• تهران -خیابان شریعتی - بالاتر از سه راه ملک - روبروی آتش نشانی - آرتارسانه
  • تلفن تماس: 02191303424

کلمه کلیدی چیست؟ انواع کلمه کلیدی، معرفی 20 ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب

  • Home
  • مقالات آموزشی
  • کلمه کلیدی چیست؟ انواع کلمه کلیدی، معرفی 20 ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب
کلمه کلیدی چیست؟ انواع کلمه کلیدی، معرفی 20 ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب

اگر دوره آموزش سئو آرتا رسانه را دنبال کنید حتما متوجه شده‌اید که بدون تولید محتوا نمی‌توان سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کرد. از طرفی برای تولید محتوای غنی و با کیفیت نیاز به کلمات کلیدی مناسب دارید.

کلمات کلیدی کلماتی هستند که شما در موتورهای جستجو مانند گوگل آن را وارد می‌کنید تا بتوانید چیزی را که به دنبالش هستید پیدا کنید. البته به طور کلی به عباراتی که شما جستجو می‌کنید پرس و جو گفته می‌شود.

در این مقاله قصد داریم در خصوص کلمه کلیدی و انواع آن و 20  ابزار طلايي براي انتخاب کلمه کلیدی در سئو اطلاعاتی را به شما ارائه کنیم با ما همراه باشید تا مطالب جامعی در خصوص کلمات کلیدی فرا بگیرید.

کلمه کلیدی چیست؟

به تمام کلماتی که کاربر برای یافتن موضوع مورد نظر خود جستجو  می‌کند query یا پرس و جو می‌گویند و از بین تمام این queryها کلماتی که مناسب هستند را کلمه کلیدی می‌نامیم. شاید برایتان سوال شود که چطور کلمه‌ای، مناسب شناخته می‌شود و کلمه کلیدی می‌شود؟ خب برای پاسخ به این سوال باید بگویم گه هر کلمه‌ای که توسط کاربران به تعداد زیاد جستجو می‌شود و به لحاظ طول رشته نیز مناسب است هم چنین بامعنی است را می‌توان به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کرد و برایش محتوا تولید کرد.

اوصولا وقتی شما کلمه‌ای را سرچ می‌کنید لیستی از نتایج برایتان نمایش داده می‌شود. این نتایج که مشاهده می‌کنید طبق آن کلمه کلیدی که شما سرچ کردید برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده‌اند. به عنوان مثال، اگر به دنبال طراحی سایت اختصاصی و خرید سایت ارزان  هستید، کلمه “خرید سایت ارزان ” را در گوگل تایپ کنید. این عبارت 3 حرفی یک کلمه کلیدی است. و در نتایج سایت آرتا رسانه را نیز مشاهده خواهید کرد.

چگونه در گوگل برای کلمات کلیدی ظاهر شویم

تمام تلاش صاحبان کسب و کار اینترنتی این است که بتوانند در رتبه‌های برتر گوگل دیده شوند چرا که تنها راه ماندن در دنیای مجازی و کسب درآمد این است که دیده شوید و برای این کار باید متوسل به کلمات کلیدی شوید اگر با کلمات کلیدی مرتبط و مناسب بتوانید در گوگل بالا بیاید ترافیک زیادی برای سایت ایجاد می‌شود. اما این کار را چگونه  باید انجام دهید؟

 دو راه وجود دارد:

  •  تبلیغات کلیکی  (pay per click یا PPC)
  •  سئو (بهینه سازی موتور جستجو)

 پرداخت به ازای کلیک (PPC)

PPC جایی است که به گوگل پول می‌دهید تا صفحه وب خود را در نتایج برای کلمات کلیدی خاص نشان دهد. در واقع به روشی در تبلیغات آنلاین گفته می شود که شما تبلیغ خود را توسط سرویس دهنده این نوع تبلیغات در سایت و یا اپلیکیشن قرار داده و به ازای کلیک و توجه کاربران به تبلیغ و محصول خود مبلغی را پرداخت می‌کنید.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

به فرآیند بهینه سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو سئو سایت گفته می‌شود. موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی نتایج ایندکس شده فاکتورهای زیادی دارند که متخصصان سئو با رعایت این فاکتورها سایت را مطابق استاندارهای گوگل می‌کنند. وظیفه هر موتورجستجویی مانند گوگل رتبه بندی بهترین و مرتبط ترین نتایج برای هر درخواست جستجو است.

اگر گوگل صفحه شما را بهترین نتیجه برای جستجو کاربران تشخیص دهد، شما را جزوه رتبه‌های برتر صفحه اول گوگل قرار می‌دهد و این یعنی بازدیدهای بیش‌تری را در سایتتان تجربه خواهید کرد که نتیجه آن افزایش فروش است. کلمه کلیدی خرید سایت ارزان را خاطرتان هست که اشاره کردیم، اگر این کلمه کلیدی را در گوگل سرچ کنید لیستی از سایت‌هایی که از نظر گوگل بهترین گزینه هستند لیست می‌شود و شما می‌توانید سایت آرتا رسانه را در نتایج در رتبه دوم مشاهده کنید.

انواع کلمات کلیدی

خب تا اینجای بحث با مفهوم کلمه کلیدی آشنا شدید و از اهمیت آن هم مطلع شدید. در ادامه مطالب قصد دارید انواع کلمات کلیدی را به شما معرفی کنیم.

تقسیم بندی کلمات کلیدی می‌تواند براساس موراد مختلفی انجام شود که یکی از متدوال‌ترین آن تقسیم بندی براساس سول کلمه است. به طور کلی براساس تعدا کلمه، سه نوع کلمه کلیدی داریم که هر کدام را جداگانه خدمت شما معرفی می‌کنیم:

  1. کلمات کلیدی تک کلمه‌ای (کوتاه)
  2. کلمات کلیدی دو یا سه کلمه‌ای (متوسط)
  3. کلمات کلیدی بیش از چهار حرف (طولانی یا دم بلند)

کلمات کلیدی تک کلمه‌ای

کلمه کلیدی تک کلمه‌ای اوصولا حجم جستجوی بالایی دارد و چون کوتاه است کاربران بیشتر به این شکل جستجو می‌کنند. مثل کیف، کفش ، مانتو و غیره. درست است که این کلمات کلیدی میزان سرچ بالایی دارند ولی هدفمند نیستند و یک مفهوم بسیار کلی دارند از طرفی رقبای زیادی در این کلمات وجود دارد.

فرض کنید شما قصد خرید کفش دارید و در گوگل کلمه کفش را سرچ می‌کنید. این کلمه کوتاه است و رقابت در آن نیز بسیار بالاست از طرفی شما دقیقا به گوگل نمی‌گویید کدام نوع کفش، تصویر زیر را ببینید، اینها پیشنهادات گوگل است تا هدف مشخص تر شود.

کلمه کلیدی
کلمه کلیدی

در تصویر پایین نیز می‌توانید میزان رقابت را در این کلمه کلیدی مشاهده کنید.

کلمه کلیدی یک کلمه‌ای

اگر به کادر قرمز توجه کنید متوجه می‌شوید که میزان نتایج  سرچ این کلمه چقدر بالاست.

 اوصولا اولین جستجوی کاربران به صورت تک کلمه‌ای است که اگر به نتیجه نرسند سراغ نوع دوم یا سوم کلمات کلیدی می‌روند.

کلمات کلیدی دو یا سه کلمه‌ای

کلمات کلیدی دو کلمه‌ای که طول رشته‌ای مناسبی دارند و اغلب توسط متخصصان سئو انتخاب می‌شوند و کاربران نیز از این کلمات استفاده زیادی می‌کنند چرا که اکثر اوقات به هدف نزدیک‌تر است و رقابت در آن منطقی تر شکل می‌گیرد.

اگر تصویر زیر را که نتایج را نشان می‌دهد با تصویر قبلی مقایسه کنید متوجه می‌شوید که در این کلمه کلیدی میزان رقابت مقداری کم‌تر شده و هدفمند‌تر به نظر می‌رسد.

کلمات کلیدی دو کلمه‌ای
کلمات کلیدی دو کلمه‌ای

اگر پیشنهادات گوگل را نیز مشاهده کنید کمی متفاوت تر از قبلی است.

نتایج موتور جستجو
نتایج موتور جستجو برای کلمه کلیدی دو کلمه‌ای

کلمات کلیدی دو حرفی مثل کفش مردانه، طراحی سایت، خرید ماشین و غیره هر چند کاملا هدفمند نیستند ولی بیشتر کاربران را به هدف می‌رساند یا حداقل نزدیک می‌کند. و میزان حجم سرچ مناسب‌تری را دارا می‌باشد و رقابت خیلی سنگین نیست و کاربرانی که در این محدوده سرچ می‌کنند اوصولا سیاهی لشکر نیستند و امکان تبدیل شدنشان به مشتری زیاد است.

کلمات کلیدی طولانی

کلمات کلیدی طولانی یا دم دراز به کلمات کلیدی اطلاق می‌شود که بیش از 3 کلمه دارند و اوصولا 4-6 کلمه هستند. شاید به ذهنتان خطور کند که کاربر حوصله تایپ چنین کلمه کلیدی را ندارد و میزان سرچ در این دسته از کلمات کلیدی بسیار کم است.

 درست است که این کلمات طولانی هستند و میزان سرچ کمی دارد ولی در عوض رقبای کمی نیز دارند و مهم‌تر از آن این است که بسیار هدفمندتر سرچ شده‌اند و این کاربران اکثرا مشتری واقعی هستند.

کلمه کلیدی ” بهترین کفش چرم اسپرت مردانه” در نظر بگیرید. درست است که کلمه کلیدی طولانی هست ولی هدف کاربر کاملا مشخص است و از سر بیکاری یا بی‌هدف سرچ نمی‌کند.

دم دراز
نتایح موتور جستجو برای کلمه کلیدی دم دراز

اگر به تصویر بالا توجه کنید متوجه می‌شوید که میزان رقابت چقدر پایین تر از دو حالت قبلی است. سایت‌هایی که روی کلمات کلیدی طولانی حساب باز می‌کنند و این کلمات را برای گوگل بهینه می‌کنند می‌توانند در مدت زمان کمتری بالا بیایند و دیده شوند و کاربرانی  که به سایت آن‌ها سر می‌زنند به احتمال زیاد مشتری خواهند شد.

تا اینجای مطالب با مفهوم کلمه کلیدی و انواع کلمه کلیدی آشنا شدیم با ما همراه باشید تا در ادامه مطالب شما را با نحوه انتخاب کلمات کلیدی و ابزارهایی در این خصوص آشنا کنیم.

20 ابزار طلايي براي انتخاب کلمه کلیدی در سئو


هر کمپین موفق سئو با تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی مناسب شروع می شود و تعدادی از عوامل مهم باید قبل از ادغام کلمات کلیدی در نظر گرفته و بررسی شوند. به دلیل رقابت یا در نظر گرفتن کلمه کلیدی اشتباه ،ممكن است هزينه ي زيادي را صرف كنيد اما نتايج درخشاني نگيريد.

با این حال، انتخاب و بهینه سازی کلمات کلیدی مناسب باعث ایجاد تعامل بیشتر، سرنخ های بهتر و در نهایت افزایش فروش می شود. کلمات کلیدی پایه و اساس یک استراتژی سئوی خوب هستند، بنابراین باید مطمئن شویم که كلمات كليدي به خوبی برنامه ریزی شده اند و به وظیفه خود عمل می کنند.

آیا می خواهید موقعیت وب سایت خود را در گوگل افزایش دهید؟ مقاله سئو داخلی سایت چیست؟ را بخوانید.

نحوه انتخاب کلمات کلیدی صحیح

همه استراتژی ها با اهداف روشن شروع می شوند. همین امر در مورد انتخاب کلمات کلیدی برای اهداف سئو نیز صدق می کند. تعریف بازار هدف ما و شخصیت‌های خریدار خاص، به ما اين امکان را می‌دهد تا کلمات کلیدی متمرکزتری را مشخص کنیم.

به چند کلمه کلیدی نیاز دارم؟

«هرچه بیشتر، بهتر»، برای انتخاب کلمات کلیدی کاربرد ندارد. با اهدافی که به خوبی تعریف شده‌اند، می‌خواهید روی کلمات کلیدی با دقت انتخاب شده تمرکز کنید که بیشترین پاداش را برای کار  شما خواهد داشت.

یک رویکرد ساده اما موثر این است که کلمات کلیدی خود را با استفاده از سلسله مراتب مشابه وب سایت یا وبلاگ خود بسازید. با این استراتژی ما با جستجوی کلمات کلیدی در سطوح مختلف شروع می کنیم:

کلمه کلیدی اصلی (Main Keyword)

این کلمه کلیدی است که شما می خواهید به عنوان محور اصلی استراتژی سئوی شما باشد.  کلمه کلیدی است که می‌خواهید کل وب‌سایت خود را در بلندمدت در آن قرار دهید. ممکن است یک کلمه کلیدی در نام دامنه شما یا یک کلمه اصلی در صنعت خاص شما باشد.

کلمات کلیدی ثانویه (Secondary Keywords)

این کلمات کلیدی نقش های حمایتی ایفا می کنند و بسیار مرتبط با تجارت شما هستند.  سه تا هفت کلمه کلیدی ثانویه کافی خواهد بود. کلمات کلیدی ثانویه شما می توانند عناوین اصلی بخش هایی از وب سایت شما و/یا برجسته ترین دسته بندی ها برای وبلاگ شما باشند.

کلمات کلیدی اضافی (Additional Keywords)

سه تا پنج کلمه کلیدی دیگر که برای هر یک از پست های وبلاگ یا توضیحات طولانی تر در وب سایت شما خاص تر هستند. این کلمات کلیدی می توانند موضوعات وبلاگ شما یا کلمات / عبارات برجسته ای باشند که هنگام توصیف محصولات شما استفاده می شوند.

كلمه كليدي در سئو
كلمه كليدي در سئو

سه کلید طلايي برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب

بازار هدف 

هرچه کلمه کلیدی عمومی تر باشد، رقابت بیشتری دارد، که به نوبه خود به این معنی است که رتبه بندی برای آن سخت تر است. محدود کردن بازار هدف و شخصیت خریدار به این معنی است که می توانید برای آن کلمات کلیدی مرتبط رتبه بندی کنید و نرخ تبدیل را افزایش دهید. به “کفش دوچرخه سواری سبک وزن زنان” در مقابل “کفش دوچرخه سواری” فکر کنید.

حجم جستجوی کلمات کلیدی 

چند نفر در صنعت شما به دنبال کلمات کلیدی خاص هستند؟ آیا باید سعی کنید برای آنها رتبه بندی کنید؟ به طور معمول، کلمات کلیدی با حجم جستجوی بسیار بالا به معنای رقابت زیاد است. اگر بودجه شما نتواند با برندهای بزرگ رقابت کند و زمان زیادی در اختیار داشته باشید، بهتر است روی کلمات کلیدی کمتر عمومی و خاص تر تمرکز کنید. ما برخی از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را در زیر به اشتراک خواهیم گذاشت.

رقابت 

همانطور که بحث کردیم، محبوبیت جستجوی کلمات کلیدی با رقابت همراه است. ترفند، یافتن تعادل مناسب بین کلمات کلیدی است که حجم جستجوی کافی دارند اما رقابت محدودی دارند. کسب‌وکارهای بی‌شماری در صنعت شما روی سئو کار می‌کنند، بنابراین برای یافتن جایگاه خود در جدول، باید ذهنی باز داشته باشید. ایجاد جایگاهی در یک بازار گسترده تر، راه فوق العاده ای برای رتبه بندی کلمات کلیدی خاص است که یک جستجوی جمعیتی خاص برای آنها انجام می شود، و به نوبه خود تبدیل به یک مرجع در آن بازار می شود.

کلمات کلیدی برای صفحات ستون و کلاستر

به طور سنتی، سئو بر روی استفاده از کلمات کلیدی متمرکز شده است که مستقیماً با جستارهای جستجوی کاربر مطابقت دارد، حتی اگر متن طبیعی را تمام کند. با این حال، الگوریتم های گوگل تغییر کرده اند و اکنون بر هدف کاربر تمرکز دارند. ابزار پردازش زبان طبیعی گوگل، BERT، پرس و جوهای جستجو را تجزیه و تحلیل می کند تا ببیند چگونه کلمات کلیدی به جای کلمات کلیدی مستقل با یکدیگر ارتباط دارند. بازاریابان اکنون رویکرد خود را با سازماندهی صفحات وب در اطراف صفحات ستونی و خوشه های موضوعی تطبیق داده اند.

صفحات ستون اساساً خلاصه ای هستند که یک صفحه وب را نشان می دهند. یک صفحه ستونی تمام اطلاعات کلی در مورد یک موضوع را پوشش می دهد و بر یک کلمه کلیدی عمومی تمرکز می کند. پیوندهای درون صفحه ستون منجر به محتوای عمیق تری در هر نقطه می شود. فرض کنید قلاده‌های سگ را می‌فروشید، ممکن است یک صفحه ستونی مخصوص مهار سگ ایجاد کنید. صفحات ستون معمولاً بسیار طولانی تر از پست های وبلاگ هستند و در مورد نکات اصلی مرتبط با موضوع بحث می کنند.

از سوی دیگر، صفحات خوشه ای، گروه های مختصرتری از محتوا هستند که جنبه هایی از موضوع را با جزئیات بیشتری پوشش می دهند. برای مثال، برند قلاده سگ ما می‌تواند پست‌های جداگانه‌ای درباره قلاده‌های چرمی، یقه‌های سفارشی، بندکش‌های قابل افزایش و غیره ایجاد کند.

این ساختار توسط مجموعه ای از پیوندها مدیریت می شود که به کاربران کمک می کند تا در صفحات وب حرکت کنند. صفحات ستونی به مقالات موجود در خوشه و پیوندهای هر مقاله خوشه ای به صفحه ستون پیوند می دهند.

هنگام انتخاب کلمات کلیدی برای صفحه خود، به جای هر کلمه کلیدی جداگانه، بر روی گروه های کلمات کلیدی تمرکز کنید. این به شما این امکان را می دهد که محتوای ارزشمندتری را به کاربران ارائه دهید و به گوگل در فهرست بندی و رتبه بندی صفحات خود کمک کنید.

20 ابزار طلايي سئو برای انتخاب کلمات کلیدی

1- Google Keyword Planner – ابزاری ضروری برای انتخاب کلمات کلیدی و استراتژی کلی سئو. شما باید حداقل یک کمپین Adwords در حال اجرا داشته باشید تا بیشترین استفاده را از داده های خود در برنامه ریز کلمات کلیدی ببرید.

با استفاده از این ابزار نیز می توان کلمات کلیدی و مترادف و هم معنی آن کلمه را یافت. و میزان سختی کلمه، میزان جستجوی ماهانه ی آن کلمه یا عبارت کلیدی توسط کاربران را نیز می توان فهمید. این ابزار امکانات خیلی زیادی دارد که یادگیری آن برای همه افرادی که در زمینه سئو فعالیت می کنند الزامی است. نکته مهم اینکه این ابزار را باید با IP یک کشور دیگر استفاده کرد ( فیلتر شکن ).

آموزش استفاده از ابزار Keyword planner

Keyword Planner
Keyword Planner

در چند سال پیش ابزار Keyword Planner به صورت مستقل توسط گوگل ارائه شده بود. اما اخیرا گوگل این ابزار را قسمتی از Google Ads قرار داده. برای ورود به این ابزار از صفحه گوگل، Google Ads را سرچ می کنیم. از طریق آدرس ایمیل با این ابزار لاگین می شویم.

وقتی وارد صفحه ی اصلی شدیم:

در قسمت بالای صفحه گزینه Tools & seating را انتخاب می کنیم. در صفحه ی باز شده، در ستون اول آن گزینه ی keyword Planner را انتخاب می کنیم.

در صفحه ی باز شده گزینه ی Discover new keywords را انتخاب می کنیم. کلمه کلیدی را که میخواهیم بررسی کنیم را در گزینه اول وارد می کنیم. در قسمت پایین که آدرس URL خواسته، می توانیم وارد کنیم یا نه، که تاثیری در نتیجه ندارد. بعد از اینکه کلمه یا کلمات مورد نظر را وارد کردیم گزینه ی Get Result  را میزنیم. وارد صفحه به شکل زیر می شویم.

در قسمت بالای صفحه گزینه ی location را انتخاب میکنیم. و هر دو گزینه Target location , Germany را با ضربدر کنار آن ها می بندیم. چون ما از کشور ایران و تحریم هستیم نیازی نیست که location کشور خودمان را انتخاب کنیم. به همین دلیل وقتی این دو گزینه را ببیندیم location روی all location فعال می شود. صفحه را Save  و از آن خارج می شویم. بعد روی گزینه ی language می رویم و Persian را انتخاب می کنیم.

مجدد روی علامت سرچ رفته و کلمه ی کلیدی را وارد و روی Get Result کلیک میکنیم.حالا در این صفحه تمام کلمات مرتبط با کلمه مورد نظر شما نشان داده می شود. می توانیم برای سهولت کار خروجی Excel را با کلیک روی Download keyword ideas  بگیریم.حالا یک لیست از کلمات کلیدی مرتبط داریم.

امکانات دیگر این ابزار:

در قست Add Filter  می توانیم داده ها را محدود کنیم به مواردی که می خواهیم. مثلا اگر بخواهیم مواردی که در آن کلمه “خرید “وجود دارد حذف شود، آن را در قسمت Add Filter اضافه میکنیم. نتیجه را مجدد بررسی می کنیم تمام کلمات کلیدی شامل واژه ی “خرید “حذف شده است.

در تصویر بالا :

ستون اول: کلمات یا عبارات کلیدی مرتبط

ستون دوم: میزان سرچ در ماه گذشته

ستون سوم : میزان سختی کلمه

ستون پنجم: حداقل مبلغ برای تبلیغات Ads

ستون ششم: حداکثر مبلغ برای تبلیغات Ads

ستون آخر: نرخ CTR

را نشان می دهند.

2- تکمیل خودکار Google – همه ما تجربه کرده‌ایم که وقتی شروع به تایپ یک عبارت جستجو می‌کنیم، Google چگونه پیشنهادهایی ارائه می‌دهد. از آنجایی که اینها کلمات کلیدی هستند که مردم معمولاً آنها را مرتبط با موضوع جستجو می‌کنند، تکمیل خودکار گوگل منبع فوق‌العاده‌ای از ایده‌های کلیدواژه است.

3- Google Trends – این ابزار SEO به شما امکان می دهد تا ببینید که جستجوهای کلیدواژه در طول زمان بر اساس مکان، سال و موارد دیگر چقدر محبوب بوده است. همچنین می‌توانید کلمات کلیدی مختلف را در کنار یکدیگر مقایسه کنید و ببینید در حال حاضر چه چیزی در حال پیشرفت است.

از این ابزار برای بررسی سطح علاقمندی مردم نسبت به کلمه مورد نظرمان استفاده می کنیم. این ابزار به صورت مقایسه ای کلمات یا عبارات را تحلیل می کند. و به شکل نمودار میله ای و خطی نتایج را به نشان می دهد. این نمودار ها در واقع نسبت استفاده یا علاقمندی کاربران برای جستجوی کلمه یا عبارت مورد نظر را نشان می دهد. و نشان می دهد که آیا این کلمه یا عبارت می تواند جزو کلمات کلیدی ما باشد یا نه؟

آموزش استفاده از Google trend:

  1. وارد سایت Google trends می شویم.
  2. در قسمت بالای صفحه گزینه ی انتخاب کشور، ایران را انتخاب می کنیم.(نکته قابل ذکر در این ابزار این که حتما بخاطر داشته باشیم که محدوده ی سنجش را  کشور ایران انتخاب کنیم. یا اگر هدف بررسی کشور دیگری است آنجا را انتخاب کنیم.)
  3. کلمه یا عبارت مورد نظر را در کادر وارد میکنیم.
  4. دکمه Enter را میزنیم. نمودار را نشان می دهد.
  5. برای مقایسه،کلمه یا عبارت دوم را در گزینه ی بعدی وارد می کنیم.
  6. حالا نمودار مقایسه ای را به شکل زیر ارائه می دهد.
Google trends
Google trends

این نمودارها نشان می دهد که سئو سایت نسبت به بهینه سازی سایت محبوب تر است. در زیر همین نمودار ها اطلاعات خوبی راجع به محبوبیت کلمات انتخابی در شهرهای مختلف کشور به شما می دهد. که با مطالعه این اطلاعات به نتایج خوبی می رسیم.

4- Google Search Console – یکی دیگر از ابزارهای عالی گوگل که به شما این قدرت را می دهد که ببینید افراد از چه کلمات کلیدی برای دسترسی به سایت شما استفاده می کنند. برای اندازه گیری و ردیابی استراتژی بازاریابی سئوی شما ضروری است.

5- SemRush – ابزاری استثنایی برای تجزیه و تحلیل رقبا و دیدن اینکه رقبای شما از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند. با SemRush می توانید درک بهتری از رقابتی که با آن روبرو هستید و فرصت های موجود به دست آورید.

6- Ubersuggest – نیل پاتل این ابزار را برای کمک به تحقیقات کلمات کلیدی ایجاد کرده است. به سادگی یک کلمه یا عبارت را تایپ کنید و لیستی از پیشنهادات، مترادف ها و عبارات مرتبط را دریافت خواهید کرد. Ubersuggest همچنین شامل داده‌های مربوط به CPC، رقبا و حجم جستجو می‌شود.

7- Moz Keyword Explorer – این ابزار رایگان کلمه کلیدی داده هایی را در مورد ترافیک ارگانیک، اولویت کلمه کلیدی و دشواری رتبه بندی می دهد. Keyword Explorer یکی از ابزارهای Moz هست.

این ابزار  مربوط به شرکت MOZ، درست مانند keyword planner است. یعنی اطلاعاتی راجع به سختی کلمه، رقابت روی آن کلمه، سرچ ماهانه را به ما می دهد. و علاوه بر آن در قسمت پایین صفحه به ما Keyword Suggestion ها را هم می دهد. ابزار Keyword Explorer  نیز پولی است ولی شرکت MOZ به مدت 1 ماه آن را به صورت رایگان ارائه می دهد.

8- Similarweb – یک ابزار هوشمند بازار که شامل ویژگی های تجزیه و تحلیل SEO مانند کلمات کلیدی پرطرفدار و محبوب ترین محتوا برای یک وب سایت خاص است.

9- تکمیل خودکار یوتیوب – مانند تکمیل خودکار گوگل، نسخه یوتیوب به شما کمک می‌کند تا ایده‌های کلیدی بیشتری برای افزایش دسترسی خود از طریق SEO ویدیو دریافت کنید.

10- Keywordtool.io – یک ابزار عالی برای کلمات کلیدی رایگان برای تولید کلمات کلیدی بلند است. Keywordtool در واقع از تکمیل خودکار گوگل استفاده می کند و در عین حال جایگزینی برای برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل است.

انتخاب كلمه كليدي
انتخاب كلمه كليدي

11- Ahrefs – یک ابزار همه کاره جامع تر که کمی عمیق تر به سئو و تمام پیچیدگی های آن می رود. Ahrefs یک راه حل پولی با بسیاری از ویژگی های اضافی و پشتیبانی 24 ساعته است.

 12- DuckDuckGo Autocomplete – یک موتور جستجوی جایگزین که حریم خصوصی بیشتری را به کاربران خود ارائه می دهد. در حالی که آشکارا به اندازه گوگل قدرتمند نیست، مکان دیگری برای دریافت ایده های کلیدواژه و یافتن فرصت های جدید است. این موتور جستجو بر روی ارائه حریم خصوصی بیشتر به کاربران متمرکز است. مانند مورد قبلی، می تواند مکان خوبی برای گرفتن ایده های جدید باشد.

13- Answer the public – یک ابزار کلیدواژه جالب است که به یافتن پیشنهادات کلیدواژه کمک می کند که در یک نمودار منحصر به فرد ساختار یافته است که روابط بین اصطلاحات را نشان می دهد. ابزاری مفید برای تجسم ارتباط بین کلمات کلیدی شما.

14- SEO Power Suite – یکی دیگر از خدمات کامل راه حل SEO که شامل تحقیق کلمات کلیدی و نمای کلی عملکرد آنها می شود.

15- WordStream – این ابزار جستجوی رایگان کلمات کلیدی را برای شما پیدا می کند  سپس می توانید عملکرد را برای تبلیغات گوگل و بینگ صادر و نظارت کنید.

16- Also asked – کلمه کلیدی خود را به همراه یک زبان و یک کشور وارد کنید، این ابزار یک نقشه سلسله مراتبی از عبارت های جستجو را در مورد موضوع شما نمایش می دهد.

17- KWFinder – در این ابزار با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظرمان تمام کلمات وابسته به آن و تعداد سرچ های آن را نشان می دهد. زمانی که بین انتخاب دو یا چند کلمه کلیدی مردد شدیم استفاده از این ابزار مفید واقع می شود. چون حتی تعداد سرچ ها را نشان می دهد. و ما می توانیم کلمه یا عبارتی را انتخاب کنیم که Search بیشتری داشته است.

آموزش استفاده از ابزار KW Finder:

  1. وارد سایت KW Finder می شویم.
  2. روی گزینه ی Start 10 days free کلیک می کنیم.
  3. در صفحه ی باز شده اطلاعات را شامل آدرس ایمیل و شماره تلفن را وارد می کنیم.
  4. گزینه ی Create  my Mangools account را می زنیم.به آدرس ایمیلی که وارد کرده ایم یک ایمیل ارسال می شود.
  5. وارد صفحه ایمیل خود شده و پیام ارسال شده را باز و گزینه ی Confirm my account را می زنیم.
  6. حالا دوباره به Kw finder برمیگردیم.
  7. روی گزینه ی Picing کلیک و بعد روی گزینه ی Dashboard میرویم.

در قسمت پایین صفحه APP Shortcuts و بعد روی KW Finder می رویم.

در این جا زبان را روی Persian قرار می دهیم ولی چون ایران را نمیتوان انتخاب کرد روی Anywhere قرار می دهیم. کلمه کلیدی مورد نظر را وارد و Find Keyword را می زنیم. وارد صفحه ی زیر می شویم.

در قسمت چپ صفحه کلمات مرتبط با کلمه ی کلیدی تعداد سرچ ها ومبلغ CPC , PPC نمودار Trend و گزینه Filer برای محدود کردن سرچ ها  را می بینیم. و در سمت راست صفحه اطلاعاتی راجع به سختی کلمه و نموداری برای سرچ ماهانه و همینطور گزینه ای برای دیدن نمودار Trendرا می بینیم. در قسمت پایین این نمودار اطلاعات بسیار مفیدی درباره ی سایت هایی که از این کلمه استفاده کرده اند و همه ی اطلاعات آن ها مثل DA, PA رامیدهد.

برای سرچ کلمه ی دوم روی گزینه ی Search در بالای صفحه می رویم. و برای پیدا کردن کلمه ای که قبلا بررسی کرده ایم روی گزینه History می رویم.

18- Ninjas Search Combination Tool – ابزاری هوشمندانه که برای کشف ترکیب‌های جدید با لیست‌ها در مقابل یکدیگر مقایسه می‌شود.

19- Bing Autocomplete -در حالی که دقیقاً گوگل نیست، Bing هنوز منبعی برای الهام از کلمات کلیدی است که ممکن است ایده‌ها و امکانات جدیدی به شما بدهد.

20- سؤالات مرتبط از Google – در طول جستجوی Google، «سوالات مرتبط» یا «مردم نیز می پرسند» را مشاهده خواهید کرد. اینها منابع عالی ایده های کلیدواژه و محتوا هستند که از پرس و جوهای واقعی کاربر تولید می شوند.

سخن پایانی

انتخاب کلمات کلیدی مناسب گامی اساسی در موفقیت بازاریابی دیجیتال است. در حالی که گوگل نحوه ایندکس کردن و رتبه بندی صفحات را تغییر داده است، کلمات کلیدی هنوز در سئو بسیار مهم هستند. خوشبختانه برای بازاریابان ابزارهای زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی و ادغام در محتوا وجود دارد. اگر قبلاً این کار را نکرده اید، برخی از ابزارهای توصیه شده ما را امتحان کنید. گاهی اوقات فقط یک برتری جزئی نسبت به رقبا است که می تواند تفاوت را ایجاد کند.