آرتا رسانه

محتوای تاپیک کلاستر (topic cluster) چیست؟

تاپیک کلاستر (topic cluster) چیست؟ آیا تا به حال این اصطلاح را شنیده‌اید؟ تاپیک کلاستر یکی از روش‌های محتوا نویسی است که می‌توان گفت یکی از بهترین روش‌های سئوی محتوا است و به همین دلیل در سئو سایت برای تولید محتوا اغلب از این روش استفاده می شود.

همانطور که می‌دانید گوگل همواره آپدیت‌هایی را برای الگوریتم‌های خود اعمال می‌کند و فاکتورهای موثر بر سئو سایت را نیز مدام تغییر می‌دهد.

این تغییرات باعث شده تا متخصصان سئو متوجه شوند که محتواهایی که به روش تاپیک کلاستر نوشته می‌شوند ارزش بالایی دارند و محتوا نویسی به این سمت تمایل پیدا کرده است. با ما همراه باشید هر آنچه لازم است را در این خصوص بیاموزید.

محتوای تاپیک کلاستر چیست؟

تاپیک کلاستر، محتوای خوشه ای ، محتوای پیلار و محتوای کانتنت کلاستر همه به یک معنی هستند. ما در اینجا از عنوان تاپیک کلاستر استفاده می‌کنیم. برای اینکه شما بتوانید یک محتوای تاپیک کلاستر تولید کنید ابتدا باید مفهوم آن را به خوبی درک کنید سپس اقدام به تولید محتوا کنید.

محتوای تاپیک کلاستر یا محتوای خوشه‌ای به محتوایی گفته می‌شود که به صورت هدفمند و دارای ساختاری منضبط و مرتبط به هم است. در این روش تولید محتوای یک محتوای اصلی داریم که حکم ستون را دارد که به آن پیلار هم گفته می‌شود. و از این محتوای اصلی انشعابات مختلفی گفته می‌شود.

شما تصور کنید قصد دارید در خصوص دیجیتال مارکتینگ مقاله تاپیک کلاستر تولید کنید. ابتدا باید یک موضوع محوری داشته باشید که می‌شود همان دیجیتال مارکتینگ، حالا باید یک مقاله در این خصوص تولید کنید و به تمام حوزه‌هایی که دیجیتال مارکتینگ شامل می‌شود در مقاله اشاره داشته باشید.

خب همانطور که می‌دانید سئو (SEO)، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ، گوگل ادوردز (ادز)، تبلیغات آنلاین، ایمیل مارکتینگ، ویدئو مارکتینگ، موبایل مارکتینگ، روابط عمومی دیجیتال و ECRM حوزه‌های اصلی بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ می‌باشند.

در مقاله اصلی شما این حوزه‌ها را به صورت کلی معرفی می‌کنید و در خصوص هر کدام یک الی دو پاراگراف یا هر چقدر که لازم دیدید توضیح اجمالی می‌دهید. به این نکته توجه کنید شما نباید مقاله را ناقص بنویسید بلکه باید کلی توضیح دهید نه مفصل. این مقاله می‌شود ستون مقالات ، حالا مقالات فرعی یا همان کلاسترها تک تک این موضوعات یا همان حوزه‌های فعالیت دیجیتال مارکتینگ می‌شود. 

محتوای تاپیک کلاستر
محتوای تاپیک کلاستر

شما در هر پاراگراف که در مقاله اصلی توضیح می‌دهید به مقاله فرعی لینک می‌دهید و به کاربر می‌گویید که اگر علاقمند به دریافت اطلاعات جامعی در خصوص آن موضوع فرعی است به مقاله آن وارد شود. مثلا در خصوص سئو یک پاراگراف می‌نویسید و یک توضیح کلی از سئو می‌دهید حالا کاربر را تشویق می‌کنید تا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سئو به مقاله سئو وارد شود که توسط لینکی که شما قرار دادید کاربر به آن مقاله هدایت می‌شود.

این کار باید برای تمام بخش‌های مختلف انجام شود. و کاربر طبق نیاز خود هر مقاله را که دوست داشت وارد شود. شاید یک کاربری سئو را دوست دارد و دیگری نیازمند کسب اطلاعات در خصوص بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. در این صورت هر کاربری به حوزه مورد علاقه خود هدایت می‌شود. برای آشنایی با سئو داخلی و نحوه لینک دهی بین مقالات، می توانید مقاله ( سئو داخلی چیست ) را مطالعه کنید.

کار تمام نشده و بعد از لینک دهی منطقی و اوصولی در محتوای اصلی که همان مقاله دیجیتال مارکتینگ است حالا باید در مقالات فرعی هم لینک های لازم را بدهید و همچنین به مقاله اصلی هم لینک دهی کنید یعنی این لینک دهی‌ها باید طوری باشد تا بتوانید درون این خوشه محتوا حرکت کنید و پل بزنید.

مثلا می‌توانید در مقاله سئو که به طور مفصل در خصوص سئو و مطالب آن صحبت کردید در قسمتی از متن دوباره به مقاله اصلی لینک دهید تا کاربر بتواند در صورت نیاز به مقاله اصلی بازگردد. توجه داشته باشید امکان دارد هر مقاله کلاستر ی فرعی خودش قابلیت تبدیل به یک مقاله پیلار یا ستون را داشته باشد و خودش شامل زیر مجموعه‌هایی باشد که بتوانند به صورت مستقل یک مقاله مفصل باشند.

مثلا همان مقاله سئو در عین اینکه یک مقاله کلاستر برای دیجیتال مارکتینگ است، می‌تواند خود شامل بخش‌های مختلفی باشد از جمله: لینک داخلی ، لینک خارجی، سئو کلاه سیاه، سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری، الگوریتم های گوگل برای سئو و… که هر کدام می‌تواند یک مقاله جداگانه‌ای باشد.

به همین ترتیب شما می‌توانید یک محتوای تاپیک کلاستر عالی تولید کنید که باعث می‌شود کاربر به راحتی موضوعاتی که نیاز دارد را از طریق لینک دهی منظم و مرتبطی که وجود دارد پیدا کند و یک شبکه خوشه مانندی در سایت شما به وجود می‌آید که واقعا با ارزش است و این موضوع را هم گوگل درک می‌کند هم کاربران و تمام اینها یعنی کسب رتبه‌های برتر گوگل از آن شما خواهد شد.

چرا تاپیک کلاستر برای سئو اهمیت دارد؟

تایپک کلاسترهابه موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا سلسله مراتب وب سایت شما را بهتر درک کنند. به این ترتیب، آنها ممکن است به موتورهای جستجو کمک کنند تا سایت شما را به عنوان یک مرجع در یک موضوع خاص ببینند. در خصوص سئو محتوا و ارتباط موضوعی بین مقالات سایت، در دوره سئو بیشتر صحبت کرده ایم.

اساسا، یک خوشه موضوعی روش مناسبی برای چیدمان معماری وب سایت شما است.

با این حال، در اینجا شایان ذکر است که گوگل هرگز به طور خاص نگفته است که از خوشه های موضوعی استفاده کند یا چیزی در مورد مزایای آنها ذکر نکرده است. سئوکاران با توجه به این قسمت از راهنمای وبمستر گوگل

” سایت خود را طوری طراحی کنید که یک سلسله مراتب صفحه مفهومی واضح داشته باشد.”

این برداشت را دارند. مانند بسیاری از موارد دیگر در سئو، دسته‌های موضوعی چارچوبی هستند که توسط سئوکاران (نه گوگل) برای کمک به انجام کارها ایجاد شده‌اند.

خوشه های موضوعی برای سئو موثر هستند زیرا:

  • محتوای مرتبط را با هم گروه‌بندی می‌کنند تا یافتن آن آسان‌تر باشد (برای کاربران و موتورهای جستجو). همانطور که می‌دانید تجربه کاربری از اهمیت زیادی برای گوگل برخوردار است.
  • ممکن است با پوشش کامل یک موضوع به ایجاد ارتباط/اقتدار موضوعی برای سایت شما کمک کند.
  • به ایجاد پیوندهای داخلی مرتبط به طور طبیعی کمک می‌کند.

چگونه یک محتوای تاپیک کلاستر تولید کنیم؟

اکثر مقالات در مورد ساختن محتوای تاپیک کلاستر به این شکل هستند:

  • مرحله 1: موضوعی را که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید انتخاب کنید
  • مرحله 2: خوشه های محتوای خود را انتخاب کنید
  • مرحله 3: محتوای خود را تولید کنید
  • مرحله 4: محتوای خود را به یکدیگر پیوند دهید

مرحله 1. یک موضوع را انتخاب کنید.

قبل از اینکه بتوانید یک خوشه را شروع کنید، باید موضوعی را انتخاب کنید.

هر موضوعی که انتخاب می کنید، باید به اندازه کافی فشرده باشد تا بر یک مفهوم واحد تمرکز کند. اما همچنین باید به اندازه کافی گسترده باشد تا میزان محتوایی را که می توانید تولید کنید محدود نکنید.

در اینجا چند معیار وجود دارد که به شما در انتخاب موضوع خوب کمک می کند.

موضوعات باید معیارهای زیر را پوشش دهند:

  • تامین هدف جستجوی اطلاعاتی
  • پتانسیل ترافیک جستجو داشته باشد (فقط به حجم جستجو قانع نشوید).
  • به اندازه کافی گسترده باشید تا موضوعات فرعی ایجاد کنید.

اکنون می‌توانید با استفاده از تحقیق و ابزارهای در دسترس دنبال کلمه کلیدی‌های مناسب باشید. یکی دیگر از انواع محتوا که می توان برای سئو در نظر گرفت، محتوای همیشه سبز است که در مقاله جداگانه به طور مفصل در مورد آن صحبت کرده ایم.

توجه داشته باشید که از اصطلاحات خیلی محدود استفاده نکنید.

به عنوان مثال، اگر یک کلمه کلیدی مانند “وکیل آسیب شخصی برای زندانیان” را وارد کنید، نتایج برای ایجاد یک خوشه موضوعی مفید نیستند: ولی اگر به جای آن از کلمه کلیدی وکیل استفاده کنیم می‌توانیم برایش یک محتوای تاپیک کلاستر تولید کنیم. مراقب باشید، موضوعاتی که برای خوشه انتخاب می کنید، دچار کنیبالیزیشن نشوند. اگر در مورد کنیبال شدن صفحات سایت، اطلاعاتی ندارید، مقاله کنیبالیزیشن چیست، را مطالعه کنید.

نکته کلیدی در اینجا این است که موضوعی را انتخاب کنید که پتانسیل ایجاد موضوعات فرعی را داشته باشد.  

مرحله 2: خوشه های محتوای خود را انتخاب کنید

بعد از انتخاب موضوع مناسب و کلمه کلیدی مناسب باید خوشه‌های محتوا یا همان کلاسترها را مشخص کنید. کلاستر همان موضوعات فرعی هستند که موضوع اصلی را پوشش می‌دهند و به طور مفصل مبحث فرعی که از موضوع کلی گرفته شده را توضیح می‌دهند.

بهتر است برای گرفتن نتیجه مناسب ابتدا این مراحل را روی برگه کاغذ پیاده کنید تا کارتان نظم پیدا کند و یک نقشه راه برای مسیر تولید محتوای تاپیک کلاستر برای خودتان ایجاد کنید تا خوشه‌ها یا همان کلاسترهای موضوع کاملا مشخص شود و بدانید که برای موضوع پیلار یا ستون موضوعی خود چند موضوع فرعی می‌توانید در نظر بگیرید.  

مرحله 3: محتوای خود را تولید کنید

حالا که اسکلت کار را ایجاد کردید بدنه که همان محتوای موضوعات است را تولید کنید. ابتدا برای ستون اصلی یا همان پیلار پیج محتوای کامل و کلی را تولید کنید و در خصوص موضوعات فرعی به صورت کوتاه توضیحات مفید و مختصری را ارائه دهید.

حالا محتوای هر کدام از موضوعات فرعی را که یک مقاله مجزا هستند را تولید کنید و به طور کامل و جزئی توضیحات خود را ارائه کنید تا کاربر با خواندن مقاله کاملا در جریان مطلب قرار بگیرد.

مرحله 4: محتوای خود را به یکدیگر پیوند دهید

در نهایت بعد از تکمیل محتواهای هر بخش شروع به لینک‌دهی کنید. توجه کنید که لینک دهی باید از محتوای اصلی به محتواهای فرعی و از محتواهای فرعی به محتوای اصلی باشد و به طور کامل پوشش دهی کند تا کاربر بتواند گردش مناسبی را بین صفحات داشته باشد و ارتباط بین صفحات را کاملا حس کند.

درون این محتوا می‌توانید به مقالات دیگر نیز لینک دهی داشته باشید و خود را صرفا محدود به موضوع اصلی نکنید تا امکان پل زدن به سایر موضوعات نیز باشد هر چند مرتبط نباشند.

شکی در این نیست که این روش تولید محتوا بسیار کاربر پسند و گوگل پسند است و حتی خودتان از این روش تولید محتوا لذت خواهید برد. یک روش تولید محتوایی که منجر به یک به طور تولید محتوای هدفمند، کاربردی و غنی است و نیاز کاربران زیادی را رفع می‌کند. در ادامه مطالب مزایای محتوای تاپیک کلاستر را بیشتر توضیح خواهیم داد. مثل همین موضوع که ما شما را به مطالعه مقاله ( کلمه کلیدی چیست ) دعوت می کنیم.

محتوای تاپیک کلاستر چه مزیت‌هایی دارد؟

ممکن است از خود بپرسید؛ چرا باید یک تاپیک کلاستر ایجاد کنم؟ یا، چه سودی برای کسب‌وکار من خواهد داشت؟ خب، تاپیک کلاستر یا خوشه‌های محتوا سودمندتر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید. در اینجا 5 مزیت خوشه های محتوا وجود دارد که باید بدانید.

1- اقتدار ایجاد می‌کند

تولید محتوای چندگانه پیرامون یک موضوع ستونی، به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که شما یک سایت معتبر و قابل اعتماد در یک موضوع هستید. لازم است که به جای ایجاد تکه‌های تصادفی از محتوای با هدف کلمات کلیدی خاص، روی یک موضوع تمرکز کنید.

مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که محتوا و محتوای مشابه را به صفحه ستون یا صفحه تراکنشی پیوند دهید. موتورهای جستجو از لینک ها به عنوان نشانه قدرت استفاده می کنند. هرچه تعداد لینک های بیشتری به یک صفحه تراکنش برگردد، آن صفحه در SERP رتبه بالاتری خواهد داشت.

پیوندها همچنین به نگه داشتن کاربران در سایت شما و کاوش سایر محتوای مرتبطی که پیرامون آن موضوع ایجاد کرده اید کمک می‌کند و در نهایت آنها را در گردش کاربران هدایت می کند.

2- نتایج جستجو را بهبود می بخشد

ایجاد خوشه های محتوا نتایج جستجو را برای هر قطعه از محتوا در مورد یک موضوع خاص بهبود می‌بخشد. امروزه، کاربران انتظار دارند که بتوانند کمتر جستجو کنند و بیشتر پیدا کنند، به همین دلیل است که خوشه های محتوا بسیار مهم هستند.

به جای تایپ کردن کلمات کلیدی خاص، می‌توانید موضوعات کلی را جستجو کنید و موتور جستجو هزاران محتوای مرتبط با موضوع را در اختیار شما قرار می دهد. در خصوص نحوه عملکرد موتورهای جستجو و الگوریتم های آن، مقاله مفصلی در خصوص معرفی 8 الگوریتم گوگل نوشته ایم که به مطالعه آن می ارزد.

3- درآمد را افزایش می‌دهد

خوشه‌های محتوا می‌توانند توجه را به خدمات/محصولی که بیشترین درآمد را ایجاد می‌کند جلب کنند و آن را رشد دهند. علاوه بر این، با پیوند داخلی خوشه‌های خود، به ایجاد اعتبار صفحات تراکنش اصلی خود کمک می‌کنید. ایجاد محتوا پیرامون محصولات یا خدمات منجر به هدایت مشتریان بالقوه به صفحه فرود خدمات/محصول شما و انجام خرید می‌شود.

4- به سوالات مشابه پاسخ می‌دهد

خوشه‌های محتوا می‌توانند به سؤالات مشابهی که کاربران در مورد موضوع مشابه دارند پاسخ دهند. مثلا اگر به دنبال نکاتی در مورد نحوه پخت نان هستید، موتور جستجو بدون نیاز به قرار دادن کلمات کلیدی خاص، موضوعات مرتبط را در اختیار شما قرار می‌دهد. این موضوعات مرتبط ممکن است به سوالاتی پاسخ دهند که حتی متوجه نشده اید که نیاز به پاسخ دارید.

5- ترافیک سایت را افزایش می‌دهد

خوشه‌های محتوا به رشد بالای ترافیک و در نهایت ایجاد سرنخ کمک می‌کنند.

داشتن محتوای جامع و با ارزش برای استفاده کاربران باعث ایجاد ترافیک در اطراف برند شما می‌شود و افراد را به صورت ارگانیک به سایت شما می‌آورد. خوشه های محتوا افراد زیادی را در معرض یک موضوع خاص و موضوعات پیرامون آن قرار می‌دهند.

سایر مزایا

مزایای خوشه های محتوا بی پایان است. علاوه بر تمام مزایای فوق، خوشه های محتوا همچنین به شما کمک می‌کند تا در زمان استراتژیک کردن برنامه محتوای خود در زمان خود صرفه‌جویی کنید. هنگامی که یک موضوع اصلی را در ذهن دارید، ارائه موضوعات فرعی بسیار آسان است.

نکته حرفه ای: موضوع خود را در گوگل تایپ کنید و به بخش “جستجوهای مرتبط” در پایین صفحه نگاه کنید. این به شما کمک می‌کند تا ببینید افراد دیگر در رابطه با موضوع شما چه چیزی را جستجو می‌کنند و به شما در ایجاد زیرمجموعه‌ها کمک می‌کند. دوران محتوای مبتنی بر کلمات کلیدی گذشته است. محتوای مبتنی بر موضوع در حال تسخیر اینترنت است و شما باید وارد آن شوید.

با این روش تولید محتوا مدت زمان حضور کاربران در سایت شما افزایش پیدا می‌کند و نرخ پرش کاربران از سایت شما کم می‌شود که برای سئو سایت شما بسیار موثر است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در خصوص روش تولید محتوای تاپیک کلاستر اطلاعات مفیدی را به شما عزیزان ارائه کنیم تا با مفهوم و روش نوشتن آن به خوبی آَشنا شوید و در صورت نیاز بتوانید اقدام به تولید محتوای تاپیک کلاستر یا محتوای خوشه‌ای بکنید. در صورت نیاز هم می توانید از محتوای این صفحه استفاده کنید.

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا