آرتا رسانه

رتبه الکسا چیست و چگونه محاسبه می شود؟

اگر در حوزه سئو سایت فعالیت می کنید حتماً با عبارت ( رتبه الکسا ) مواجه بوده اید. در این مقاله می خواهیم در خصوص رتبه الکسا و نحوه بررسی آن صحبت کنیم. رقابت یکی از دلایلی است که می تواند افراد را به سمت پیشرفت سوق دهد. هدف از رقابت کسب رتبه های برتر در هر زمینه ای است که رقابت در آن صورت می گیرد. این زمینه ها می توانند درسی، ورزشی یا علمی باشند. اما با توجه به این که دنیا با سرعت زیادی به سمت دیجیتالی شدن می رود بنابراین، سایت ها یکی از مهمترین عرصه های رقابت خواهند بود. اما در هر حوزه ای معیارهایی برای سنجش رقابت وجود دارد و همچنین داورهایی برای بررسی نتایج این رقابت ها. در دنیای وب هم، رتبه ی الکسا همان داوری است که می تواند هر سایت را با توجه به معیارهای وب و دنیای وب رتبه بندی کند.

الکسا چیست؟

الکسا در واقع در گذشته نام شرکتی بود که می توانست با بازدید از سایت ها اطلاعات وب سایت ها را جمع آوری و ذخیره کند. نام این شرکت بر گرفته از بزرگترین کتابخانه دنیا که در مصر وجود داشت گرفته شده است. تا بتواند یک کتابخانه ی کامل از اطلاعات مانند کتابخانه مصر داشته باشد.

این شرکت در گذشته مستقل بود ولی بعد از سال های 2009 توسط شرکت بزرگ آمازون خریداری شد و جزو زیر مجموعه ی این شرکت شد.

رتبه های الکسا برعکس رتبه بندی ها در سایر زمینه ها است. یعنی هر چه عدد رتبه پایین تر باشد، اعتبار سایت بالاتر است. با این تفسیر می توان فهمید که سایت هایی مانند گوگل، یاهو، آمازون دارای رتبه های اول و تک رقمی هستند. چون این سایت ها نسبت به معیارهای الکسا در جهان بیشترین بازدید را دارند.

رتبه ی الکسا را چگونه کسب می کنند؟

همانطور که در بالا گفته شد الکسا برای رتبه بندی معیارهایی مانند، بازدید از سایت توسط کاربران، زمانی که کاربران در سایت ما می گذرانند و بانس ریت را دارد. همه ی این معیارها نشان می دهد که یک سایت چقدر در میان کاربران محبوب است. الکسا برای همه ی موارد فوق اطلاعات بسیار دقیقی ارائه می دهد. نمودارها و جداولی که اطلاعات ریزی درباره ی سایت به صاحبان سایت میدهد.

البته ابزارهای دیگری هم برای بررسی بسیار دقیق اطلاعات سایت وجود دارد که یکی از آن ها گوگل آنالتیکس و گوگل وب مستر است که در مورد اطلاعات، حتی از الکسا هم دقیق تر است. اما آنالتیکس رتبه بندی برای سایت ها ندارد و فقط ابزاری برای بررسی شرایط سایت است. اطلاعات الکسا مربوط به سه ماه اخیر خواهد بود به همین دلیل برای بررسی رتبه ی الکسای سایت های تازه کار، حتماً باید 3 ماه از زمان ایجاد سایت گذشته باشد. می توانید آموزش گوگل آنالیتیکس را مطالعه کنید.

محاسبه ی رتبه ی الکسا

این که الکسا بر چه اصولی کار می کند را فهمیدید. اما اینکه چگونه این اطلاعات را به دست می آورد سوال مهمتری است. واقعاً الکسا این همه اطلاعات دقیق را از کجا می آورد؟ اینکه یک نفر چند ثانیه یا دقیقه در کدام سایت می ماند و اینکه این فرد چند بار به آن سایت سر می زند؟ از طریق کدام کانال وارد سایت شده است؟

خب باید بگویم که الکسا یک تولبار دارد که همه می توانند آن را روی مرورگر خود نصب کنند. مثلاً وقتی من این تولبار را روی مرورگر خود نصب می کنم و به یک سایت دیگر سر می زنم، این ابزار تمام کارهایی را که من در آن سایت انجام می دهم را کنترل و ذخیره می کند و به عنوان سند از آن ها استفاده می کند.

اما الکسا یک ایراد دارد که از نظر عده ای ایراد بزرگی محسوب می شود. در میان کاربران اینترنت در کل دنیا، تعداد افرادی که الکسا را نصب کرده اند بسیار بسیار کم است. شاید بتوان گفت 1 درصد. پس بقیه اطلاعات از کجا بدست می آید؟

اینجاست که ایراد الکسا خود را نشان می دهد و آن، نسبی بودن نتایج و آمار در الکسا است. یعنی الکسا از روی همان یک درصد یا در بهترین شرایط 10% از کاربرانی که الکسا را نصب کرده اند تصمیم می گیرد.

با این حال که این آمار نسبی هستند ولی رتبه ی الکسا در میان تمام صاحبان سایت ها بسیار شناخته شده و مهم است. مخصوصاً زمانی که افراد می خواهند کار تبلیغاتی انجام دهند و یا می خواهند ارزش و اعتبار یک سایت را بررسی کنند، قطعاً با رتبه ی الکسا سنجیده می شود.

چگونه رتبه ی الکسای سایت خودمان را بررسی کنیم؟

با توجه به مطالبی که گفته شد، اهمیت رتبه ی الکسا را فهمیدید. بنابراین بهتر است ما هم نظری به رتبه ی سایتمان در الکسا بیندازیم تا حداقل بدانیم که در دنیا چه رتبه ای داریم و اوضاع سایتامان در ایران چطور است؟! چطور باید رتبه ی الکسای سایت خودمان را بررسی کنیم؟ البته این مورد را در آموزش سئو مفصل توضیح داده ایم.

برای این کار وارد سایت https://www.alexa.com شوید. این سایت مربوط به الکسا است و می توانیم به صورت رایگان رتبه ی الکسای سایتمان را بررسی کنیم. صفحه را اسکرول کنید و به انتهای صفحه بیایید تا کادر زیر را ببینید.

رتبه الکسا

کادر اول از سمت راست گزینه ی BROWSE TOP SITES را ببینید. می توانید آدرس سایت خودتان یا هر سایت دیگری که میخواهید الکسای آن را بررسی کنید را در این کادر وارد کنید و گزینه ی Find را بزنید.

ما به عنوان مثال سایت دیجی کالا را مورد بررسی قرار داده ایم. شما هم می توانید همین سایت یا هر سایت دیگری را بررسی کنید. تصویر زیر را ببینید.

رتبه الکسا

این تصویر نشان می دهد رنک الکسای دیجی کالا به صورت جهانی 138 است و رنک الکسای لوکال آن که شامل ایران می شود 3 می باشد. این رتبه ها برای یک سایت عالی است.

در همین صفحه اطلاعاتی مانند موارد زیر را نیز می توانید مشاهده کنید. کدام صفحات این سایت بیشترین بازدید را داشته اند؟ کدام صفحات بیشترین پیج ویو را دارد؟ کلمات کلیدی پر کاربرد مربوط به این سایت کدام است؟ چقدر استفاده شده است؟ صفحات محبوب سایت کدام هاهستند؟ کل سایت هایی که به این سایت لینک داده اند چه تعداد هستند؟

این ها اطلاعات جامعی هستند و کسانی که در حوزه اطلاعات فعالیت می کنند، ارزش این ابزار را بهتر می دانند.

افزایش رتبه الکسا با استفاده از تولبار

برای اینکه بتوانیم رتبه ی سایت را افزایش دهیم یک روش این است که روی مرورگر خود تولبار الکسا نصب کنیم و در سایت خودمان بچرخیم. می توانیم از دوستان و آشنایان نیز بخواهیم همین کار را انجام دهند. برای راحتی کار تولبار را روی سایت خودتان قرار دهید و اجازه ی دانلود دهید تا کاربران بتوانند آن را دانلود کنند. هر چه تعداد مرورگرهایی که الکسا روی آن ها نصب است و به سایت ما سر می زنند بیشتر باشد، رنک الکسای ما هم بالا خواهد رفت. بعد از هر بار استفاده ی کاربر از سایت شما، رتبه الکسای سایتتان بالا خواهد رفت. می توانید برای افزایش رتبه در انجمن ها نیز شرکت کنید.

تاثیر رتبه الکسا بر سئو

مواردی مانند بانس ریت (Bounce rate)، پیج ویو به ازای هر آی پی (Daily Page Views per Visitor)، زمان ماندن در صفحات سایت (Daily Time on Site) همه در الکسای سایت موثرند، از طرفی همین موارد در سئوی سایت نیز اهمیت زیادی دارد. اما آیا رتبه الکسا تاثیری بر نگاه گوگل به سایت ما دارد؟ جواب خیر است. الکسا هیچ تاثیری در سئو سایت ندارد. اما برعکس سئو و بهینه سازی سایت در رتبه ی الکسا موثر است. چرا؟ چون ما در سئو سایت سعی می کنیم موارد گفته شده در بالا را بهبود دهیم. بنابراین تلاش برای افزایش زمان ماندن در سایت و افزایش تعداد بازدیدها دقیقاً روی رنک الکسا هم تاثیر می گذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا