آرتا رسانه

گوگل آنالیتیکس و بهینه سازی سرعت سایت

همانطور که در نوشته های قبلی در خصوص گزارشات کاربردی قسمت های مختلف و  آموزش Google Analytics صحبت کرده ام، در این مقاله قصد دارم از آموزش های مربوط به سئو سایت در خصوص نحوه بهینه سازی سرعت سایت از طریق گوگل آنالیتیکس و پیگیری Eventهای تعریف شده در سایت، صحبت کنم.

گزارش site speed در گوگل آنالیتیکس

بهینه سازی سرعت سایت

برای دسترسی به گزارش site speed به قسمت Behavior>site speed>Overview بروید. در این قسمت می توانید هم به صورت نموداری و هم به صورت آماری اطلاعاتی در خصوص میانگین مدت زمان بارگذاری صفحات، میانگین مدت زمان ریدایرکت، میانگین مدت زمان دانلود و میانگین مدت زمان پاسخگویی سرور را ببینید.

Avg. Page Load Time : متوسط زمان بارگذاری صفحات

این گزارش نشان دهنده میانگین مدت زمانی هست که از زمان کلیک بر روی لینک مد نظر، چند ثانیه تا بارگذاری کامل صفحه طول می کشد.

Avg. Redirection Time  : متوسط زمان Redirection

میانگین مدت زمان ریدایرکت در داخل سایت. رفتن از لینکی به لینک دیگر.

Avg. Domain Lookup Time  : متوسط زمان Domain Lookup

میانگین مدت زمانی که  برای جستجوی DNS سایت طول می کشد.

Avg. Server Connection Time : متوسط زمان اتصال به سرور

میانگین مدت زمانی صرف شده برای برقراری اتصال TCP به یک صفحه.

Avg. Server Response Time : متوسط زمان پاسخگیی سرور

میانگین مدت زمانی که از زمان درخواست کاربر در سایت و پاسخ سرور به آن درخواست طول میکشد. البته در این میانگین زمانی محل قرارگیری کاربر و سرور سایت نیز تاثیرگذار است.

Avg. Page Download Time : متوسط زمان دانلود صفحات

میانگین مدت زمانی که برای دانلود یک صفحه از سایت طول میکشد.

عوامل موثر بر سرعت سایت

قبلاً در مقالات مربوط به آموزش سئو سایت در خصوص بهینه سازی سرعت سایت صحبت کرده ام. اما برای یادآوری و همچنین آشنایی دوستانی که به تازگی به جمع خوانندگان مقالات سئو سایت آرتارسانه پیوسته اند، این مطلب را ذکر می کنم که از جمله موارد تاثیرگذار در سرعت سایت و سرعت بارگذاری صفحات سایت می توان به تعداد پلاگین های نصب شده در سایت، اندازه و حجم عکس های سایت، نحوه کدنویسی قالب سایت، بهینه سازی و کاهش حجم کدهای js, css اشاره کرد.

بررسی سرعت سایت از نظر مرورگر مورد استفاده کاربران

یکی دیگر از اطلاعات و گزارشات کاربردی که از طریق گوگل آنالیتیکس می توانید به آن دسترسی داشته باشید، سرعت سایت با توجه به مرورگرهای مورد استفاده کاربران است. البته شما می توانید با انتخاب هر کدام از آیتم هایی که در قسمت قبل توضیح دادیم به عنوان متریک، اطلاعات آماری مربوط به همان متریک را ملاحظه کنید.

سرعت سایت و مرورگر کاربران

همانطور که در عکس مشخص است شما می توانید سرعت سایت را در کشورهای مختلف و همچنین سرعت صفحات سایت را به طور مشخص بسنجید. با کلیک بر روی هر کدام شما می توانید اطلاعات تکمیلی را ببینید.

در کنار سایر ابزارهایی که به شما در بهبود سرعت سایت کمک می کنند، بهینه سازی سرعت سایت از طریق گوگل آنالیتیکس به معنای پیدا کردن صفحات با سرعت پایین و بهینه سازی آن می باشد.

نکته: بررسی سرعت سایت های تک زبانه و فارسی از منظر کشور می تواند از آن جهت مهم باشد که بسیاری از کاربران از طریق فیلترشکن متصل می شوند. پس در هر صورت باید سرعت صفحات سایت را برای همه کاربران بهینه کنیم.

بهینه سازی سرعت صفحات category در سایت فروشگاهی

از طریق همین گزارش شما می توانید لینک صفحات دسته بندی را پیدا کرده و سرعت آن را بسنجید و در صورتی که نیاز به بهینه سازی داشته باشند آنها را بهینه کنید.

در خصوص اهمیت سئو صفحات دسته بندیcategory در سایت های فروشگاهی به طور مفصل در نوشته های بعدی صحبت خواهم کرد.

Page Timing (زمان بندی صفحه)

میانگین سرعت صفحات نسبت به میانگین کل

در قسمت Page Timing در گوگل آنالیتیکس شما به صورت نموداری وضعیت سرعت صفحات سایت را نسبت به سرعت کلی سایت می سنجید. البته در گوشه سمت راست مانند آنچه در تصویر نشان داده شده است می توانید متریک های مختلف و در گوشه سمت راست dimension های مختلفی را انتخاب کنید. در تصویر بالا رنگ قرمز میانگین سرعت را پایین تر از سرعت کلی سایت و رنگ سبز وضعیت صفحاتی را نشان می دهد که نسبت به سرعت کلی سایت در وضعیت بهتری قرار دارند.

با استفاده از این گزارش کاربردی در Google Analytics می توانید صفحات که در مرز خطر قرار دارند را شناسایی و از نظر سرعت بهینه کنید.

Speed Suggestions (پیشنهادات)

بهینه سازی سرعت سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس

در این قسمت در مقابل هر لینک مانند آنچه در تصویر می بینید گوگل پیشنهاداتی را برای بهتر کردن اوضاع سرعت صفحه ارائه داده است که با دنبال کردن هر کدام از انها می توانید نتایج بهتری از سرعت سایت را به دست بیاورید.

البته مشخص است که اگر بخواهید از طریق گوگل آنالیتیکس برای بهینه سازی سرعت صفحات سایت اقدام کنید این کار بسیار زمانبر خواهد بود. پیشنهاد می کنم به سراغ صفحاتی بروید که اهمیت بیشتری در سایت شما دارند.

Site Search (جستجوی سایت)

درباره این قسمت از گزارشات Google Analytics در مقاله جادوی گزارش Site Search در گوگل آنالیتیکس و جذب مخاطب به طور مفصل صحبت کرده ام. برای مطالعه در خصوص نحوه فعال سازی Site Search و استفاده از آن برای پیدا کردن کلمات کلیدی سایت، پیشنهاد می کنم مقاله فوق را مطالعه کنید.

Events در Google Analytics

اگر شما در سایت خودتان Event هایی از جمله کلیک بر روی لینک یا عکسی خاص، رفتن به صفحه ای، دانلود فایل، پلی کردن ویدئو و … را تعریف کرده باشید، این گزارش از گوگل آنالیتیکس می تواند برایتان جذاب باشد. 

Top Events

در این گزارش شما لیستی از Event (رویدادهایی) که کاربران بیشترین تعامل را با آنها داشته اند، ببینید. جذابیت و کارایی این گزارش بستگی به تعریف Eventها و اهمیت آنها برای شما دارد. 

کاربرد Event ها در بهبود کارایی سایت

به طور مثال شما در یک سایت آموزشی و فروشگاهی که ویدئوهای آموزشی خود را به فروش می رسانید، اگر Event مربوط به پلی کردن ویدئوی پیش نمایش هر دوره را تعریف کرده باشید، می توانید از طریق پیگیری آن رویداد به این نکته پی ببرید که کدام ویدئوها در سایت شما طرفداران بیشتری دارد و انرژی خود را برای تولید ویدئوهای بیشتر در آن زمینه بگذارید.

اینکه در میان Event مربوط به دانلود فایل pdf آموزشی یا Event دانلود ویدئوی آموزشی، کدام یک توجه کاربران را جلب کرده است قطعاً در تعیین روند برنامه ریزی شما برای تولید محتوای آموزشی پراهمیت خواهد بود.

Pages

در این قسمت شما به طور مشخص می توانید تعامل کاربران با Eventهای تعریف شده در صفحات را دنبال کنید.

اگر بخواهم کمی واضح تر توضیح بدهم، باید بگویم که ممکن است در صفحه ای خاص کاربر هیچ ویدئوی آموزشی را پلی نکند ولی در صفحه دیگر این تعامل انجام پذیرد.

شما می توانید به وضوح دریابید که کدام یک از صفحات کاربر را به انجام تعامل با رویدادی که تعریف کرده اید مجاب کرده است.

Events Flow

گزارش Events Flow در GOOGLE ANALYTICS

این قسمت از گزارشات Google Analytics به نظر خود من یکی از جذاب ترین گزارشات برای سئوکاران و مدیران سایت ها می تواند باشد.

از کشوی سمت راست مانند آنچه در تصویر می بینید می توانید گزینه هایی را انتخاب کنید که برایتان مفید است. من در تصویر بالا landing page را انتخاب کرده ام و می خواهم رفتار کاربر و تعامل او با Eventهای تعریف شده در صفحات را دنبال کنم. اینکه کاربر برای تعامل با رویداد خاصی چه مسیری را طی می کند می تواند ایده های خوبی برای بهبود کارایی سایت به شما بدهد.

همه ی آنچه گفته شد مسیری از دیجیتال مارکتینگ و بهبود رابطه کاربری است تا کاربر از تعامل با سایت شما بیشترین لذت و منفعت را ببرد. جهت آشنایی با سرفصل های آموزش دیجیتال مارکتینگ کلیک کنید.

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا