• زنجان - بلوار استقلال - خیابان علی مصطفوی - پلاک ۳۶
  • تلفن تماس: 024-33551050

تحلیل گزارشات گوگل آنالیتیکس برای بهبود عملکرد کمپین ها و کاهش هزینه ها

تحلیل گزارشات گوگل آنالیتیکس برای بهبود عملکرد کمپین ها و کاهش هزینه ها

در ادامه مبحث آموزش گوگل آنالیتیکس و تحلیل گزارشات، به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه می توانیم از google analytics و تحلیل گزارشات برای بهبود عملکرد کمپین های تبلیغاتی و کاهش هزینه ها، استفاده کنیم.

فرق بین referral و source/medium در گوگل آنالیتیکس

اولین موضوعی که به آن خواهیم پرداخت فرق بین referral و source/medium است.

شاید شما فکر کنید که هر دو این موارد تعداد کاربرهایی که از سایت های دیگر وارد سایت ما می شوند را به ما نمایش می دهد.
بله در مورد referral یک سری اطلاعات کلی در خصوص اینکه از هر سایت یا از هر شبکه اجتماعی چه تعداد user با چه ویژگی هایی وارد سایت ما شده اند، را به دست می آوریم.

source/medium

ولی اگر بخواهیم اطلاعات ریزتری در مورد ورودی های سایت داشته باشیم، باید دست به دامن source/medium بشویم.
قطعاً برای شما مهم است که بدانید کاربرانی که از طریق تلگرام وارد سایت شما شده اند، هدایت شده از بنر تبلیغاتی که در فلان کانال درج کرده اید، بوده یا از طریق پادکست آموزشی که در کانال خودتان منتشر کرده اید؟

اصلا در اینستاگرام محتوای ویدئویی شما بیشتر در جذب کاربر و هدایت آن به سایت موفق بوده یا بنر تبلیغاتی که در پیج اینستاگرامتان منتشر کرده اید؟

استفاده از لینک utm برای تحلیل گزارشات source/medium

فکر می کنم متوجه تفاوت این دو موضوع با هم شده اید. البته ناگفته نماند که برای تحلیل گزارشات گوگل آنالیتیکس در source/medium باید برای محتوایی که در سایت های تبلیغاتی و شبکه های اجتماعی به کار می برید از لینک های UTM استفاده کنید.
برای آموزش ساخت لینک های پارامتریک دار (UTM) می توانید مقاله آموزش ساخت لینک UTM و اهمیت کاربرد آن در کمپین های تبلیغاتی را مطالعه کنید.

در تصاویر بالا دو نمونه از اطلاعاتی که در source/medium و referral می توانید ببینید را نشان داده ام.

استفاده از secondary dimension و گزارشات ریزتر

برای تشخیص اینکه ورودی های ما از طریق محتواهای مختلف مربوط به کدام کمپین بوده است می توانیم secondary dimension را بر روی کمپین ست کنیم.

تحلیل گزارشات گوگل آنالیتیکس

خب این یک سری اطلاعات بسیار جذاب برای مدیران سایت است که الان به طور مشخص می توانند ببینند که کدام کمپین بیشترین ورودی را داشته است.

همانطور که در تصویر هم ملاحظه می کنید ممکن است چندین source/medium مشابه برایتان نمایش داده شود. ولی وقتی کمپین های مقابل آن را می بینید متوجه می شوید که به طور مثال شما سه نوع کمپین گوگل ادوردز داشته اید که نرخ تبدیل متفاوتی داشته اند.

برای به دست آوردن اطلاعات ریزتری از قبیل جنسیت کاربران ورودی و یا نوع دستگاهی که کاربران با آن وارد سایت شده اند،  secondary dimension را بر روی Gender یا Device Category تنظیم کنیم.

Device Category کاربران در کمپین های تبلیغاتی
توجه داشته باشید این اطلاعات زمانی برای شما مهم خواهد بود که شما محصولی برای فروش دارید. شما با استفاده از این اطلاعات و تحلیل گزارشات گوگل آنالیتیکس، یک مسیر راه تعیین می کنید تا ابتدا کاربران هدف خود را شناسایی کنید و براساس میل و سلیقه آنها بنر و محتوا برای درج در شبکه های اجتماعی و سایت های تبلیغاتی طراحی کنید.

فرضاً اکثر کاربران شما از گوشی استفاده می کنند. برای اینکه Bounce Rate صفحات فرود ( landing page) را کاهش دهید باید آن صفحات را برای نمایش در گوشی موبایل بهینه کنید.

در کل باید به این نکته توجه داشته باشید که در ابتدا هدف خود را مشخص کنید و بر اساس آن هدف از گزارشات google analytics استفاده کنید.

استفاده از پرسونای مخاطب و ساخت new segment

خب حالا می خواهم به یک نکته ظریف اشاره کنم. شما فرض کنید ما متوجه شده ایم که عمده کاربران هدف ما که به مشتری تبدیل می شوند، یک سری ویژگی هایی دارند از جمله سن بین 30تا 45 سال، جنسیت مرد، Device Categoryمورد استفاده گوشی سامسونگ و مرورگر مورد استفاده آنها کروم است، یعنی یک پرسونای مخاطب تعریف کرده ایم.

حالا از کجا متوجه بشیم در بین کمپین هایی که برگزار کرده ایم کدام کمپین ها بیشترین ورودی کاربران هدف را به دنبال داشته است؟

new segment

چند ثانیه فکر کنید…قطعاً نظر شما هم این است که باید از segment استفاده کنیم. ولی آیا ما segment با این عنوان داریم؟ خیر. پس یک new segment  تعریف می کنیم.

در مقالات بعدی به موضوع segment ها بیشتر خواهم پرداخت.اگر در حالت مقایسه با کل کاربران قرار بدهیم متوجه می شویم که چند درصد از کاربران هدف ما با کدام کمپین و از طریق کدام شبکه اجتماعی یا کمپین تبلیغاتی وارد سایت ما شده اند.

google analytics و بهینه سازی کمپین گوگل ادوردز

خب اگر قصد استفاده از گوگل ادز رو دارید حتما جیمیلی که کمپین ادز را راه اندازی می کنید با جیمیلی که اکانت گوگل آنالیتیکس دارید، باید یکسان باشد. اگر هم نیست، نگران نباشید جیمیل گوگل ادز خود را به مدیریت ارتقا بدهید و به جیمیلی که گوگل آنالیتیکس را با آن ساخته اید دسترسی edit بدهید. سپس اتصال بین گوگل ادز و google analytics را انجام دهید.
در این صورت شما به کلیه اطلاعات گوگل ادز خود در اکانت گوگل آنالیتیکس دسترسی خواهید داشت.
اطلاعاتی که می تواند در مدیریت هزینه های شما به شدت کمک رسان شما باشد.

تحلیل اطلاعات جی ادز در گوگل آنالیتیکس

به تصویر بالا نگاه کنید. می توانید از طریق اتصال بین اکانت گوگل ادز و گوگل انالیتیکس متوجه شوید که کدام کلمات برای شما ورودی بیشتر و کمتری به دنبال داشته است. در کدام ساعت شبانه روز نرخ تبدیل برای کمپین های شما بیشتر بوده است؟وضعیت کدام لندینگ پیج بهتر و بدتر بوده است.

فرض کنید یکی از کلمات کلیک بیشتری داشته ولی نرخ تبدیل پایینی داشته است. خب چه تصمیمی می گیرید؟ یا با توجه به هزینه و سودی که آن کلمه برای شما به همراه داشته است آن را از کمپین خود حذف می کنید یا هزینه هر کلیک CPC را برای آن کلمه کاهش می دهید.

در ساعاتی که نرخ تبدیل پایین تری دارد یا تبلیغ را  غیرفعال می کنید و یا هزینه کلیک (CPC) را برای آن کلمات کاهش می دهید.

یکی دیگر از اطلاعات مهمی که می توانید داشته باشید این است که با چه کلماتی شما بیشترین نرخ تبدیل را داشته اید.
خوب دقت کنید نرخ تبدیل (Conversion Rate) در این مورد باید ملاک تصمیم گیری شما باشد نه نرخ ورود و کلیک کاربران. بسته به نوع گلی که تعریف کرده اید باید ببینید که از بین کاربران ورودی کدام یک بیشترین سود دهی را برای شما داشته است.

ممکن است در برخی کلمات شما 100 کلیک دریافت کرده باشید ولی هیچ نرخ تبدیلی نداشته باشد. بنابراین عقل سلیم به شما می گوید که این کلمه را از کمپین خود حذف کنید یا اطلاعات دقیق تری در آن تبلیغ به کار ببرید تا کاربر به اشتباه تبلیغ شما را کلیک نکند.
ممکن است کلمه ای برای شما نرخ تبدیل داشته باشد ولی در ازای تعداد کلیک ها و هزینه انجام شده، نرخ تبدیل و سوددهی آن  کمتر باشد. در این صورت شما می توانید نرخ کمتری برای آن تبلیغ و کلمه در نظر بگیرید.

تحلیل گزارشات گوگل آنالیتیکس و کاهش هزینه ها

در آخر باید یادآوری کنم که شما گزارشات بسیاری از گوگل آنالیتیکس می توانید به دست بیاورید. گاه تعدد گزارشات برای شما خوشایند نخواهد بود و ممکن است سردرگم شوید.

پیشنهاد می کنم بسته به هدف خود گزارشات خود را تهیه کنید و با استفاده از تحلیل درست و همه جانبه گزارشات google analytics، سایت خود را بهینه کنید تا بتوانید آمار بازدید سایت را افزایش دهید.

 

question