آرتا رسانه

آموزش مجازی و الکترونیکی (LMS)

سامانه آموزش مجازی ( LMS ) همان آموزش از راه دور است. آموزش از راه دور یا وبینار از سال ها قبل به شکل های مختلف انجام می گرفت. زمانی آموزش از راه دور شامل دانشگاه ها بود که کتاب های دانشگاهی را خود خوان طراحی می کرند و نهایتاً چند جلسه کلاس برای رفع اشکال وجود داشت. زمانی به صورت سی دی های آموزشی بود. ولی امروزه به لطف اینترنت و دنیای مجازی، آموزش های راه دور به شکل آموزش مجازی تغییر پیدا کرده است، گرچه کماکان روش های قبلی برقرار هستند. سیستم مدیریت یادگیری (LMS) جزو شاخه های مهندسی نرم افزار کامپیوتر است.

سیستم مدیریت آموزش مجازی چیست؟

برای اینکه آموزش های مجازی در یک چهارچوب درست و با نظم ونظام پیش رود متخصصان دنیای مجازی راهکارهایی را در نظر گرفته اند. این راهکار، LMS است. در واقع مدیریت سیتم یادگیری، که یک برنامه ی جهانی است و نام کامل آن Learning Management system می باشد. این نوع از مدیریت در تمام دنیا اجرایی است و خوشبختانه اخیراً در کشور ما هم در حال رشد و توسعه می باشد. این نوع از آموزش ها بر پایه ی اینترنت و دنیای وب است. دوره های LMS دقیقاً مانند آموزشگاه ها است یعنی با همان ارزش ها و همان پایبندی ها به اصول آموزش چه بسا که آموزش در این فضا قویتر نیز می باشد.

مزایای آموزش در فضای مجازی

آموزش در فضای مجازی مزایایی دارد که باعث شده این نوع آموزش ها پر طرفدار باشند. از جمله این مزایا:

  • صرفه جویی در زمان و هزینه های رفت و برگشت.
  • هزینه های کلاس های مجازی کمتر از کلاس های حضوری است.
  • هر فردی با هر سطح یادگیری در این کلاس ها موفق خواهد شد چون می تواند ویدیو کلاس را دریافت کند و تا زمانی که یاد بگیرد آن ها را مرور کند.
  • این کلاس ها در هر زمان و هر مکانی قابل استفاده هستند.
  • در این نوع آموزش مجازی امکان دادن تمرین، بررسی نتایج تمرین ها، امتحان الکترونیکی، پرسیدن سوال و پاسخ گویی به سوال توسط هم مدرس و هم فراگیر و هر امکان دیگری که در فضای حضوری وجود دارد.
  • هزینه ی اجاره فضا در LMS نسبت به اجاره یک فضای واقعی بسیار ناچیز است.
  • تعداد نامحدود فراگیران می توانند ثبت نام کنند.
  • با استفاده از گوشی موبایل، لپ تاپ و یا هر چیزی که یک مرورگر داشته باشد می توان به شبکه متصل شد.

فضای آموزشگاه در سیستم مدیریت یادگیری

فضای آموزشی در LMS دقیقا مثل فضای واقعی شبیه سازی شده است. با این توصیف در آموزشگاه LMS نیز قسمت های مختلفی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

سیستم مدیریت: مدیریت، مانند مدیریت دنیای واقعی آموزشگاه می باشد. مدیر به تمام امورات نظارت دارد و عملاً صاحب این آموزشگاه مجازی می باشد.

مدرس : مدرس بعد از مدیر در جایگاه دوم آموزشگاه قرار می گیرد و تمام امور آموزش به ایشان مربوط می باشد. این که چه کلاسی به چه صورت، در چند جلسه، با چند نفر مخاطب، با چه سرفصل هایی و چگونه انجام شود، همه در حیطه اختیارات مدرس می باشد. مدرس موظف است به سوالات فراگیران پاسخ دهد. در بعضی نرم افزار های سیستم مدیریت یادگیری خدماتی مانند سوال در فضای آفلاین نیز وجود دارد.

فراگیر: فراگیر در جایگاه سوم است. فراگیران بعد از ثبت نام و حضور در کلاس های مجازی باید به صورتی که مدرس از آن ها می خواهد تمرین ها را انجام دهند و در چهارچوب قوانین کلاس حرکت کنند.

چگونه فضای LMS را تهیه کنیم؟

LMS در واقع یک نرم افزار است. برای تهیه یک فضا برای آموزشگاه مجازی می توان آن را اجاره کرد. اجاره ها می تواند ماهیانه، 6 ماهه و یک ساله باشد. هر کس یا شرکت یا آموزشگاه با توجه به نیاز و شرایط مالی این قراردادها را می بندند.

علاوه بر آموزشگاه ها سیستم های مدیریتی بانک ها و شرکت ها و دانشگاه ها نیز می توانند از فضای آموزشی LMS استفاده کنند. در موسسات مختلف با تشخیص مدیریت کارمندان نیاز به آموزش های جدید یا بروزرسانی آموزش های قبلی را دارند. در این مورد نیز به جای اینکه هزینه های زیادی جهت برگزاری کلاس ها در فضای واقعی تقبل شود با هزینه های کمتر و بهره وری بیشتر در فضای LMS می توانند کلاس ها را برگزار کنند. اما در مورد بانک ها چون شرایط تا حدودی امنیتی است بهتر است که یک نرم افزار یک بار برای بانک خریداری شود و در اختصاص همان بانک باشد تا هر زمان که نیاز بود، فقط برای کارمندان بانک دوره ها یا کلاس ها گذاشته شود.

ولی برای شرکت ها که غالباً هدف معرفی محصول است اجاره ی ماهیانه بهتر است.

دانشگاه‌ها نیز چون مداوم از این فضا استفاده می کنند خریداری یک نرم افزار LMS را به صرفه تر می دانند.

شما میتوانید برای تهیه وب سایت آموزشی و خرید سایت ارزان از آرتا رسانه مشاوره رایگان دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا