آرتا رسانه

سئو منفی چیست

سئو منفی چیست؟

جدول محتوا

سئو منفی چیست؟ آیا سئو منفی همان سئو کلاه سیاه است؟ از جا بدانیم که مورد حمله سئو منفی قرار گرفته ایم؟ بد نیست کمی هم در خصوص دشمنان خود در سئو اطلاعات کسب کنید. فراموش نکنید کسی می‌تواند رقبای خود را از میان به در کند که با تکنیک‌های آن‌ها نیز آشنا باشد و بداند از کجا ممکن است ضربه بخورد. در این مقاله قصد داریم در خصوص سئو منفی، روش‌های تشخیص آن و راهکارهای مقابله با سئو منفی با شما صحبت کنم با ما همراه باشید.

سئو منفی چیست؟

در مباحث قبلی سئو و همینطور دوره سئو در خصوص سئوی کلاه سفید و سئو کلاه سیاه و کلاه خاکستری با هم صحبت کردیم و دانستیم که رعایت قوانین موتورهای جستجو مانند گوگل، همان سئو سفید است. در مقابل آن سئو سیاه هست که با پیاده‌سازی تکنیک‌هایی همچون لینک سازی اسپم و محتوای بی‌ارزش و غیره قوانین گوگل را دور می‌زند.

سئو منفی نیز یکی از تکنیکهای سئو سیاه است و به عبارتی زیر مجموعه  سئو سیاه به حساب می‌آید. اکثریت سئو سیاه را بیشتر با ایجاد بک‌لینک‌های بی‌کیفیت، محتوای بی‌ارزش، کپی کردن و… توسط شخص در سایت خود می‌شناسند.

ولی همیشه همینطور نیست، بخش دیگری از سئوی سیاه از تکنیک‌هایی بهره می‌برد که سایت رقیب را به گوگل خطاکار نشان‌ دهد تا گوگل اعتبار آن سایت را پایین بیاورد. یعنی زمانی که نمی‌تواند با حریف خود به صورت صحیح و درست مقابله کند و آن را جلو بزند از روش ناجوانمردانه وارد عمل می‌شود و کاری می‌کند که سایت قربانی از چشم گوگل بیافتد ولی چگونه؟

خب افرادی که از سئو منفی استفاده می‌کنند دقیقا از مسائلی که گوگل حساس است استفاده می‌کنند. بهتر است بگویم سوءاستفاده می‌کنند.

مثلا موتورهای جست و جوی گوگل به کپی محتوا از سایت‌های دیگر حساس هستند یا از صفحات بدون محتوا و زامبی پیج خوششان نمی‌آید، لینک‌های بی‌کیفیت را دلیل اعتبار کم سایت می‌دانند، به سرعت سایت بسیار اهمیت می‌دهند و خلاصه مواردی از این قبیل که نقاط ضعف برای هر وب‌سایتی  به حساب می‌آید. حالا رقیب شما که قصد خراب کردن سایت شما را دارد با آگاهی از این موارد با استفاده از تکنیک‌هایی سایت شما خراب می‌کند و اعتبار آن را لکه دار می‌کند.

در ادامه چند مورد از این تکنیک‌ها را به شما آموزش خواهیم داد.

تکنیک‌های سئو منفی

  • هک کردن سایت و ایجاد تغییر در محتوای آن
  • ایجاد بک‌لینک بی ارزش
  • سرقت محتوا
  • کاهش سرعت سایت
  • ثبت نظرات منفی در سایت رقیب و تخریب برند
  • حملات DDoS

هک کردن سایت و ایجاد تغییر در محتوای آن

یکی از تکنیک‌های سئو منفی هک کردن سایت رقیب و ایجاد تغییرات در محتوای آن است به گونه‌ای که اعتبار سایت کم شود. مهاجم بعد از هک کردن سایت می‌تواند به چند روش سایت شما را تخریب کند:

  • حذف محتواهای سایت شما: برخی نیز محتوای شما را حذف می‌کنند تا در هنگام باز شدن صفحه توسط کاربر خطای 404 نشان دهد که نشان از در دسترس نبودن محتوا دارد و یک نقطه ضعف برای شما از نظر گوگل است.

  • ایجاد محتوای بی‌ارزش: برخی از این افراد نیز در سایت شما صفحاتی را ایجاد می‌کنند و محتوای کپی یا بی ارزش در آن قرار می‌دهند و به عبارتی برای سایت شما زامبی پیج ایجاد می‌کنند که رتبه سایت شما را کم می‌کند

  • ریدایرکت صفحات: ممکن است مهاجم محتوای سایت شما را از بین نبرد بلکه از آن برای بهبود سایت خود استفاده کند. مثلا شما یک محتوای خوب و غنی در خصوص نحوه آنالیز بک لینک رقبا تولید کرده‌اید که در گوگل رتبه دارد حالا این فرد این صفحه را ریدارکت می‌کند به یک صفحه مشابه در سایت خودش تا از اعتبار صفحه شما برای بهبود سئو صفحه و سایت خود استفاده کند و کاربران شما را به سایت خود بکشاند.

این موارد جزئی از رایج‌ترین خرابکاری‌هایی است که اوصولاً بعد از هک سایت شما به منظور سئو منفی انجام می‌شود مطمئنا موارد دیگری نیز وجود دارد.

روش های مقابله با هک شدن سایت

برای جلوگیری از هک شدن سایت خود حتما روی مسئله امنیت سایتتان کار کنید و در این زمینه از افراد متخصص کمک بگیرید. اگر سایت شما وردپرسی است در این زمینه افزونه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

همچنین از هر سایتی افزونه نخرید و از افزونه‌های رایگان زیاد استفاده نکنید مگر اینکه از مخزن وردپرس تهیه کرده باشید چرا که برخی از این افزونه با هدف آسیب زدن به امنیت سایت‌ها تولید می‌شوند.

مدام سایت خود را چک کنید، محتواها و صفحات و بک لینک‌ها را چک کنید و از ابزارهایی همچون سرچ کنسول نیز کمک بگیرید تا اگر مورد مشکوکی بود پیگیری کنید. دسترسی به صفحات مختلف را محدود کنید و یوزرنیم و پسورد خود را هر چند وقت تغییر دهید و از پسورد‌های سخت استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: روش های افزایش امنیت وردپرس

ایجاد بک لینک بی‌ارزش

رایج‌ترین روشی که در سئو منفی استفاده می‌شود ایجاد بک‌لینک بی‌ارزش برای سایت شماست. همه ما می‌دانیم یکی از رایج‌ترین راهکارهای افزایش سئوی سایت ایجاد بک‌لینک به کمک لیست بک لینک رایگان است یعنی در سایت‌های معتبر برای خودمان بک‌لینک ایجاد کنیم. حالا در سئو منفی از همین روش به نحوی استفاده می‌شود که به سایت شما ضربه بزند. چطوری؟ به روش‌های زیر:

  • ایجاد بک‌لینک‌ در تعداد بسیار زیاد: زمانی که هزاران بک‌لینک در یک مدت زمانی کوتاه برای سایت شما ایجاد می‌شود گوگل متوجه ساختگی بودن آن می‌شود و شما را متخلف شناسایی می‌کند. 

  • ایجاد بک‌لینک با انکرتکست نامناسب: حتما می‌دانید انکرتکست چیست، اگر نمی‌دانید خدمتتان عرض کنم که انکر تکست همان متنی است که با آن لینک می‌دهید. گوگل از طریق این انکرتکست‌ها متوجه کلمه کلیدی صفحات مقصد می‌شود. حال اگر فردی، با انکرتکست‌های یکسان به صفحات مختلف شما لینک بدهد گوگل را دچار اشتباه می‌کند که بالاخره این کلمه کلیدی متعلق به کدام صفحه است و اعتبار سایت شما را پایین می‌کشد. به طور مثال با کلمه “سئو منفی” به بیش از یک صفحه شما لینک داده شود. در حالیکه درست این است که با کلمه “سئو منفی” فقط به یک صفحه از سایت که در خصوص این عبارت است، لینک داده شود.

هدف هر دو رویکرد این است که سایت شما را جریمه کند، چه به صورت الگوریتمی توسط الگوریتم پنگوئن یا از طریق یک اقدام دستی از تیم اسپم گوگل. در خصوص الگوریتم های گوگل بیشتر بدانید.

  • ایجاد بک‌لینک در سایت‌های اسپم: سایت‌های اسپم اوصولا به سایت‌هایی گفته می‌شود که حاوی مطالب مخرب و بد است یا توسط گوگل پنالتی شده و اعتبار بدی دارد. و این اعتبار پایین را به سایت شما نیز منتقل خواهد کرد.

برای شناسایی این بک‌لینک‌ها، بهترین کار نظارت بر بک‌لینک های جدید است که به سایت شما اشاره می کنند. برای بررسی بک‌لینک‌های سایت خود می‌توانید از ابزارهایی همچون سرچ کنسول، ابزارهای سایت moz، alexa  و ahrefs نیز کمک بگیرید.

حذف پیوندها عملاً غیرممکن است، بنابراین تنها کاری که می توانید فعالانه انجام دهید این است که آنها را رد کنید. اینجاست که شما فهرستی از صفحات پیوند دهنده (یا وب‌سایت‌ها) را در قالبی خاص به Google آپلود می‌کنید، که به طور مؤثر به آن‌ها می‌گوید: «من این پیوندها را تضمین نمی‌کنم، لطفاً آنها را نادیده بگیرید».

 نکته : از زمان معرفی پنگوئن 4.0 که ارزش هرزنامه لینک ها را کاهش می دهد و در زمان واقعی اجرا می شود، اتفاق نظر بین سئوکاران این است که نیازی به رد کردن لینک ها نیست، مگر اینکه ابتدا اثرات منفی آنها را تجربه کنید (یعنی کاهش رتبه یا ترافیک).

 دلیل آن این است که گوگل در نادیده گرفتن هرزنامه های لینک آشکار بسیار خوب است، بنابراین رد کردن آن اغلب فقط اتلاف وقت شما است. علاوه بر این، رد کردن پیوندهای اشتباه می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به سود داشته باشد.

ماری هاینز، متخصص پنالتی های گوگل، در این مورد می گوید:

من می گویم که برای اکثر سایت ها، اگر توسط هجوم لینک های اسپم مورد حمله قرار می گیرید، می توانید آنها را نادیده بگیرید.

سرقت محتوای سایت

روش دیگری که در سئوی منفی استفاده می‌شود این است که مثلا شما با استفاده از هوش مصنوعی تولید محتوا، یک محتوای خوبی تولید کرده‌اید و به تازگی منتشر کرده‌اید و هنوز صفحه شما و محتوای آن توسط ربات‌های گوگل ایندکس نشده، در چنین شرایطی این افراد محتوای شما را کپی می‌کنند و در صفحه‌ای از سایت خودشان منتشر می‌کنند و از گوگل می‌خواهند که صفحه آنها را ایندکس کند.

به این ترتیب این محتوا به نام او در نتایج ثبت می‌شود و شما از نظر گوگل متخلف هستید چون محتوای شما دیرتر ایندکس می‌شود و این طور به نظر می‌رسد که شما مطالب را کپی کرده‌اید و می‌شوید مصداق کامل آش نخورده و دهن سوخته. تازه آش را هم خودتان پخته‌بودید.😀😀

روش های مقابله با سرقت محتوای سایت

  • محتوای خود را به صورت زمانبندی شده منتشر کنید: در این صورت ربات‌های گوگل شرطی شده و در زمانی که مشخص کرده‌اید به سراغ سایت شما می‌آید و اگر مطلبی منتشر کنید بلافاصله به نام خودتان ثبت می‌شود.

  • ایجاد سایت مپ و معرفی سایت به گوگل: این روش نیز به ایندکس بهتر سایت شما توسط گوگل کمک می‌کند.

  • ثبت سایت در سرچ کنسول: یکی دیگر از روش‌های ایندکس سریع سایت، ثبت سایت در سرچ کنسول است.

  • انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی: انتشار لینک محتوای جدید در شبکه های اجتماعی باعث سریع تر ایندکس شدن مطالب می‌شود. می توانید از افزونه fs poster استفاده کنید. آموزش افزونه fs poster را می توانید در آرتارسانه ببینید. 

کاهش سرعت سایت

برای کاهش سرعت سایت دلایل مختلفی وجود دارد یکی از این موارد این است منابع هاست شما کم شده و هاست شما در هنگام حضور کاربران یا لود سایت تحت فشار قرار می‌گیرد.

حالا نقش سئو منفی در این میان چیست؟ خب شما تصور کنید که یک محتوایی را نوشته‌اید و برای آنکه عکسی برای آن قرار دهید آدرس عکس را از یک سایت کپی می‌کنید و  در سایت خودتان قرار می‌دهید(توجه کنید که منظور ما کپی آدرس عکس است نه دانلود کردن آن).

به این ترتیب هر بار که سایت شما لود می‌شود و یا کاربری این عکس را دانلود می‌کند این فشار روی هاستی وارد می‌شود که شما عکس را از آن کپی کرده‌اید.

 تصور کنید سایت شما روزی 1000 بازدید از آن صفحه داشته باشد که عکس در آن قرار دارد به این ترتیب شما چه آگاهانه و چه غیرآگاهانه از سئو منفی استفاده می‌کنید و منابع هاست آن سایت را که آدرس عکس را از آن کپی کردید استفاده می‌کنید و این کار بسیار کار ناجوانمردانه‌ای است.

در سئو منفی این کار کاملا آگاهانه و با هدف ضربه زدن به سایت رقیب انجام می‌شود. در اصطلاح به این کار هات لینک هم گفته می‌شود . برای بهبود سرعت سایت می توانید از مقاله روش های افزایش سرعت بارگذاری صفحه را مطالعه کنید.

روش های شناسایی هات لینک

برای اینکار ابتدا در گوگل این عبارت را جستجو کنید و وارد بخش image گوگل شوید :

inurl:yourwebsite.com -site:yourwebsite.com

دقت کنید که باید به جای yourwebsite.com لینک دقیق سایت خودتان را در هر دو این‌ها قرار بدهید. این کوئری سرچ به گوگل می‌گوید هر آدرسی که در آن آدرس سایت من وجود دارد را به من نشان بده.

 در ادامه به گوگل می‌گوید نیازی نیست آدرس هایی که نمایش میدهی، از درون سایت خودم باشد. بنابراین گوگل به دنبال سایت‌هایی در سطح وب می‌رود که در صفحه آن‌ها آدرس سایت شما دیده شود.

به این ترتیب شما می‌توانید متوجه شوید که از منابع هاست شما به این طریق استفاده می‌شود یا خیر. حالا چه راهکاری وجود دارد ؟

پیشنهاد مطالعه: هات لینک چیست؟

روش های جلوگیری از سرقت تصاویر سایت

 

  • مسدود کردن هات لینک از طریق افزونه های وردپرسی
  • مسدود کردن هات لینک از طریق هاست (هاست سی پنل)
  • مسدود کردن هات لینک از طریق فایل .htaccess

ثبت نظرات منفی در سایت رقیب و تخریب برند

بسیاری از کاربران برای خرید یک محصول از نظرات کاربران استفاده می‌کنند حال فکر کنید رقیب شما در سایت شما اقدام به ایجاد نظرات منفی بکند و سابقه شما را زیر سوال ببرد یا با ایجاد اکانت فیک به صورت کاربر فیک نظرات منفی ارسال کند.

این اکانت‌های فیک در گوگل مپ کسب و کار شما نیز می‌توانند تاثیر منفی روی کسب و کار شما داشته باشند و از محبوبیت برند شما بکاهند.

روش های جلوگیری از ثبت نظرات اسپم در سایت

به طور مرتب نظرات کاربران را چک کنید و حتما به آن‌ها پاسخ دهید و در صورت مشاهده نظرات منفی آنها را به گوگل گزارش دهید البته اگر این نظرات واقعی باشند گوگل کاری برای شما نمی‌کند ولی اگر فیک بودنش را گوگل متوجه شود آنها را نادیده می‌گیرد. بد نیست بدانید که گوگل فرق بین کاربر واقعی را با فیک متوجه می‌شود.

حملات DDoS

این حملات ممکن است به عنوان هک نیز به حساب بیاید، اما به جای خراب کردن وب سایت شما، هدف آن حملات DDoS و بسته شدن کامل سایت است. DDoS مخفف عبارت distributed denial of service است، تلاشی مخرب برای جلوگیری از رسیدن درخواست‌های قانونی و ترافیک به وب‌سایت شما با سیل سرور یا زیرساخت اطراف آن تا زمانی که منابع آن تمام شود.

در این روش رقیب تعداد زیادی ربات را به سمت سایت شما هدایت می‌کند و منابع هاست شما را تحت فشار قرار می‌دهد.

 چگونه حملات DDoS می‌تواند به سایت شما آسیب برساند ؟ به طور کلی، سرور شما و در نتیجه، وب سایت شما کار نمی‌کند مگر اینکه خدماتی داشته باشید که قادر به جلوگیری و کاهش حملات DDoS باشند.

 در دسترس نبودن وب سایت یا چند صفحه به دلیل نگهداری سرور خوب است. گوگل خطای 503 Service Unavailable را یک چیز موقتی می داند. با این حال، اگر این مدت طولانی‌تر شود، تاثیر منفی در جایگاه شما می‌گذارد.

یک نوع خفیف‌تر از یک حمله DDoS حمله ای است که سایت شما را به طور کامل تعطیل نمی‌کند، بلکه سرعت آن را کاهش می‌دهد.

 نه تنها تجربه کاربر را بدتر می کند، بلکه این احتمال وجود دارد که به رتبه شما نیز آسیب برساند زیرا، سرعت صفحه و Core Web Vital های مرتبط از عوامل رتبه بندی هستند.

نحوه تشخیص حملات DDos

برای تشخیص حمله DDoS مطمئن شوید ترافیک و درخواست‌های ورودی نظارت می شوند.

 این نظارت کمک می‌کند تا حملات DDoS خفیف‌تر را شناسایی کنید، اما حملات بزرگ می‌توانند وب سایت شما را در عرض چند ثانیه خاموش کنند.

نحوه مقابله با حملات DDos

 در صورت حملات DDoS شما یا تیمتان در اکثر موارد نمی‌توانید مستقیماً از آن مراقبت کنید. بلکه باید از همان ابتدا به فکرش باشید چرا که بعد از حمله ممکن است سایت آسیب جدی ببیند و شما برای مدتی نتوانید کاری بکنید. 

بهترین گزینه استفاده از CDN ها، سرورهای اختصاصی و سایر خدمات با زیرساخت‌های شبکه عظیم است که اغلب راه‌حل‌های حفاظتی DDoS خود را دارند. این سرویس‌ها معمولاً متعادل‌سازی بار و محافظ مبدأ را برای بهترین محافظت ممکن در برابر ترافیک و افزایش درخواست در سرور میزبانی وب ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در خصوص سئو منفی و تکنیکهای آن با شما صحبت کنیم و برخی از راه‌های تشخیص و مقابله با آن را نیز بیان کردیم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله بتوانید از سئو سایت خود مراقبت کنید و جایگاه خود را حفظ کنید.

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا