشته باشند.

وب سایت ما باید mobile friendly باشد. یعنی در موبایل هم به درستی نمایش داده شود. رابط کاربری خوبی داشته باشد و به نوعی کاربر در سایت سردرگم نباشد. تجربه کاربری چیست و اهمیت آن در سئو را مطالعه کنید.

سئو بهتر است یا گوگل ادز

بعد از این توضیحاتف این سوال پیش می آید که سایت را سئو کنیم یا از گوگل ادز استفاده کنیم؟ واقعیت این است که هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آنها خواهم پرداخت تا تصمیم درستی بگیرید. البته نوع کسب و کار هم در انتخاب یکی از این روش ها بسیار اهمیت دارد.

مزایای سئو 

  • جذب ترافیک و کاربر در سئو رایگان است و نیازی نیست به ازای هر کلیک، هزینه ای پرداخت کنید. 
  • بسیاری از کاربران به سایت هایی که در رتبه های اول گوگل هستند، راحت تر اعتماد می کنند.
  • با سئو به جایگاهی در گوگل می رسید و نمایش لینک سایت شما در صفحه اول گوگل، منوط به شارژ اکانت نیست. 

معایب سئو

  • زمانبر بودن سئو یکی از معایب آن به شمار می رود. مثلاً اگر نیاز دارید محصولی را یکماهه به فروش برسانید، نمی توانید، یکماهه سایت را سئو کنید و به صفحه اول گوگل برسانید. 
  • آپدیت های گوگل، یکی از معضلات سئوکاران است که مدام باید با این آپدیت ها، سایت را سئو کنند تا امتیاز منفی دریافت نکنند. 
  • تضمینی برای سئو و جایگاه سایت وجود ندارد. به طور مثال اگر کمی از رقبا غفلت کنید، ممکن است گوگل جایگاه شما را به رقیبتان بدهد. 

مزایای گوگل ادز

  • در گوگل ادز به محض پرداخت تعرفه مورد نظر گوگل در کلمه مورد نظر، لینک سایت شما به کاربر نمایش داده می شود و اگر برای فروش عجله دارید، روش خوبی به شمار می رود. فرض کنید شما محصولی دارید که تاریخ انقضای آن نزدیک است و باید قبل از خراب شدن محصول، آن را سریعاً به فروش برسانید. در این صورت ادز بهترین روش است. 

معایب گوگل ادز

  • بسیاری از کاربران تمایلی به کلیک روی سایت هایی که از طریق ادز نمایش داده می شوند، ندارند. 
  • ممکن است رقبا روی لینک کلیک کنند و از شارژ اکانت شما کسر شود. 
  • تضمینی وجود ندارد کاربری که روی لینک کلیک می کند، به مشتری تبدیل شود. در حالیکه گوگل هزینه کلیک را از اکانت شما کسر می کند. 
  • به محض تمام شدن شارژ اکانت، لینک سایت نمایش داده نمی شود و سایت جایگاهی در گوگل ندارد.

سعی کردم خیلی ساده و مختصر در مورد سئو و اینکه سئو چیست، توضیحاتی را ارائه دهم تا در مورد خدمات سئو تصمیم بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا