آرتا رسانه

بازاریابی موتور جستجو (SEM) چیست؟

SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو، كه يكي از مباحث مهم آموزش ديجيتال ماركتينگ است روشی بسیار موثر برای افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو مانند گوگل و جذب ترافیک واجد شرایط به وب سایت شما است. سرمایه گذاری در SEM یک راه عالی برای افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش است.

تعریف بازاریابی موتورهای جستجو

SEM نوعی استراتژی بازاریابی دیجیتال است که بر روی قرار دادن شرکت یا مشتری شما در صفحه اول، اگر نه اولین موقعیت، نتایج موتورهای جستجو متمرکز است. هدف از این کار این است که حجم بیشتری از ترافیک را به سایت خود هدایت کنید، که سپس می توانید آن را تبدیل کنید.

بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو شامل تمام ابزارها، تکنیک ها و استراتژی هایی است که به بهینه سازی دید وب سایت ها و صفحات وب در موتورهای جستجو مانند گوگل و سایر سایت های مشابه کمک می کند.

دو راه اصلی برای نشان دادن در بالای نتیجه وجود دارد.

  • نتایج ارگانیک یا طبیعی معمولا در مرکز صفحه نمایش داده می شوند و توسط الگوریتم گوگل انتخاب می شوند. این الگوریتم هم ارتباط وب سایت (کیفیت محتوا و میزان پاسخگویی آن به یک جستجوی خاص) و هم اعتبار وب سایت (پیوندهایی از صفحات دیگر) را ارزیابی می کند.
  • نتایج پولی نیز در بالای صفحه اما در ستونی در سمت راست نمایش داده می شود. برخلاف نتایج ارگانیک، در اینجا تبلیغ کننده باید مبلغ مشخصی را برای هر کلیک روی تبلیغ خود بپردازد. برای خرید فضای تبلیغاتی در موتورهای جستجو، استفاده از پلتفرم هایی مانند گوگل ادز ضروری است.

در تئوری، بازاریابی موتورهای جستجو هر دو نوع نتیجه را پوشش می دهد. اما در عمل، تکنیک‌هایی که با هدف بهبود موقعیت‌یابی ارگانیک انجام می‌شوند، در دسته سئو قرار می‌گیرند و تکنیک‌هایی که با هدف ظاهر شدن در بین نتایج پولی انجام می‌شوند، به عنوان SEM دسته‌بندی می‌شوند. برای جلوگیری از سردرگمی، ما از عبارت SEM یا بازاریابی موتور جستجو فقط برای موارد بعدی استفاده خواهیم کرد.

بنابراین، بازاریابی موتورهای جستجو شامل مجموعه ای از ابزارها، تکنیک ها و استراتژی هایی است که با هدف بهینه سازی تبلیغات موتورهای جستجو، حضور در جایگاه های برتر، دریافت هزینه کمتر به ازای هر کلیک و به حداکثر رساندن تبدیل از این تبلیغات انجام می شود. شناخته شده ترین و پرکاربردترین پلتفرم SEM گوگل ادز است، اما راه حل های دیگری مانند تبلیغات بینگ وجود دارد.

بازاریابی موتورجستجو چیست

مفاهیم بازاریابی موتورهای جستجو

  • کلمات کلیدی: اینها عباراتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو وارد می کنند و باعث می شود یک تبلیغ خاص یا نتیجه جستجو نشان داده شود. لازم نیست آنها کلمات فردی باشند. در واقع استفاده از گروه هایی از کلمات یا عبارات مانند «کفش نایک بخر» یا «بهترین نرم افزار حسابداری چیست» رایج است.
  • تطابق: هنگام راه اندازی یک کمپین در تبلیغات گوگل، باید میزان مطابقت بین کلمات کلیدی که انتخاب کرده اید و عباراتی را که افراد هنگام تایپ یک پرس و جو در موتور جستجو استفاده می کنند، مشخص کنید. این به عنوان “همخوانی” شناخته می شود. به عنوان مثال، اگر یک تطابق گسترده را انتخاب کنید، زمانی که کاربر مترادف یا عباراتی شبیه به کلمه کلیدی را جستجو می کند، تبلیغ نمایش داده می شود. اگر منطبق دقیقی را انتخاب کنید، آگهی تنها زمانی نمایش داده می شود که کاربر کلمه کلیدی خاصی را در موتور جستجو وارد کند.
  • تبلیغات متنی: این نوع تبلیغات استانداردی است که در موتورهای جستجو نشان داده می شود، اگرچه امروزه گزینه های مختلفی مانند تبلیغات خرید وجود دارد. تبلیغات متنی معمولاً شامل یک عنوان، یک URL قابل مشاهده است که می تواند سفارشی شود و یک توضیح کوتاه.
  • گروه تبلیغات: در گوگل ادز، یک گروه تبلیغاتی متشکل از چندین آگهی است که کلمات کلیدی یکسانی دارند. به این ترتیب می توانید ببینید کدام یک از آنها موثرتر هستند.
  • کمپین: در تبلیغات گوگل، کمپین مانند “چتری” است که گروه های تبلیغاتی مختلف با اهداف مشابه در زیر آن سازماندهی می شوند. برای مثال، اگر لوازم مدرسه را به صورت آنلاین بفروشید، یک کمپین می‌تواند شامل گروه‌های تبلیغاتی حاوی کتاب‌های درسی باشد، دیگری می‌تواند کوله‌پشتی داشته باشد و کمپین سوم می‌تواند روی مواد طراحی تمرکز کند.
  • صفحه فرود: این صفحه وب است که کاربر پس از کلیک بر روی یک تبلیغ به آن هدایت می شود. برای دستیابی به نتایج خوب با بازاریابی موتورهای جستجو، این صفحه باید برای دریافت تبدیل و ترغیب کاربران به انجام اقدامات خاصی (مانند تکمیل فرم برای دانلود کتاب الکترونیکی) بهینه شود. کلمات کلیدی، تبلیغ نشان داده شده و صفحه فرود باید همگی برای اطمینان از تجربه کاربری خوب در یک راستا باشند.
  • شبکه جستجو: اینها مکان هایی هستند که تبلیغات شما در آن ظاهر می شود. رایج ترین گزینه در بالا و سمت راست صفحه نتایج است، اما می توانید آنها را در سایت های دیگر مانند YouTube نیز نشان دهید.
  • Impressions: این به تعداد دفعاتی است که یک تبلیغ نشان داده شده است.
  • کلیک ها: تعداد دفعاتی است که روی یک تبلیغ کلیک شده است
  • CTR: درصد کلیک ها روی کل نمایش ها است.
  • CPC: میانگین هزینه هر کلیک است.
  • امتیاز کیفیت: این امتیازی است که گوگل به تبلیغات و کلمات کلیدی می دهد که بر هزینه هر کلیک شما تأثیر می گذارد. این امتیاز بر اساس ارتباط تبلیغ، درصد کلیک های به دست آمده و تجربه صفحه فرود تعیین می شود. هدف این سیستم این است که تبلیغات با کیفیت بالاتر موقعیت های بالاتری را اشغال کند و هزینه هر کلیک کمتری داشته باشد.

SEM چه ارزشی به کسب و کار شما اضافه می کند؟

حال ببینیم SEM چه ارزشی را می تواند به بیزنس شما بیفزاید:

ترافیک بسیار مناسب ایجاد می کند

ایجاد ترافیک به صورت ارگانیک می تواند یک فرآیند بسیار طولانی و خسته کننده باشد که در آن نتایج فقط در دراز مدت دیده می شود. بازاریابی موتورهای جستجو به شما این امکان را می دهد که این روند را تسریع کنید و از همان ابتدا کاربران را به وب سایت خود هدایت کنید. علاوه بر این، می توانید مطمئن باشید که این کاربران به آنچه ارائه می دهید علاقه مند هستند، زیرا خودشان آن را جستجو کرده اند.

دید ایجاد می کند

ظاهر شدن در نتایج برتر گوگل و سایر موتورهای جستجو، برند شما را با یک نیاز خاص مرتبط می کند، حتی اگر کاربر اولین باری که آن را می بیند، روی آن کلیک نکند.

 

بازاریابی SEM

تبدیل ایجاد می کند

هدف نهایی گوگل ادز و سایر ابزارهای بازاریابی موتورهای جستجو، بهبود نتایج کسب و کار است. برای انجام این کار، باید صفحات فرود بهینه سازی شده ای ایجاد کنید که کاربران را در مسیر تبدیل قرار دهد.

بیشترین بهره را از بودجه خود می برد

یکی از مزیت های بزرگ بازاریابی موتورهای جستجو این است که راه حلی مناسب برای شرکت ها در هر اندازه ای است، زیرا حداقل سرمایه گذاری بسیار مقرون به صرفه است. از سوی دیگر، اگر برند شما در حال رشد است، می توانید سرمایه گذاری و پیچیدگی کمپین های خود را افزایش دهید تا شتاب خود را حفظ کنید. همچنین از آنجایی که فقط در صورت دریافت نتیجه (به صورت کلیک) پرداخت می کنید، می توانید مطمئن باشید که از بودجه شما به طور موثر استفاده می شود.

نتایج قابل اندازه گیری دریافت می کند

راه حل های بازاریابی موتورهای جستجو مانند Google Ads معیارهای متعددی را در مورد کمپین ها ارائه می دهند و به شما امکان می دهند همیشه از آنچه در حال رخ دادن است مطلع شوید. به این ترتیب در صورت نیاز می توان مسیر را اصلاح کرد و نتایج بهتری گرفت.

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM پتانسیل زیادی برای کمک به شرکت ها برای دستیابی به اهداف خود به روشی سریع و مقیاس پذیر دارد. برای استفاده حداکثری از آن، داشتن کارشناسانی که تجربه زیادی در موقعیت یابی برندها در گوگل دارند، ایده آل است.

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا