مجتمع دیجیتال آرتا رسانه فعال در حوزه های برنامه نویسی بلاکچین - دیجیتال مارکتینگ و سئو - طراحی سایت و اپلیکیشن های موبایل - طراحی گرافیکی و موشن گرافیک و تولید محتوای دیجیتال جهت رونق کسب و کارها در فضای مجازی
مطمئناً تا به حال، عبارت “Content is King”(محتوا پادشاه است) را شنیده اید. اما چرا بازاریابی محتوا برای بازاریابان مهم است؟ در این مقاله، با تعریف چیستی، مزایا و قالبهای آن و اینکه چگونه میتوانید یک استراتژی بازاریابی محتوا برای جذب مشتری برای کسبوکار خود ایجاد کنید، به این سوال پاسخ خواهیم داد.
آیا می خواهید با مباحث بازاریابی دیجیتال آشنا شوید؟ از اینجا می توانید مقالات مرتبط با آموزش دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید و کسب و کار خود را رونق ببخشید.
محتوا برای بازاریاب دیجیتال همانگونه است که رنگ سیاه برای مد است: کلاسیکی که هرگز شکست نمی خورد. 12 سال پیش، جو پولیزی تعریفی ارائه کرد که همچنان صادق است: «بازاریابی محتوا یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و ثابت برای جذب و حفظ یک مخاطب کاملاً تعریف شده متمرکز است – و در نهایت، اقدام سودآور مشتری را هدایت کنید.»
به اندازه کافی ساده، درست است؟ فقط برای اینکه مطمئن شوید که واقعاً آن را خوب متوجه شدید، بیایید نگاهی به این مسئله کنیم که این نوع بازاریابی چیست و چه چیزی نیست.
– ارزش ارائه شده ی رایگان. «ببخش و دریافت خواهی کرد» یکی از شعارهای بزرگ تولید محتوا است.
– یک سرمایه گذاری بلند مدت برخی از شرکتها با تمام اشتیاق دنیا شروع به نوشتن یک وبلاگ میکنند و وقتی بعد از چند ماه نمیتوانند نتایج را محاسبه کنند، دست از کار میکشند. اشتباه محض! قبل از ناامید شدن، باید کاملاً درک کنید که برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید ثابت قدم باشید و در بلندمدت فکر کنید.
– تلاش کل تیم اگر به تمام افراد مختلفی که در شرکت شما کار می کنند فکر کنید، مطمئناً متوجه خواهید شد که همه می توانند دیدگاه های جدید و تازه ای در مورد محتوای شما ارائه دهند. اگرچه بخش اعظم مسئولیت به بخش بازاریابی تعلق دارد، اما مشارکت دادن کل تیم شما محتوای شما را بسیار جذاب تر می کند.
– فقط نوشتن مقاله نیست. وقتی به این نوع بازاریابی فکر می کنیم، اغلب فقط به اولین قدم فکر می کنیم: ایجاد محتوای مرتبط با برند شما. در واقع، این یک استراتژی محتوا است که از چهار مرحله تشکیل شده است: ایجاد ترافیک، تولید سرنخ، پرورش سرنخ و ایجاد مشتری.
– تبلیغات بومی نیست. اگرچه آنها ویژگی های مشترکی دارند، اما تبلیغات بومی از دو جنبه عمده با بازاریابی محتوا متفاوت است: اول از همه، این تبلیغات مبتنی بر پرداخت هزینه برای فضاهای دیگران است (برخلاف انتشار در کانال های خودمان) و از مخاطبان از قبل موجود استفاده می کند. به جای اینکه خودمان را از ابتدا بسازیم).
– بازاریابی درونگرا نیست. بازاریابی محتوا یک بازاریابی درونگرا است، اما لزوما برعکس آن صادق نیست. مفهوم بازاریابی درونگرا شامل تمامی اقدامات برای جذب مشتریان به کسب و کار شما، از جمله ابزارهای سنتی تر مانند تبلیغات است.
– کپی رایتینگ نیست. تسلیم وسوسه استفاده از وبلاگ خود به عنوان بهانه ای برای فروش نشوید! بازاریابی محتوا حول محور کمک و حمایت از کاربر می چرخد. شعارها و تک گویی های بیش از حد فروش، نتایج موفقیت آمیزی برای برند شما به همراه نخواهد داشت.
بازاریابی محتوا یک سرمایه گذاری بلند مدت است که به زمان و منابع نیاز دارد. پس چرا اصلا زحمت بکشیم؟ در اینجا برخی از مزایای یک استراتژی محتوای خوب آورده شده است:
در صورتی که مفهوم بازاریابی محتوا هنوز مبهم به نظر می رسد، در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند درک خود را از بازاریابی محتوا تقویت کنید:
معمولاً وقتی در مورد بازاریابی محتوا صحبت می کنیم، به یک استراتژی کاملاً مشخص بر اساس انتشار در کانال های خودمان اشاره می کنیم. اگر دیدگاه جامعتری داشته باشیم، میبینیم که چگونه تکنیکها و استراتژیهای مختلف وارد حوزه بازاریابی محتوا میشوند. بگذارید چند نمونه را به شما نشان دهم:
هر شبکه اجتماعی ویژگی های منحصر به فردی را با توجه به قالب محتوا ارائه می دهد، بنابراین بهترین راه حل های خلاقانه با آنها سازگار خواهد شد. نمونههای اخیر استوریهای اینستاگرام و اسنپ چت هستند که نحوه درک و مصرف محتوا را تغییر دادهاند.
کلیدهای زیادی برای موفقیت برای محتوای شما وجود دارد، اما اگر بخواهیدمن را مجبور کنید تا یک نصیحت به شما ارائه کنم، این است که “داستان بگویید”.
همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، فروش مستقیم با بازاریابی محتوا کار نمی کند. آنها به سادگی به هدف برقراری ارتباط واقعی با مخاطبان و ارزش افزوده نمی رسند. برای دسترسی به مشتریان خود، باید اصیل و صادق باشید. به آنها نشان دهید که تنها به نفع آنها هستید و هیچ برنامه پنهانی ندارید. این کار را با اجتناب از تبلیغات مزاحم انجام دهید و در عوض به تجربه کاربر کمک کنید.
هنگام برنامه ریزی استراتژی بازاریابی محتوای خود، می توانید روی موارد زیادی تمرکز کنید. توصیه اصلی من این است که ساده شروع کنید و همیشه چهار مرحله ای را که در بالا ذکر کردیم را در ذهن داشته باشید. در اینجا چند ایده وجود دارد:
در بازاریابی محتوا، معیارهای زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما دانستن اینکه کدام یک از آنها را تجزیه و تحلیل کنید، ممکن است دشوار باشد. نگران نباشید، فقط باید بدانید کدام یک برای کارشناسان بازاریابی مهم است: فروش. طبق گزارش Hubspot در سال 2021 ، محتوا عمدتا برای فروش تولید می شود.
اتوماسیون شناختی برای گردش کار (هوش مصنوعی و یادگیری ماشین)
خودکار کردن فرآیندها دشوار است زیرا بسیاری از گردش کارها به مداخله انسانی نیاز دارند. برای غلبه بر این مانع، یادگیری ماشینی را در فرآیندهای بدون ساختار بگنجانید تا یک عنصر شناختی را اضافه کنید که به درک اطلاعات کمک می کند.
بسته به موقعیت شرکت شما، راه حل های مختلفی برای ترکیب اتوماسیون شناختی برای تفسیر داده های بدون ساختار وجود دارد. نیازی نیست کل ساختار شرکت خود را از بالا به پایین بازنگری کنید، اما می توانید ابزار مناسب خود را پیدا کنید.
بر اساس گزارش HubSpot “وضعیت بازاریابی محتوا در سال 2022″، در اینجا برخی از آمارها در مورد آینده بازاریابی محتوا آورده شده است.