• تهران -خیابان شریعتی - بالاتر از سه راه ملک - روبروی آتش نشانی - آرتارسانه
  • تلفن تماس: 02191303424

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ طرحی است که به سازمان شما کمک می کند تا از طریق کانال های بازاریابی با دقت انتخاب شده مانند رسانه های پولی، کسب درآمد و مالکیت به اهداف خاصی دست یابد. اجرای یک کمپین دیجیتال مارکتینگ بدون داشتن یک استراتژی بسیار شبیه به گشتن در یک شهر جدید بدون GPS است ، احتمالاً در بسیاری از پیچ‌های اشتباه قرار می‌گیرید که منجر به ناامیدی و یک مسیر طولانی غیرضروری می‌شود تا به جایی که می‌خواهید بروید.

زمانی که قصد سفر دارید، احتمالاً با تهیه یک برنامه سفر شروع می کنید تا مطمئن شوید که از زمان و بودجه خود بیشترین استفاده را می کنید. همین امر در مورد بازاریابی دیجیتال نیز صدق می کند، یک برنامه بازاریابی برای افزایش کارایی ضروری است.

5 مؤلفه کلیدی برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال

در زیر 5 مؤلفه کلیدی برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال برنده آورده شده است. آنچه در ادامه می‌آید اجزای دیگری است که ممکن است بخواهید هنگام ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جامع و کامل در نظر بگیرید.

 

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

1- تنظیم هدف: تصمیم بگیرید که کجا می خواهید بروید

هنگام ایجاد یک برنامه سفر، مقصدی را در ذهن دارید. هنگام ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال، مقصد مجموعه ای از اهداف بازاریابی تعریف شده است که امیدوارید با تلاش های خود به آنها برسید. این اهداف بازاریابی باید به اهداف اساسی کسب و کار شما گره بخورد.

به عنوان مثال، اگر هدف سازمان شما افزایش 20 درصدی لیست مشتریان شما باشد، هدف بازاریابی شما باید تولید سرنخ های قابل قبول برای کمک به موفقیت باشد. هدف شما هر چه که باشد، باید مطمئن شوید که نتایج خود را می‌سنجید. شاید هدف شما افزایش مشترکین ایمیل باشد. در این مورد، شاخص عملکرد کلیدی شما (KPI) افزایش ثبت نام خواهد بود.

2- درک مخاطب هدف شما

هنگام سفر، اهمیت درک نحوه تعامل مردم محلی را می دانید  نمی خواهید یک توریست عجیب به نظر برسید. همین موضوع برای کمپین های بازاریابی دیجیتال نیز صدق می کند. این به معنای درک مخاطبان هدف، جمعیت شناسی و روانشناسی مشتریان فعلی و جدید است.

چندین مرحله وجود دارد که یک خریدار بالقوه باید طی کند تا به نقطه خرید برسد و در حالت ایده آل به یک مشتری بلند مدت تبدیل شود. مراحل ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی با آگاهی از برند و آموزش شروع می شود، سپس به مرحله بررسی می رود و در نهایت با تصمیم گیری و تبدیل به فروش به پایان می رسد.

 بازاریابی محتوای موثر

شما نمی توانید به سادگی هر محتوایی را بنویسید یا از روش “سلام و صلوات” پیروی کنید. شما باید در مورد آنچه می نویسید، کلماتی که می خواهید مالک آن باشید، استراتژی سئو کلمه کلیدی داشته باشید و به بهینه سازی مداوم محتوای خود فکر کنید.

3- نمایه مشتری ایده آل (ICP) و خریدار شخصی خود را ایجاد کنید

ملاقات با افراد جدید یکی از بهترین قسمت های سفر است! اما تلاش برای برقراری ارتباط با کسی که تمایلی به صحبت کردن با شما ندارد، سودمند نیست، درست است؟ شاید یک مانع زبانی وجود داشته باشد، یا آنها به سادگی علاقه ای به اینکه شما چه کسی هستید و چه کار می کنید ندارند. این برای بازاریابی نیز صدق می کند.

به‌عنوان یک بازاریاب دیجیتال، باید شخصیت‌های خریدار خود را توسعه دهید تا دقیقاً بدانید که می‌خواهید با چه کسی صحبت کنید، زیرا می‌دانید که آنها علاقه متقابلی به صحبت کردن با شما خواهند داشت. به خاطر داشته باشید، شخصیت هایی که ایجاد می کنید باید بر اساس تحقیقات باشد. آیا موفقیت خود را با گروه خاصی از افراد ثابت کرده اید؟ عالی، آنها را هدف قرار دهید! خاص بودن سودمند است. از کلیشه ها بگذرید و از طریق ابزارهای در دسترس مانند Facebook Audience Insights و Google Analytics به بینش های واقعی نگاه کنید.

شما می توانید با اطلاعات اولیه مانند عنوان شغل و مکان شروع به شناسایی این شخصیت ها بپردازید. می خواهید تعیین کنید که این شخص چه چیزی می خواهد، مانند راه حلی برای یک مشکل خاص (مشکلی که کسب و کار شما می تواند حل کند)! در مرحله بعد، بهترین راه برای رسیدن به این فرد را تعیین کنید که ما را به مرحله چهار می رساند.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

4- کانال های بازاریابی موثر و مراحل خرید را مشخص کنید

اگر می‌خواهید با غذاهای محلی آشنا شوید، می‌توانید از مردم محلی سوال کنید. به نوبه خود، اگر می خواهید تصمیم گیرندگان را در یک صنعت خاص ملاقات کنید، باید انتخاب کنید که کجا آنها را پیدا کنید و همچنین با توجه به اینکه آنها در چه مرحله ای از خرید هستند، از چه پیام هایی استفاده کنید.

مرحله آگاهی ممکن است بر آموزش و ایجاد تخصص متمرکز باشد در حالی که تصمیم گیرندگان را در عمودهای مشتری ایده آل هدف قرار می دهد. شاخص های کلیدی عملکرد برای این نوع کمپین می تواند شامل دسترسی، تأثیرگذاری و تعامل باشد. مرحله بررسی با هدف قرار دادن کسانی که در کمپین آگاهی شما با یک پیشنهاد تبلیغاتی یا ارزشی درگیر هستند، تأثیر می گذارد و باعث ایجاد انگیزه می شود.

KPIهای این کمپین ممکن است با تولید سرنخ مرتبط باشد. مرحله تبدیل با هدف قرار دادن مجدد بازدیدکنندگان وب سایت قبلی، فروش را افزایش می دهد. شاخص های کلیدی عملکرد این کمپین می تواند جلسه ای باشد که از طریق فرم تماس یا قرارداد/پیشنهاد امضا شده رزرو شده است.

با ساختاردهی کمپین های خود به گونه ای که خریدار را در جایی که در سفر خود قرار دارند ملاقات کنید، استراتژیک تر به سمت اهداف بازاریابی و کسب و کار خود حرکت خواهید کرد. شخصیت های خریدار را در ذهن داشته باشید. شما درک خوبی از مخاطبان خود و نحوه خرید آنها دارید، اما اکنون باید بدانید که کجا با آنها ارتباط برقرار کنید.

به عنوان مثال، اگر شخصیت خریدار شما یک روزنامه نگار 35 ساله است که اخبار را به صورت آنلاین می خواند، توییتر ممکن است بهترین کانال برای برقراری ارتباط با آنها باشد. انتخاب کانال های دیجیتال مناسب به افزایش بازگشت سرمایه کمک می کند.

پلتفرم های بازاریابی بیش از هر زمان دیگری وجود دارد، بنابراین با تعیین محل قرارگیری شخصیت های خریدار و ارتباط با آنها از طریق آن کانال ها، استراتژیک باشید.

پیام خود را به درستی دریافت کنید

فرض کنید به تنهایی سفر می‌کنید و به یک رستوران محلی می‌روید و در کافه می‌نشینید. شما فردی را می بینید که می خواهید با او صحبت کنید و می دانید که نزدیک شدن به او هنر و آداب دارد.

همین امر در مورد کمپین های بازاریابی شما نیز صدق می کند! پیام‌های خود را طوری بسازید که با کسانی که می‌خواهید با او صحبت کنید، طنین‌انداز شود. صدا و محتوای کمپین شما باید به گونه ای با آنها صحبت کند که آنها درک کنند. اینجاست که تحقیقات و برنامه ریزی شما از مراحل قبلی کامل می شود. اگر مشخص کرده اید که آنها در کجای قیف فروش قرار دارند، باید بدانید که مکالمه را از کجا شروع کنید. اگر آنها چیزی در مورد شما نمی دانند (مرحله جستجو)، با ایجاد تخصص و ایجاد اعتماد شروع می کنید.

اگر شخصیت خریدار آنها را شناسایی کرده اید و خدماتی را می فروشید، باید نکات دردناک آنها را بدانید و به آنها بگویید چگونه می توانید مشکلات آنها را حل کنید. اگر محصولی را می فروشید، باید علایق آنها را بدانید.

با صرف زمان برای دریافت صحیح پیام های خود، حتی شاید شخصی سازی آن، مخاطبان شما نسبت به آنچه شما ارائه می دهید بسیار پذیرا خواهند بود.