• زنجان - بلوار استقلال - خیابان علی مصطفوی - پلاک ۳۶
  • تلفن تماس: 024-33551050

آموزش گوگل آنالیتیکس از صفر تا صد

آموزش گوگل آنالیتیکس از صفر تا صد

در جلسه ی قبل نصب ابزار گوگل آنالتیکس را آموزش دادیم. حالا با آموزش گوگل آنالیتیکس باید ببینیم که این ابزار چه کاربردی دارد و چگونه می توان از اطلاعات آن برای سایتمان استفاده کنیم. برای یادگیری بهتر توصیه می کنیم ابزار google Analytics را باز کنید و گام به گام با ما پیش بیایید.

نکته: ابزار گوگل آنالتیکس با استفاده از فیلتر شکن فعال می شود.

بعد از باز کردن گوگل آنالتیکس وارد صفحه اصلی یا home می شویم. در سمت راست صفحه، پیشخوان را می بینید که شامل تمام گزارش ها می باشد و ما هر کدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

گزارش های بخش Home در گوگل آنالتیکس

بخش اول:

اولین کادری که می بینیم شکل زیر است.

آموزش گوگل آنالیتیکس از صفر تا صد
  • Users : تعداد کاربران را نشان می دهد و اینکه چند درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یا کاهش داشته ایم.
  • Sessione : کاربران چند بار به سایت ما مراجعه کرده اند(تعداد جلسات کاری). و درصد افزایش یا کاهش آن.
  • Bauce Rate : نرخ پرش را نشان می دهد. یعنی زمانی که کاربران وارد شده اند و بلافاصله سایت ما را ترک کرده اند.
  • Session Duration :

در قسمت پایین همین کادر last 7 days را می بینیم. این یعنی نتایج را طی 7 روز گذشته برای ما بررسی کن. این گزینه با کلیک بر روی آن قابل تغییر به هفته، ماه، 30 روز گذشته و … است. که می توان با توجه به نیاز آن را تغییر داد.

کادر آبی سمت چپ تعداد کاربران فعال در سایت را در همین لحظه نشان می دهد و این که کاربر به کدام صفحات سایت ما می رود و در هر صفحه چه زمانی را سپری می کند. با این کادر می توانیم فعالیت های کاربر را لحظه به لحظه بررسی کنیم.

بخش دوم :

کادر دوم شامل نمودار میله ای است که نشان می دهد کاربران از چه طریقی وارد سایت ما می شوند.

قسمت بالای این نمودارها به ترتیب :

  • Traffic Chanel : کاربران از چه طریقی وارد سایت می شوند.
  • Source/Medium : منبع که از آن برای ورود به سایت استفاده می شود مثل گوگل، بینگ، یاهو و Medium یعنی organic یا referal یا Direct یا social است.
  • Referal: که نشان می دهد کاربر از کدام شبکه اجتماعی به سایت ما وارد شده است.********
آموزش گوگل آنالیتیکس از صفر تا صد

زیر این نمودار کادر قرمز رنگ را بررسی می کنیم.

  • organic search : از طریق جستجوی عنوان موضوع مثلاً “سئو سایت” وارد سایت ما شده اند.
  • Direct: مستقیماً با وارد کردن آدرس سایت وارد شده اند مثلاً artarasaneh.ir
  • Referal : کاربر از طریق لینکی که در سایت های دیگر وجود دارد وارد شده اند.
  • Social: کاربران از طریق لینک های شبکه های اجتماعی مثل اینیستاگرام وارد شده اند.

بخش سوم:

?How are your active users trending over time: این قسمت نشان می دهد کاربران فعالی که به سایت آمده اند چند بار در روز به سایت ما سر می زنند. کاربران فعال یعنی افرادی که مدام به سایت ما سر می زنند، نه افرادی که فقط یکبار وارد سایت می شوند.

?How well do you retain users: چند نفر از کاربران فعال ما، دوباره به سایت ما سر زده اند.

بخش چهارم:

این قسمت نیز مربوط می شود به اطلاعات زیر:

  • ?When do your users visit: ساعت های حضور کاربران است. که در چه ساعتی از روز بازدید بیشتری داشتیم.
  • ? Where are your users: از کدام کشورها بازدید بیشتری داشتیم.
  • ? What are your top devices: با کدام دستگاه ها از سایت ما بازدید شده است.

بخش پنجم :

?What pages do your users visit: کاربران شما از کدام صفحات سایت ما بازدید کرده اند.

?How are you performing against goals : کاربران تا چه میزان اهداف (Goal) ما را پیش برده اند.

گزارش Audience در گوگل آنالتیکس

در ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس، به این مطلب می پردازیم که گزارش Audience مربوط به تمام اطلاعات راجع به اینکه کاربران از چه کانالی وارد سایت می شوند، موقعیت مکانی، زمان ورود، جنسیت، سن و سایر اطلاعات راجع به کاربران همیشگی سایت است. این گزارش شامل قسمت های مختلفی است که تک تک آن ها را بررسی خواهیم کرد.

Overview در گزارش Audience گوگل آنالتیکس

overview شامل گزارش های بسیار ریز و دقیقی می باشد. بیشتر امکاناتی که در این گزینه وجود دارد در سایر موارد نیز تکرار می شود. برای پرهیز از تکرار مطالب، ما این گزینه ها را فقط در هر باری که جدید باشند می گوییم. بنابراین بهتر است این مطالب را با دقت و به ترتیب بخوانید تا بتوانید بهره وری کامل را داشته باشید.

آموزش گوگل آنالیتیکس از صفر تا صد

تصویر بالا را نگاه کنید. کادرها را به ترتیب شماره توضیح خواهیم داد.

All Users : تعداد کل کاربران را نشان می دهد و هچنین نمودار خطی انتهای تصویر گویای تعداد کاربران می باشد. با کلیک روی گزینه ی کناری آن یعنی add segment می توانیم عنوان دیگری را برای نشان دادن روی نمودار انتخاب کنیم. بعد از انتخاب گزینه ی مورد نظر، Apply را انتخاب کنید تا نمودار و سایر اطلاعات مربوط به آن گزینه را نشان دهد. روی add sigment تعدادی گزینه وجود دارد که با توجه به نیازمان یکی را انتخاب می کنیم.

کادر شماره 2

دو گزینه وجود دارد اولی که همان تعداد کاربران است. ولی دومی select metric، که می توان با آن اطلاعات روی نمودار را تغییر داد و شامل موارد زیر است.

آموزش گوگل آنالیتیکس از صفر تا صد

و مفاهیم هر کدام به ترتیب زیر است.

Avg. Session Duration : میانگین مدت زمان طی شده در سایت در هر جلسه.(مجموع زمان های طی شده در جلسات تقسیم بر تعداد جلسات)

Bounce Rate : نرخ پرش یا زمانی که کاربران در سایت سپری می کنند.

New users : تعداد کاربران جدید.

Number of Sessions per User : تعداد ورود به سایت به ازای هر نفر را نشان می دهد.

Pages / Session : تعداد بازدیدها از هر صفحه در هر جلسه کاری.

Pageviews : تعداد کل صفحاتی که دیده شده است.

Sessions : تعداد جلسات یا دفعاتی که از سایت بازدید شده است.

کادر شماره 3

Save: با این گزینه تغییراتی را که اعمال کرده ایم را می توانیم ذخیره کنیم.

Export: می توانیم از تمام تحلیل ها یک خروجی بگیرم و در صورت تمایل به کسی ارسال کنیم.

Share: با استفاده از این گزینه می توانیم اطلاعات گوگل آنالتیکس را به دیگران ارسال کنیم.

کادر شماره 4:

با استفاده از این قسمت می توانیم تاریخی را که تحلیل سایت در آن روز یا روزها مد نظر است را مشخص کنیم. کلیک اول تاریخ شروع و کلیک دوم تاریخ انتهایی را نشان می دهد. از طریق Custome می توان 30 روز گذشته، 7 روز گذشته، هفته، روز، ماه گذشته را بررسی کرد. با زدن یک تیم در گزینه compare می توان بررسی ها را به صورت مقایسه ای در نظر گرفت. مثلا اگر هفته گذشته را انتخاب کرده باشید می توانید با Compare دو هفته گذشته را با هم مقایسه کنید. بعد از تمام انتخاب ها برای ذخیره آن Apply را بزنید تا گزینه های انتخابی شما فعال شود.

کادر شماره 5 :

با استفاده از این قسمت زمان بندی برای نمودار خطی را مشخص می کنیم. اگر ما گزینه ی Day را انتخاب کرده باشیم هر نقطه روی این نمودار یک روز را نشان می دهد. اگر Hourly را انتخاب کرده باشیم هر نقطه یک ساعت را نشان می دهد. Week و month نیز به ترتیب هفته و ماه را بیان می کند.

در زیر نمودار خطی، همان اطلاعات بالا را به صورت عددی و تفکیک شده به ما اعلام می کند.

در قسمت انتهایی صفحه نیز

Demographics : این گزینه ی اطلاعات دقیقی راجع به اینکه کاربران از کدام کشور،شهر و به زبانی وارد سایت ما شده اند داد شده است. که روی هر کدام از گزینه ای آن که کلیک کنیم نتایج آن را خواهیم دید.

System : این گزینه نشان می دهد کاربران از طریق کدام مرورگر وارد سایت شده اند. مثلاً گوگل یا فایرفکس یا موارد دیگر و همچنین نشان می دهد با کدام سیستم عامل وارد سیستم شده اند. موبایلی که استفاده شده ios است یا Androide. که هر کدام را به ترتیب و با اعداد و ارقام نشان می دهد.

Active Users در Audience گوگل آنالیتیکس:

وقتی در گزارش Audience گوگل آنالتیکس روی Active Users کلیک می کنیم، یک نمودار به ما نشان می دهد که بالای آن 4 گزینه ی 1 روز، 7 روز، 14 روز و 28 روز را نشان می دهد. با انتخاب هر کدام از این گزینه ها نموداری برای آن رسم می شود. با مقایسه این نمودار ها می توانیم تعداد کاربران فعال در سایتمان را در روز های مشخص شده ببینیم.

Lifetime Value در گزارش Audiance گوگل آنالتیکس

این گزارش عملکرد کاربران را در 90 روز بعد از اولین ورود آن ها به سایت را بررسی می کند. این که کاربران از چه کانال هایی وارد شده اند، چه میزان از اهداف تعیین شده ی ما (Goals) را برآورده کرده اند را نشان می دهد.

آموزش گوگل آنالیتیکس از صفر تا صد

 

LTV خلاصه شده یا علامت اختصاری Life Time value می باشد. بالای نمودار مربوط به این گزینه چند کادر می ببینیم که می توانیم با استفاده از این ها اساس نمودار را تغییر دهیم. یعنی برای هر کدام از گزینه هایی که در قسمت LTV metric می بینیم می توانیم یک نمودار داشته باشیم و با استفاده از آن شرایطسایت را بررسی کنیم. LTV metric دارای چند گزینه است که مفهوم هر کدام را توضیح می دهیم.

(Goal Completions Per User (LTV: اهداف تامین شده به ازای هر کاربر.

 (Pageviews Per User (LTV: صفحات دیده شده به ازای هر کاربر.

(Revenue Per User (LTV: خرید های انجام شده به ازای هر کاربر.

(Session Duration Per User (LTV: زمانی که کاربر در هر جلسه در سایت ما سپری می کند.

(Sessions Per User (LTV : تعداد جلسات به ازای هر کاربر.

(Transactions Per User (LTV: تعداد خریدها به ازای هر کاربر. در سایت هایی خرید در آن ها وجود ندارد این نمودار صفر را نشان می دهد.

در کنار گزینه ی LTV metric گزینه ی Acquisition date range وجود دارد که از آن برای تنظیم تاریخ طبق آنچه در مباحث بالا گفتیم استفاده می شود.

در قسمت راست صفحه نیز گزینه های Day,week,Month را می بینیم که با انتخاب هر کدام می توانیم آنالیز ها را در آن بازه ی زمانی ببینیم. یادآور می شویم که هر نقطه روی نمودار با انتخاب ما که روز باشد، هفته یا ماه تنظیم می شود. یعنی اگر هفته را انتخاب کنیم هر نقطه یک هفته را نشان می دهد.و بقیه نیز به همین ترتیب است. با حرکت موس روی هر قسمت نمودار می توانیم آمار را به صورت عددی ببینیم.

در قسمت پایین این صفحه جدول زیر را می بینیم.

آموزش گوگل آنالیتیکس از صفر تا صد

این جدول آماری بسیار جالبی از رفتار کاربران را نشان می دهد. ستون اول از این جدول که شامل چند گزینه است. تصویر زیر.

آموزش گوگل آنالیتیکس از صفر تا صد

در مطالب قبل با این گزینه ها آشنا شده ایم ولی برای یادآوری، مجدداً اشاره ی کوتاهی به تعاریف آن ها می کنیم.

Acquisition Chanel : کاربران از کدام کانال ها به سایت ما وارد شده اند. مستقیم، لینک ها یا غیره.

Acquisition Source: از طریق کدام موتور جستجو وارد شده اند. گوگل، یاهو، بینگ و یا غیره.

Acquisition Medium: یعنی organic یا referal یا Direct یا social است.

Acquisition Campaign: کاربران از طریق کمپین وارد سایت ما شده اند.

امیدوارم تا این قسمت پا به پای من با آموزش گوگل آنالیتیکس همراه بوده باشید. اگر هرگونه سوالی تا به اینجا در مورد Google Analytics داشته باشید خوشحال می شوم در زیر همین پست کامنت کنید تا باهم تبادل اطلاعات داشته باشیم. در مقاله بعدی با ادامه آموزش تکمیلی گوگل آنالیتیکس در خدمت شما خواهم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

question