• تهران -خیابان شریعتی - بالاتر از سه راه ملک - روبروی آتش نشانی - آرتارسانه
  • تلفن تماس: 02191303424

گوگل آنالیتیکس چیست؟ آموزش گوگل آنالیتیکس از 0 تا 100

گوگل آنالیتیکس چیست؟ آموزش گوگل آنالیتیکس از 0 تا 100

گوگل آنالیتیکس چیست؟ برای آموزش گوگل آنالیتیکس از کجا شروع کنیم؟

اکنون بیش از یک دهه از قدمت این ابزار محبوب می‌گذرد. دلیل این محبوبیت توانایی این ابزار در تجزیه و تحلیل وب سایت های پیشرفته و توانایی آن در کمک به صاحبان وب سایت ها برای درک اطلاعاتی در مورد وب سایت هایشان است.

در این مقاله، درباره چیستی گوگل آنالیتیکس، نحوه کارکرد آن و اینکه چگونه می تواند به شما کمک کند تا بالاترین بازگشت سرمایه ممکن را برای کسب و کار خود داشته باشید، صحبت خواهیم کرد. و صفر تا صد آن را به شما آموزش خواهیم داد.

اگر می‌خواهید قبل از مطالعه با اصطلاحات بازاريابي آشنا شويد ، می‌توانید مقالات آموزش ديجيتال ماركتينگ را در اولويت قرار دهيد.

تعریف گوگل آنالیتیکس: گوگل آنالیتیکس چیست؟

Google Analytics یک ابزار تجزیه و تحلیل وب است که می توانید از آن برای ردیابی و تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت یا برنامه خود استفاده کنید. از طریق گوگل آنالیتیکس، می توانید به طیف گسترده ای از داده ها و گزارش ها در مورد ترافیک وب سایت و رفتار بازدیدکنندگان وب سایت دسترسی داشته باشید. این پلتفرم برای هر کسی که اکانت گوگل دارد در دسترس است و نسخه های پولی و رایگان آن وجود دارد.

گوگل آنالیتیکس برای چه مواردی استفاده می شود؟

گوگل آنالیتیکس طیف گسترده ای از داده های مربوط به وب سایت و بازدیدکنندگان سایت شما را ردیابی می کند. این داده ها شامل:

  • نحوه ورود کاربران به وب سایت شما
  • نحوه تعامل کاربران با محتوای وب سایت شما
  • ویژگی های مخاطبان وب سایت شما
  • چه تعداد از بازدیدکنندگان وب سایت شما تبدیل می شوندمی‌توانید از گزارش‌های موجود در Google Analytics برای انجام کارهایی مانند:
  • ارزیابی عملکرد کمپین های بازاریابی شما
  • تعیین نحوه عملکرد صفحات شما و نحوه بهینه سازی صفحات شما
  • تصمیم بگیرید که محتوای و بازاریابی خود را برای چه کسی هدف قرار دهید
  • ردیابی تبدیل و خرید

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

برای ردیابی وب سایت خود با استفاده از Google Analytics، باید یک قطعه کد جاوا اسکریپت را به صفحات وب سایت خود اضافه کنید.

وقتی کاربر از صفحه ای با این قطعه کد بازدید می کند، کد از یک فایل جاوا اسکریپت برای شروع ردیابی داده ها و ارسال آن به Google Analytics استفاده می کند.

هنگامی که گوگل آنالیتیکس داده های کافی را از سایت شما جمع آوری کرد، داده ها گزارش های داخل GA را پر می کنند.

چه کسانی می توانند از گوگل آنالیتیکس بهره ببرند؟

از آنجایی که گوگل آنالیتیکس برای ردیابی بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، پرداخت به ازای کلیک (PPC) و سایر تلاش های بازاریابی استفاده می شود، برای شرکت هایی با حضور آنلاین که می خواهند کمپین های بازاریابی خود را دنبال کنند، بیشترین سود را دارد.

با گوگل آنالیتیکس، می توانید اطلاعات مهمی در مورد مخاطبان، رفتار بازدیدکنندگان در سایت خود، الگوهای ترافیک و موارد دیگر به دست آورید. به علاوه، می‌توانید با ویژگی نمونه‌گیری داده‌های Google Analytics به سرعت به داده‌ها دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید.

چه نسخه رایگان یا پولی را انتخاب کنید، می توانید بینش فوق العاده ای در مورد نحوه تعامل مشتریان خود با وب سایت خود به دست آورید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که Google Analytics را برای شروع راه اندازی کنید.

چرا گوگل آنالیتیکس مفید است؟

بیایید از آنچه گوگل آنالیتیکس است فراتر برویم و در مورد چرایی اهمیت آن صحبت کنیم.

برای درک اینکه چرا گوگل آنالیتیکس بسیار سودمند است، مهم است که ابتدا درک اولیه ای از آنچه که به دنبال آن کمک می کند داشته باشید.

قبلاً اشاره کردیم که این پلتفرم به صاحبان وب سایت کمک می کند تا موفقیت SEO، PPC و سایر کمپین های بازاریابی اینترنتی خود را پیگیری کنند. اما سئو و PPC چیست؟

سئو به مجموعه ای از تکنیک های بازاریابی اشاره دارد که برای بهبود وب سایت شما استفاده می شود. این پیشرفت ها به وب سایت شما کمک می کند تا در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشد، به این معنی که آنها ترافیک بیشتری را جذب می کنند.

کمپین های سئو بر روی هدف قرار دادن کلمات کلیدی مهمی که مخاطبان شما به طور مداوم جستجو می کنند، ایجاد محتوای اطلاعاتی برای هدف قرار دادن آن کلمات کلیدی، ایجاد یک وب سایت کاربر پسند و موارد دیگر تمرکز می کنند.

PPC یک پلتفرم تبلیغاتی پولی است که می توانید آن را با گوگل آنالیتیکس نیز پیگیری کنید.

این بر روی یک سیستم مناقصه کار می کند که در آن صاحبان مشاغل کلمات کلیدی را انتخاب می کنند و برای به دست آوردن امتیازهای تبلیغاتی برتر و پولی در لینک های حمایت شده موتور جستجو پیشنهاد می دهند. بهترین چیز در مورد PPC این است که تبلیغ‌کنندگان تنها زمانی پرداخت می‌کنند که مردم روی تبلیغات آنها کلیک کنند.

با تمام آنچه گفته شد، می توانید ببینید که چگونه ممکن است درک نتایج حاصل از این استراتژی ها بدون نوعی پلت فرم ردیابی دشوار باشد.

این دقیقاً دلیل سودمند بودن Google Analytics است.

5 مزیت باورنکردنی كه Google Analytics ارائه می کند

این طیف گسترده از قابلیت ها مزایای بی شماری را برای کسب و کارها فراهم می کند. در اینجا پنج مورد از مهمترین آنها آورده شده است.

1. دسترسی به داده های زمان واقعی

یکی از اولین تب ها در گوگل آنالیتیکس، تب “زمان واقعی” است. این برگه به ​​شما امکان می دهد اطلاعات مربوط به وب سایت خود را در زمان واقعی مشاهده کنید.

این شامل یک خواندن دیجیتالی از تعداد افرادی است که در هر ثانیه در وب سایت شما حضور دارند، چند نفر از آن کاربران وب سایت شما را روی دسکتاپ مشاهده می کنند و چند نفر آن را در تلفن همراه مشاهده می کنند.

همچنین می‌توانید ببینید که چه تعداد بازدید از صفحه وب‌سایت در دقیقه و در ثانیه اتفاق می‌افتد، وب‌سایت‌های ارجاع‌دهنده برتر (وب‌سایت‌هایی که به وب‌سایت شما اشاره می‌کنند)، صفحات فعال برتر، و مکان‌های برتر که وب‌سایت شما در آن مشاهده می‌شود.

این اطلاعات هم‌زمان را می‌توان به مکان‌ها، منابع ترافیک، محتوا و موارد دیگر تقسیم کرد.

در برگه مکان‌ها، می‌توانید ببینید چند درصد از کاربران وب‌سایت وب‌سایت شما را از هر مکان معین در سراسر جهان مشاهده می‌کنند.

در برگه منابع ترافیک، می‌توانید ببینید که ترافیک شما از کجا می‌آید، که برای درک اینکه چگونه مخاطبان هدف شما در وب گشت و گذار می‌کنند بسیار مفید است. این پلتفرم می‌تواند به شما بگوید چند درصد از کاربران وب‌سایت از موتورهای جستجو – که به عنوان ترافیک ارگانیک نیز شناخته می‌شوند – آمده‌اند – چند درصد ترافیک ارجاع، ترافیک تبلیغات پولی و ترافیک مستقیم است.

برگه بلادرنگ همچنین داده‌های شما را به محتوا تقسیم می‌کند، که اعداد بی‌درنگ برای محتوایی که مشاهده می‌شود و تبدیل‌ها – نوع اهدافی که در حال حاضر تکمیل می‌شوند را ارائه می‌دهد.

صاحبان وب‌سایت‌ها اهداف خود را تعیین می‌کنند و این اهداف می‌توانند هر چیزی باشند، از یک سرنخ جدید یا ارسال شغل تا ثبت‌نام در خبرنامه.

چرا این اطلاعات مهم است؟

اعداد بلادرنگ اطلاعات اولیه در مورد ترافیک سایت را ارائه می دهند و به شما در درک رفتار کاربر کمک می کنند. چیزهایی مانند:

زمانی از روز که کاربران معمولاً در وب سایت شما حضور دارند
نوسانات کاربران در طول زمان
انرژی خود را کجا متمرکز کنید – آیا ترافیک شما بیشتر پولی است، ارجاعی است یا ارگانیک؟
هر چند وقت یک‌بار کاربران برای یک خبرنامه ثبت‌نام می‌کنند، راهنما را دانلود می‌کنند، تبدیل می‌کنند یا هر هدف دیگری را که تعیین می‌کنید تکمیل می‌کنند.

2. بینش مخاطبان خود

برای درک بهتر نحوه خدمت رسانی و هدف قرار دادن مخاطبان، دانستن هر چه بیشتر اطلاعات در مورد آنها بسیار مفید است.

به همین دلیل است که Google Analytics اطلاعاتی مانند تعداد بازدیدکننده وب سایت شما، تعداد جلساتی که هر کاربر تکمیل می کند، تعداد صفحاتی که کاربران در هر جلسه مشاهده می کنند و میانگین مدت جلسه ارائه می دهد.

برگه مخاطب همچنین نمودارهایی را ارائه می دهد که درصد بازدیدکنندگان جدید در مقابل بازدیدکنندگان بازگشتی به سایت شما و نحوه نوسانات ترافیک در یک دوره زمانی خاص را نشان می دهد.

گوگل آنالیتیکس همچنین اطلاعات جمعیتی مخاطبان را ارائه می دهد تا به شما کمک کند کاربران وب سایت خود را عمیق تر درک کنید. اطلاعاتی مانند چند درصد از بازدیدکنندگان به زبان خاصی صحبت می‌کنند، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان شما اهل کدام کشور هستند، مرورگری که استفاده می‌کنند و حتی سیستم عامل دستگاه تلفن همراهشان.

این آمارهای جمعیتی سطحی و عمومی مطمئناً سودمند هستند، اما Google Analytics با ارائه اطلاعاتی در مورد ارزش طول عمر کاربران، تجزیه و تحلیل گروهی و موارد دیگر به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را حتی بیشتر درک کنید.

برگه مخاطب همچنین به شما این امکان را می دهد که به علایق مخاطبان خود، رفتار آنها در سایت خود (که مواردی مانند تعامل را پوشش می دهد)، نوع دستگاه تلفن همراهی که آنها استفاده می کنند و موارد دیگر را بررسی کنید.

چرا این اطلاعات مهم است؟

تجزیه و تحلیل مخاطب مهمتر از آنچه به چشم می آید!

این به شما کمک می کند مواردی مانند زبان برای استفاده در سایت خود، اصطلاحات تخصصی، لحن و موارد دیگر را انتخاب کنید.
این به شما کمک می کند تا بفهمید کاربران در چه ساعاتی از روز بیشتر در سایت شما فعال هستند.
این به شما کمک می کند تا بفهمید سازگاری با موبایل چقدر برای وب سایت شما مهم است.
این به شما کمک می کند تا علایق آنها را درک کنید و محتوای بیشتری را در چه مواردی قرار دهید.
و خیلی بیشتر.

3. مدیریت تبلیغات پیشرفته

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تبلیغات PPC یک راه عالی برای هدایت ترافیک به وب سایت شما است، اما بدون پلتفرم Analytics، ردیابی نتایج دشوار است.

با گوگل آنالیتیکس، می‌توانید حساب Google Ads خود را در یک مکان پیگیری و مدیریت کنید. شما قادر خواهید بود مواردی مانند تعداد کلیک روی هر تبلیغ، هزینه هر کمپین، هزینه هر کلیک و موارد دیگر را مشاهده کنید.

چرا این اطلاعات مهم است؟

پیگیری کمپین‌های PPC به شما کمک می‌کند بفهمید چه چیزی کار می‌کند، و به شما کمک می‌کند در درازمدت در هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

پولی که خرج می شود و اینکه آیا این به نفع کمپین شما است را بدانید
درک کنید که چه کلمات کلیدی مفید هستند
درک کنید که کاربران چند بار کلیک می کنند و چه تبلیغاتی بهترین عملکرد را دارند
نحوه تعامل کاربران با صفحات فرود را درک کنید

4. درک بهتر از تعاملات و رفتار کاربر

در برگه رفتار پلتفرم آنالیتیکس خود، می‌توانید درباره همه چیزهای محتوای سایت بیاموزید.

شما می توانید یک نمای کلی از تمام صفحات سایت خود، که محبوب ترین هستند، و میزان بازدید آنها در طول زمان را مشاهده کنید.

همچنین می توانید یک URL خاص از وب سایت خود وارد کنید تا اعداد مربوط به آن صفحه را مشاهده کنید.

برخی از اطلاعات ارائه شده در تب رفتارها شامل جلسات، کاربران جدید، نرخ پرش، میانگین مدت جلسه و نرخ تبدیل آن صفحه است.

از این برگه همچنین می توانید سرعت سایت خود، تجزیه و تحلیل صفحه خروج (آخرین صفحه ای که کاربر قبل از خروج از سایت در آن بوده) و موارد دیگر را مشاهده کنید.

چرا این اطلاعات مهم است؟

درک نحوه تعامل کاربران با محتوای سایت شما به شما کمک می کند در زمان و تلاش خود صرفه جویی کنید و آن را به مناطق صحیح سایت خود هدایت کنید.

به تعیین اینکه کدام محتوا محبوب ترین و سودمندترین است کمک می کند
به تعیین اینکه چه عناصری کاربران را در یک صفحه نگه می دارند کمک می کند
نشان می دهد که چه صفحاتی باعث ایجاد تبدیل می شوند
به شما امکان می دهد یک صفحه را در دو دوره زمانی مختلف مقایسه کنید تا نحوه تأثیر تغییرات محتوا بر صفحات شما را ردیابی کنید

5. ردیابی بهتر اهداف و تبدیل ها

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، می توانید اهدافی را بر اساس هر چیزی که به عنوان تبدیل در وب سایت خود در نظر می گیرید تعیین کنید.

اگر یک سایت تجارت الکترونیک هستید، ممکن است هدف را خرید در نظر بگیرید. اگر نانوایی هستید، ممکن است تکمیل هدف را به عنوان ارسال فرم قیمت در نظر بگیرید.

هر نوع عملی که بخواهید هدف داشته باشید، می تواند هدف باشد. برخی از ایده های هدف دیگر شامل ثبت نام در خبرنامه، تکمیل فرم تماس، دانلود راهنما، یا ثبت نام در وبینار است.

برگه تبدیل در Analytics به شما کمک می کند تا اهداف خود را درک کنید، ببینید چه تعداد تکمیل شده اند، ارزش پولی اهداف خود و موارد دیگر.

چرا این اطلاعات مهم است؟

درک کامل اهداف شما به طور بالقوه یکی از مهمترین چیزهایی است که باید در مورد هر کمپین بازاریابی درک کنید.

ببینید چه اهدافی در حال تکمیل شدن هستند و کدام‌ها تکمیل نشده‌اند و در مورد دلیل آن نتیجه‌گیری کنید.
ارزش کلی هدف را به دلار ببینید
ببینید اهداف چه صفحاتی تکمیل شدند

آیا برای راه اندازی Google Analytics برای کسب و کار خود به کمک نیاز دارید؟
اکنون که می دانید گوگل آنالیتیکس چیست و چرا مهم است، وقت آن است که Google Analytics را برای وب سایت کسب و کار خود راه اندازی کنید.

اگر می‌خواهید به شما کمک کند تا بیشترین ارزش ممکن را از تجزیه و تحلیل وب خود دریافت کنید، WebFX شما را تحت پوشش قرار می‌دهد.

ما خدمات مشاوره Google Analytics را ارائه می‌دهیم و می‌توانیم به شما در یادگیری نحوه استفاده از Google Analytics، راه‌اندازی آن و دریافت ارزش بیشتر از داده‌های خود کمک کنیم.

به عنوان یک شرکت بازاریابی اینترنتی با خدمات کامل، ما همچنین می‌توانیم طرح‌های بازاریابی دیجیتال سفارشی را برای کسب‌وکار شما ایجاد و اجرا کنیم. ما در زمینه SEO، PPC و موارد دیگر متخصص هستیم. مهم نیست کدام کانال های بازاریابی آنلاین را انتخاب می کنید، ما از تجزیه و تحلیل وب برای پیگیری، گزارش و بهبود کمپین های شما استفاده می کنیم.

اگر تمایل دارید در خصوص موارد زیر اطلاعاتی را کسب کنید می‌توانید با کلیک کردن روی لینک‌های زیر از مقالات ما در این زمینه استفاده کنید.

در جلسات قبل از مباحث سئو سایت کاربرد و نصب ابزار گوگل آنالتیکس را آموزش دادیم. حالا با آموزش گوگل آنالیتیکس باید ببینیم که این ابزار چه کاربردی دارد و چگونه می توان از اطلاعات آن برای سایتمان استفاده کنیم. برای یادگیری بهتر توصیه می کنیم ابزار google Analytics را باز کنید و گام به گام با ما پیش بیایید.

نکته: ابزار گوگل آنالتیکس با استفاده از فیلتر شکن فعال می شود.

بعد از باز کردن گوگل آنالتیکس وارد صفحه اصلی یا home می شویم. در سمت راست صفحه، پیشخوان را می بینید که شامل تمام گزارش ها می باشد و ما هر کدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

گزارش های بخش Home در گوگل آنالتیکس

بخش اول:

اولین کادری که می بینیم شکل زیر است.

آموزش گوگل آنالیتیکس
آموزش گوگل آنالیتیکس
  • Users : تعداد کاربران را نشان می دهد و اینکه چند درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یا کاهش داشته ایم.
  • Sessione : کاربران چند بار به سایت ما مراجعه کرده اند(تعداد جلسات کاری). و درصد افزایش یا کاهش آن.
  • Bounce Rate : نرخ پرش را نشان می دهد. یعنی زمانی که کاربران وارد شده اند و بلافاصله سایت ما را ترک کرده اند.
  • Session Duration :

در قسمت پایین همین کادر last 7 days را می بینیم. این یعنی نتایج را طی 7 روز گذشته برای ما بررسی کن. این گزینه با کلیک بر روی آن قابل تغییر به هفته، ماه، 30 روز گذشته و … است. که می توان با توجه به نیاز آن را تغییر داد.

کادر آبی سمت چپ تعداد کاربران فعال در سایت را در همین لحظه نشان می دهد و این که کاربر به کدام صفحات سایت ما می رود و در هر صفحه چه زمانی را سپری می کند. با این کادر می توانیم فعالیت های کاربر را لحظه به لحظه بررسی کنیم.

بخش دوم :

کادر دوم شامل نمودار میله ای است که نشان می دهد کاربران از چه طریقی وارد سایت ما می شوند.

قسمت بالای این نمودارها به ترتیب :

  • Traffic Chanel : کاربران از چه طریقی وارد سایت می شوند.
  • Source/Medium : منبع که از آن برای ورود به سایت استفاده می شود مثل گوگل، بینگ، یاهو و Medium یعنی organic یا referal یا Direct یا social است.
  • Referal: که نشان می دهد کاربر از کدام شبکه اجتماعی به سایت ما وارد شده است.

زیر این نمودار کادر قرمز رنگ را بررسی می کنیم.

  • organic search : از طریق جستجوی عنوان موضوع مثلاً “سئو سایت” وارد سایت ما شده اند.
  • Direct: مستقیماً با وارد کردن آدرس سایت وارد شده اند مثلاً artarasaneh.ir
  • Referal : کاربر از طریق لینکی که در سایت های دیگر وجود دارد وارد شده اند.
  • Social: کاربران از طریق لینک های شبکه های اجتماعی مثل اینیستاگرام وارد شده اند.

بخش سوم:

?How are your active users trending over time: این قسمت نشان می دهد کاربران فعالی که به سایت آمده اند چند بار در روز به سایت ما سر می زنند. کاربران فعال یعنی افرادی که مدام به سایت ما سر می زنند، نه افرادی که فقط یکبار وارد سایت می شوند.

?How well do you retain users: چند نفر از کاربران فعال ما، دوباره به سایت ما سر زده اند.

بخش چهارم:

این قسمت نیز مربوط می شود به اطلاعات زیر:

  • ?When do your users visit: ساعت های حضور کاربران است. که در چه ساعتی از روز بازدید بیشتری داشتیم.
  • ? Where are your users: از کدام کشورها بازدید بیشتری داشتیم.
  • ? What are your top devices: با کدام دستگاه ها از سایت ما بازدید شده است.

بخش پنجم :

?What pages do your users visit: کاربران شما از کدام صفحات سایت ما بازدید کرده اند.

?How are you performing against goals : کاربران تا چه میزان اهداف (Goal) ما را پیش برده اند.

اگر علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ هستید، پکیج آموزش دیجیتال مارکتینگ می تواند برایتان مفید باشد.

گزارش Audience در گوگل آنالتیکس

در ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس، به این مطلب می پردازیم که گزارش Audience مربوط به تمام اطلاعات راجع به اینکه کاربران از چه کانالی وارد سایت می شوند، موقعیت مکانی، زمان ورود، جنسیت، سن و سایر اطلاعات راجع به کاربران همیشگی سایت است. این گزارش شامل قسمت های مختلفی است که تک تک آن ها را بررسی خواهیم کرد.

Overview در گزارش Audience گوگل آنالتیکس

overview شامل گزارش های بسیار ریز و دقیقی می باشد. بیشتر امکاناتی که در این گزینه وجود دارد در سایر موارد نیز تکرار می شود. برای پرهیز از تکرار مطالب، ما این گزینه ها را فقط در هر باری که جدید باشند می گوییم. بنابراین بهتر است این مطالب را با دقت و به ترتیب بخوانید تا بتوانید بهره وری کامل را داشته باشید.

تصویر بالا را نگاه کنید. کادرها را به ترتیب شماره توضیح خواهیم داد.

All Users : تعداد کل کاربران را نشان می دهد و هچنین نمودار خطی انتهای تصویر گویای تعداد کاربران می باشد. با کلیک روی گزینه ی کناری آن یعنی add segment می توانیم عنوان دیگری را برای نشان دادن روی نمودار انتخاب کنیم. بعد از انتخاب گزینه ی مورد نظر، Apply را انتخاب کنید تا نمودار و سایر اطلاعات مربوط به آن گزینه را نشان دهد. روی add sigment تعدادی گزینه وجود دارد که با توجه به نیازمان یکی را انتخاب می کنیم.

کادر شماره 2

دو گزینه وجود دارد اولی که همان تعداد کاربران است. ولی دومی select metric، که می توان با آن اطلاعات روی نمودار را تغییر داد و شامل موارد زیر است.

و مفاهیم هر کدام به ترتیب زیر است.

Avg. Session Duration : میانگین مدت زمان طی شده در سایت در هر جلسه.(مجموع زمان های طی شده در جلسات تقسیم بر تعداد جلسات)

Bounce Rate : نرخ پرش یا زمانی که کاربران در سایت سپری می کنند.

New users : تعداد کاربران جدید.

Number of Sessions per User : تعداد ورود به سایت به ازای هر نفر را نشان می دهد.

Pages / Session : تعداد بازدیدها از هر صفحه در هر جلسه کاری.

Pageviews : تعداد کل صفحاتی که دیده شده است.

Sessions : تعداد جلسات یا دفعاتی که از سایت بازدید شده است.

کادر شماره 3

Save: با این گزینه تغییراتی را که اعمال کرده ایم را می توانیم ذخیره کنیم.

Export: می توانیم از تمام تحلیل ها یک خروجی بگیرم و در صورت تمایل به کسی ارسال کنیم.

Share: با استفاده از این گزینه می توانیم اطلاعات گوگل آنالتیکس را به دیگران ارسال کنیم.

کادر شماره 4:

با استفاده از این قسمت می توانیم تاریخی را که تحلیل سایت در آن روز یا روزها مد نظر است را مشخص کنیم. کلیک اول تاریخ شروع و کلیک دوم تاریخ انتهایی را نشان می دهد. از طریق Custome می توان 30 روز گذشته، 7 روز گذشته، هفته، روز، ماه گذشته را بررسی کرد. با زدن یک تیم در گزینه compare می توان بررسی ها را به صورت مقایسه ای در نظر گرفت. مثلا اگر هفته گذشته را انتخاب کرده باشید می توانید با Compare دو هفته گذشته را با هم مقایسه کنید. بعد از تمام انتخاب ها برای ذخیره آن Apply را بزنید تا گزینه های انتخابی شما فعال شود.

کادر شماره 5 :

با استفاده از این قسمت زمان بندی برای نمودار خطی را مشخص می کنیم. اگر ما گزینه ی Day را انتخاب کرده باشیم هر نقطه روی این نمودار یک روز را نشان می دهد. اگر Hourly را انتخاب کرده باشیم هر نقطه یک ساعت را نشان می دهد. Week و month نیز به ترتیب هفته و ماه را بیان می کند.

در زیر نمودار خطی، همان اطلاعات بالا را به صورت عددی و تفکیک شده به ما اعلام می کند.

در قسمت انتهایی صفحه نیز

Demographics : این گزینه ی اطلاعات دقیقی راجع به اینکه کاربران از کدام کشور،شهر و به زبانی وارد سایت ما شده اند داد شده است. که روی هر کدام از گزینه ای آن که کلیک کنیم نتایج آن را خواهیم دید.

System : این گزینه نشان می دهد کاربران از طریق کدام مرورگر وارد سایت شده اند. مثلاً گوگل یا فایرفکس یا موارد دیگر و همچنین نشان می دهد با کدام سیستم عامل وارد سیستم شده اند. موبایلی که استفاده شده ios است یا Androide. که هر کدام را به ترتیب و با اعداد و ارقام نشان می دهد.

Active Users در Audience گوگل آنالیتیکس:

وقتی در گزارش Audience گوگل آنالتیکس روی Active Users کلیک می کنیم، یک نمودار به ما نشان می دهد که بالای آن 4 گزینه ی 1 روز، 7 روز، 14 روز و 28 روز را نشان می دهد. با انتخاب هر کدام از این گزینه ها نموداری برای آن رسم می شود. با مقایسه این نمودار ها می توانیم تعداد کاربران فعال در سایتمان را در روز های مشخص شده ببینیم.

البته از داده های گوگل آنالیتیکس می توان برای بهبود سرعت سایت نیز استفاده کرد که در پکیج آموزش سئو در خصوص آن صحبت کرده ایم.

Lifetime Value در گزارش Audiance گوگل آنالتیکس

این گزارش عملکرد کاربران را در 90 روز بعد از اولین ورود آن ها به سایت را بررسی می کند. این که کاربران از چه کانال هایی وارد شده اند، چه میزان از اهداف تعیین شده ی ما (Goals) را برآورده کرده اند را نشان می دهد.

 

LTV خلاصه شده یا علامت اختصاری Life Time value می باشد. بالای نمودار مربوط به این گزینه چند کادر می ببینیم که می توانیم با استفاده از این ها اساس نمودار را تغییر دهیم. یعنی برای هر کدام از گزینه هایی که در قسمت LTV metric می بینیم می توانیم یک نمودار داشته باشیم و با استفاده از آن شرایطسایت را بررسی کنیم. LTV metric دارای چند گزینه است که مفهوم هر کدام را توضیح می دهیم.

(Goal Completions Per User (LTV: اهداف تامین شده به ازای هر کاربر.

 (Pageviews Per User (LTV: صفحات دیده شده به ازای هر کاربر.

(Revenue Per User (LTV: خرید های انجام شده به ازای هر کاربر.

(Session Duration Per User (LTV: زمانی که کاربر در هر جلسه در سایت ما سپری می کند.

(Sessions Per User (LTV : تعداد جلسات به ازای هر کاربر.

(Transactions Per User (LTV: تعداد خریدها به ازای هر کاربر. در سایت هایی خرید در آن ها وجود ندارد این نمودار صفر را نشان می دهد.

در کنار گزینه ی LTV metric گزینه ی Acquisition date range وجود دارد که از آن برای تنظیم تاریخ طبق آنچه در مباحث بالا گفتیم استفاده می شود.

در قسمت راست صفحه نیز گزینه های Day,week,Month را می بینیم که با انتخاب هر کدام می توانیم آنالیز ها را در آن بازه ی زمانی ببینیم. یادآور می شویم که هر نقطه روی نمودار با انتخاب ما که روز باشد، هفته یا ماه تنظیم می شود. یعنی اگر هفته را انتخاب کنیم هر نقطه یک هفته را نشان می دهد.و بقیه نیز به همین ترتیب است. با حرکت موس روی هر قسمت نمودار می توانیم آمار را به صورت عددی ببینیم.

در قسمت پایین این صفحه جدول زیر را می بینیم.

این جدول آماری بسیار جالبی از رفتار کاربران را نشان می دهد. ستون اول از این جدول که شامل چند گزینه است. تصویر زیر.

در مطالب قبل با این گزینه ها آشنا شده ایم ولی برای یادآوری، مجدداً اشاره ی کوتاهی به تعاریف آن ها می کنیم.

Acquisition Chanel : کاربران از کدام کانال ها به سایت ما وارد شده اند. مستقیم، لینک ها یا غیره.

Acquisition Source: از طریق کدام موتور جستجو وارد شده اند. گوگل، یاهو، بینگ و یا غیره.

Acquisition Medium: یعنی organic یا referal یا Direct یا social است.

Acquisition Campaign: کاربران از طریق کمپین وارد سایت ما شده اند.

امیدوارم تا این قسمت پا به پای من با آموزش گوگل آنالیتیکس همراه بوده باشید. اگر هرگونه سوالی تا به اینجا در مورد Google Analytics داشته باشید خوشحال می شوم در زیر همین پست کامنت کنید تا باهم تبادل اطلاعات داشته باشیم. در مقاله بعدی با ادامه آموزش تکمیلی گوگل آنالیتیکس در خدمت شما خواهم بود.

دیدگاهتان را بنویسید