در این نوشته قصد دارم در خصوص یکی از محبوبترین گزارشات و در عین حال کاربردی ترین گزارش google Analytics یعنی گزارش Site Search به صورت مفصل صحبت کنم.
اول باید مشخص بشه که چرا این گزارش یکی از ارزشمندترین گزارشات گوگل آنالیتیکس به حساب می آید.
اینکه شما دارای یک سایت خبری هستید یا یک سایت فروشگاهی، یک وجه مشترک بین همه سایت ها وجود دارد و آن این است که محتوی داخل سایت به منظور جذب کاربر، درج می شود.
اینکه بتوانیم نیازهای کاربران را تشخیص دهیم و بر اساس آنچه که کاربر در سایت به دنبال آن است، محتوی تولید کنیم، یعنی یک قدم جلوتر از سایر رقبا پیش افتاده ایم.
پیدا کردن کلمات کلیدی، نحوه سرچ و جستجوی کاربر داخل سایت، تعداد جستجو در هر Sessions، مدت زمان حضور کاربر در سایت بعد از جستجوی عبارتی خاص و اطلاعاتی نظیر این، همه با فعال سازی Site Search در گوگل آنالیتیکس متصل به سایتتان ممکن است.
اینکه بدانید در هر دوره زمانی نیاز کاربر چگونه تغییر می کند و کاربر به دنبال چه چیزی در سایت جستجو می کند، یعنی اینکه خود کاربر شما را در تولید محتوی و یا درج محصولات بر اساس نیاز مشتری با توجه به گزارش Site Search راهنمایی می کند.
ابتدا باید تعیین کنید که پارامتر جستجو در سایت شما چه چیزی هست؟ نگران نباشید اصلا کار سخت و پیچیده ای نیست. در این مقاله تصمیم دارم تا آسانترین روش فعالسازی گزارش سایت سرچ را آموزش دهم.
همین الان در سایت خودتون در کادر جستجو کلمه ای رو سرچ کنید. ممکن است URL که ملاحظه می کنید یکی از حالت های زیر باشد.
عبارتی که ما بین ؟ و = قرار می گیرد یعنی حرف S همان پارامتر جستجو و کلمه ای که بعد از مساوی قرار گرفته همان کلمه یا عبارت مورد جستجو در سایت است.
1 | artarasaneh.ir/index.php?id«=»search&term«=»contact |
در مثال دوم کلمه «term» پارامتر جستجو است.
example.com/search.asp?search_term«=»contact&id«=»ac9024
در این مثال نیز پارامتر جستجو «search_term» است.
در این مثال نیز پارامتر جستجو < text> می باشد.
البته ممکن است شما با مدل های دیگری نیز روبرو شوید. در هر صورت بعد از اینکه پارامتر جستجو را در سایت خودتان پیدا کردید، وارد اکانت google Analytics خود شوید و به قسمت Admin بروید.
مانند تصویر، بر روی view setting کلیک کنید. صفحه را به سمت پایین اسکرول کرده، در قسمت Site Search Settings، پارامتر جستجو را در کادر Query parameter وارد کنید. البته ممکن است سایت شما به جای یک پارامتر جستجو دارای چند پارامتر جستجو (Query Parameter) باشد. در این قسمت تا 5 پارامتر جستجو را می توانید وارد کنید. دقت داشته باشد که در این صورت پارامتر ها را با علامت کاما (،) از هم جدا کنید.
بعد از انجام تنظیمات لازم، تغییرات را save کنید.
اول از اینکه وارد این مبحث بشوم، لازم هست یادآوری کنم که ممکن است پس از مشاهده گزارشات، با عبارت های جستجویی مواجه شوید که گاه ربطی به حوزه فعالیت شما ندارد یا در درجه کمتری از اهمیت قرار دارد. این شما هستید که باید تعیین کنید کدام یک از این عبارات و کلمات جستجو شده توسط کاربر به درد کار شما می خورد.
خب برای دسترسی به گزارش سایت سرچ، آدرس Behavior > Site Search را دنبال کنید.
در قسمت Overview با چند متریک مهم مواجه می شوید که بهتر است معانی هر کدام از آنها را بدانید.
این قسمت تعداد Sessions هایی را نشان می دهد که در آن ها حداقل یک Search اتفاق افتاده است. یعنی اگر یک User در یک بازدید 5 Sessions داشته باشد و فقط در 2 Sessions جستجو انجام داده باشد، Sessions with Search برای آن کاربر عدد 2 خواهد بود.
در این قسمت می توانید تعداد کل جستجوهای انجام گرفته شده در سایت در بازه زمانی که تعیین کرده اید، را مشاهده کنید. البته جستجوی عبارات تکراری فقط یکبار در شمارش آورده می شود.
این شاخصه، تعداد صفحه های دیده شده در خصوص نتایج جستجو به کل جستجوهای انجام گرفته شده را نشان می دهد.
بیانگر درصد جستجوهایی است که کاربر بلافاصله بعد از آن، بدون هیچ Sessions جدیدی از سایت خارج شده است.
مدت زمانی را که کاربر بعد از انجام جستجو در سایت مانده است را نشان می دهد. بالا بودن این متریک، نشان دهنده مفید بودن مطالب سایت برای کاربر است.
اگر کاربر بعد از جستجویی، بلافاصله یک جستجوی دیگر را انجام دهد، به عدد این متریک یکی اضافه می شود.
تعداد صفحه های دیده شده توسط کاربر بعد از جستجو را نشان می دهد.
اگر کنجکاو هستید که بدانید چه تعداد از کاربران سایت اقدام به جستجو در سایت کرده اند و چه تعدادی بدون انجام جستجو، از سایت دیدن کرده اند را بدانید سری به قسمت Usage در آدرس Site Search<Behavior بزنید.
Visits Without Site Search» و «Visits With Site Search» دو قسمت تشکیل دهنده این گزارش هستند که کاربران با ارزش با نرخ تبدیل (Conversion Rate) بالا معمولاً در میان کاربرانی هستند که جستجو انجام داده اند.
برای اطمینان از مفید بودن مطالب سایت برای کاربران نگاهی به اعداد و ارقام دو متریک pages/session و avg session duration بیاندازید. بالا بودن این دو متریک یعنی کاربر به آنچه که در سایت می خواسته، رسیده است.
در قسمت Site Search گوگل آنالیتیکس، آیتم Search Terms نشان دهنده کلمات و عباراتی است که کاربر در کادر جستجو وارد کرده و بدنبال مطالبی در مورد آنها بوده است.
استفاده ای که از این قسمت برای تولید محتوا می توانید داشته باشید این است که Search Exite یا Search Refinements را چک کنید. اگر اعداد غیرطبیعی برای این متریک ها در عباراتی خاص را دیدید، یعنی در خصوص آن عبارات مطالب مورد نظر کاربر را نداشته اید. این می تواند به شما ایده و موضوع تولید محتوای بعدی را بدهد.
اگر در بخش Search Pages، کلمه entrance را ملاحظه کردید، نشان دهنده این است که کاربر بعضی از صفحههای جستجو را از قبل داشته و به عبارتی آن را ذخیره کرده بوده و به طور مستقیم وارد این گزارش شده است.