آرتا رسانه

آموزش ساخت لینک UTM و اهمیت کاربرد آن در کمپین های تبلیغاتی

از سری آموزش های سئو و بهینه سازی سایت میخواهیم در مورد گوگل آنالیتیکس و ساخت لینک  UTM صحبت کنیم . نحوه ساخت لینک UTM چیست؟ چرا برای رصد سرمایه گذاری انجام شده در کمپین های تبلیغاتی و آنالیز نتایج آن در گوگل آنالیتیکس به لینک UTM نیاز داریم؟ ( اگر برای سایت خود اکانت گوگل آنالیتیکس ایجاد نکرده اید، دست نگه دارید و مقاله آموزش نصب گوگل آنالیتیکس را مطالعه کنید.)

ضرورت استفاده از لینک UTM چیست؟

اولین سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چرا به لینک UTM نیاز داریم؟ شما تصور کنید که مبلغ 10.000.000 تومان برای انجام کمپین های تبلیغاتی در اختیار دارید. در این میان تصمیم گرفته اید که در برخی سایت ها از بنر تبلیغاتی استفاده کنید و در برخی سایت ها از ویدئوهای تبلیغاتی استفاده کنید. همچنین ممکن است شما برای فعالیت در شبکه های اجتماعی و تبلیغ در آن شبکه ها نیز یک برنامه ریزی انجام داده اید و روزانه در تعدادی شبکه های اجتماعی متن های تبلیغاتی به همراه لینک سایت را منتشر می کنید.

آنالیز داده های کمپین های تبلیغاتی با لینک UTM

تا اینجای کار هیچ مشکلی وجود ندارد. حال فرض کنید در ماه دوم دوباره تصمیم می گیرید با همان سرمایه یا سرمایه کمتر کار تبلیغات را انجام دهید.

خب عقل سلیم حکم می کند شما اول نتایج کمپین های قبلی را آنالیز کنید و در ماه دوم به سراغ سایت ها و شبکه های اجتماعی بروید که بیشترین کاربر هدف را به سمت سایت شما روانه کرده است.

خب اگر شما لینک های تبلیغاتی خود را بدون لینک UTM در کمپین تبلیغاتی خودتان استفاده کرده باشید، باید این خبر بد را به شما بدهم که در واقع هیچ نتیجه گیری از برآیند کمپین تبلیغاتی نمی توانید داشته باشید.

شما باید بتوانید بر اساس داده های گوگل آنالیتیکس که در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد، تشخیص دهید که کدام تبلیغ با کدام محتوا و در کدام سایت درآمد بیشتری برای شما به دنبال داشته است؟

لینک UTM چیست؟

خب گمان می کنم تا اینجای مقاله با ضرورت استفاده از لینک های UTM آشنا شده باشید. ممکن است برخی از شما دوستان افسوس بخورید که چرا قبل از مثلاً راه اندازی کمپین گوگل ادوردز یا رپورتاژ آگهی ها این کار لینک های UTM را نساخته بودید.

لینک UTM یک رشته کاراکتر و پارامترهایی هست که به ادامه لینک صفحه ای خاص از سایتمان اضافه می شود و به هنگام هدایت کاربر به صفحه مورد نظر از سایت های دیگر، اینکه منبع هدایت کاربر از کدام سایت بوده است را مشخص می کند.

در بسیاری مواقع گوگل اگر نتواند این منبع را شناسایی کند در گزارشات گوگل آنالیتیکس به شما به صورت کلی گزارش می دهد و همه را در ردیف direct قرار می دهد.

استفاده از لینک UTM در شبکه های اجتماعی

فرض کنید شما چند شبکه اجتماعی وابسته به سایتتان دارید و تیم دیجیتال مارکتینگ هر روزه وقت صرف کرده و محتواهایی را در این شبکه ها منتشر می کنند. در گزارشات گوگل آنالیتیکس این ورودی ها به سایت نیز به صورت کلی گزارش داده می شود. حال ممکن است یک پست شما که محتوای فیلم آموزشی دارد بیشتر مورد توجه مخاطبین قرار گرفته باشد تا محتواهای متنی. در این صورت اگر شما به صورت ریزتری با استفاده از لینک UTM برای هر محتوی نشانه گذاری کرده باشید، نهایتاً تصمیم می گیرید که به جای انتشار محتوای متنی، وقت خود را صرف ضبط ویدئوهای آموزشی بکنید.

آموزش ساخت لینک UTM

4روش برای ساخت لینک UTM وجود دارد.

از طریق کدنویسی و تایپ دستی

اگر به چند نمونه لینک UTM دقت کنید اصول و قواعد آن را یاد می گیرید و می توانید به صورت دستی به ادامه URL صفحه مورد نظرتان اضافه کنید. ولی اصولاً ما به دنبال روش های آسانتر با احتمال خطای کمتر هستیم.

استفاده از UTM سازها

سایت های رایگان زیادی وجود دارد که می توانید با پر کردن فرم ارائه شده در آنها، خروجی لینک UTM را کپی کرده و استفاده کنید. برای راحتی کار نام چند سایت UTM ساز رایگان را ذکر می کنم.

utmbuilder

web.utm.io

از طریق فرمول نویسی در اکسل

در این روش یا خودتان با استفاده از فرمول نویسی در اکسل این کار را انجام دهید یا از فرمت آماده اکسل تعبیه شده در این مقاله استفاده کنید.

استفاده از اکستنشن‌های مرورگرها

برای نمونه یکی از اکستنشن هایی که می توانید بر روی مرورگر کروم خود نصب کنید و به راحتی از آن استفاده کنید. برای دانلود و نصب اکستنشن ساز UTM بر روی لینک زیر کلیک کنید.

Google Analytics URL Builder

آشنایی با پارامتر مهم در لینک‌های UTM

به هنگام پر کردن فرم های UTM ساز با دو نوع پارامتر اجباری و اختیاری روبرو می شوید که در ادامه به شرح و توضیح هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. ابتدا پارامترهای اجباری را توضیح می دهم.

 utm_medium

به زبان ساده می توان گفت که نوع منبع و کانال ارتباطی را بیان می کند. مثلاً می تواند از نوع لینک Social Email, Affiliates, Paid و غیره باشد.

utm_source

در این قسمت مشخص می کنیم که به طور اخص ورودی سایت از طریق چه کانالی می باشد. مثلاً وقتی medium را از نوع Social نام گذاری می کنیم می توانیم مشخص کنیم که utm_source می تواند Telegram ,Linkedin یا Instagram باشد.

utm_campaign

این آیتم در واقع می تواند هدف کمپین باشد. می توانید از نام گذاری هایی مانند Off و یا Blackfriday و نظایر آن استفاده کنید.

نوبت می رسد به معرفی آیتم های اختیاری که در ادامه به توضیح هر کدام از آنها خواهم پرداخت.

utm_term

می توان کلمه کلیدی را در این آیتم قرار داد. نمونه بارز استفاده از utm_term در لینک UTM در گوگل ادوردز بود. البته می توانید کلمه کلیدی محتوای منتشر شده را در آن بنویسید. مثلا من در صفحه لینکدین مربوط به سایتم محتوایی در خصوص ” سه روش عملی راهکارهای افزایش بازدید سایت ” منتشر کرده ام و برای آن لینک UTM ساخته ام. در این گونه مواقع می توانم عبارت CTR را در term بنویسم.

utm_content

حال تصور کنید که در همان صفحه لینکدین دو پست در مورد مقاله گفته شده منتشر کرده ام. یکی از پست ها به صورت مقاله و دیگری بصورت ویدئو ضبط شده است. می خواهم ببینم که کدام نوع پست بیشتر مورد اقبال مخاطبین قرار گرفته و کاربر را به سمت سایت هدایت کرده است. در این صورت برای یکی از لینک ها، content را برابر تکست و دیگری را ویدئو می نویسم.

نمونه فرم ساخت لینک UTM

 

داده‌های لینک UTM و کمپین‌های تبلیغاتی را در گوگل آنالیتیکس چگونه ببینیم؟

برای دسترسی به این داده ها مسیر مشخص شده در تصویر را دنبال کنید.

دسترسی به داده های لینک UTM در گوگل آنالیتیکس

1- Acquisition

2- All TrafFic

3- Source/Medium

برای دیدن اطلاعات دیگر نظیر Campaign وterm باید در همان قسمت Secondary dimension را بر روی Campaign تنظیم کنید. در خصوص دیدن اطلاعات term هم Secondary dimension را بر روی Keyword تنظیم کنید.

امیدوارم توانسته باشم همه آنچه را که در خصوص ساخت لینک UTM و تجزیه و تحلیل داده های آن در گوگل آنالیتیکس لازم است را توضیح داده باشم. اگر هر سوالی در این خصوص داشته باشد در قسمت کامنت ها مطرح کنید.

از لینک UTM در چه کمپین هایی باید استفاده کرد؟

در همه کمپین های تبلیغاتی برای اینکه بتوانید داده های کمپین تبلیغاتی خاصی را آنالیز و تحلیل کنید باید از لینک UTM نهایت استفاده را بکنید.

داده های لینک UTM را از طریق چه ابزاری باید دید و تحلیل کرد؟

از طریق گوگل آنالیتیکس و مسیر Acquisition»All TrafFic»Source/Medium می توانید به داده های لینک UTM دسترسی داشته باشید.

آیا برای ساخت لینک UTM باید کدنویسی بلد باشیم؟

خیر. برای ساخت این لینک پرکاربرد 4روش وجود دارد که در مقاله در خصوص هر کدام توضیح داده شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا