آرتا رسانه

بازاریابی CPA چیست؟

در ادامه مطالب آموزش دیجیتال مارکتینگ مبحثی مطرح می شود با عنوان بازاریابی CPA که در این مقاله به آن می پردازیم.

فروش محصولات به صورت آنلاین به کسب و کار شما امکان می دهد تقریباً به مخاطبان بی حد و حصر دسترسی پیدا کند، اما هدف قرار دادن سرنخ های مناسب و تبدیل آنها به مشتریان همیشه آسان نیست.

بازاریابی CPA، مخفف (Cost Per Action) بازاریابی هزینه هر عمل، نوعی از بازاریابی وابسته است که توسط مشاغل در هر اندازه‌ای برای افزایش تلاش‌های بازاریابی و دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر استفاده می‌شود.

این مورد شامل شراکت با یک اینفلوئنسر، وبلاگ نویس یا ناشر است که محصولات شما را در ازای حق کمیسیون تبلیغ می کند. هنگامی که مشتری محصولی را از طریق تلاش های بازاریابی شرکت وابسته خریداری می کند، شرکت وابسته کمیسیون دریافت می کند.

برای مثال، شرکت وابسته ممکن است نظری بنویسد، یک بنر تبلیغاتی را در وب‌سایت خود نمایش دهد یا ویدیویی را در رسانه‌های اجتماعی ارسال کند که محصول تبلیغ‌کننده را تبلیغ می‌کند.

بر خلاف انواع دیگر تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال مانند هزینه به ازای کلیک (ppc) که برای تبلیغ نام تجاری خود بدون هیچ تضمینی برای فروش پرداخت می‌کنید، ( می توانید مقاله ppc چیست؟ را مطالعه کنید. ) بازاریابی CPA فقط از شما می‌خواهد که پس از فروش هزینه کنید.

اگر مشتری درخواست بازپرداخت کرد، می‌توانید تمام پرداخت‌های انجام شده به ناشر را پس بگیرید.

بر اساس این ترتیب، ناشر ریسک بیشتری را نسبت به تبلیغ‌کننده متعهد می‌شود، زیرا پتانسیل درآمد آنها به توانایی آنها در جذب و تبدیل ترافیک وب‌سایت به مشتریان پولی بستگی دارد.

مدل بازاریابی CPA

مدل بازاریابی CPA یک مدل تبلیغاتی است که از یک ناشر (وابسته)، یک کسب و کار (تبلیغ کننده) و یک شبکه CPA (پلتفرمی که شرکت های وابسته را گرد هم می آورد که می خواهند از طریق تبلیغ محصولات و مشاغلی که می خواهند محصولاتشان تبلیغ شود، کمیسیون دریافت کنند) تشکیل شده است.

تبلیغ‌کنندگان معمولاً از یک شبکه CPA برای یافتن بهترین شرکت وابسته برای تبلیغ محصول خود استفاده می‌کنند – معمولاً یک ناشر یا اینفلوئنسر که محتوای مرتبط را ایجاد می‌کند و مخاطبان مشخصی دارد.

به عنوان مثال، یک وبلاگ نویس مسافرتی ممکن است در انتشار محتوایی در مورد نقاط داغ آشپزی از طریق وردپرس تخصص داشته باشد. یک توسعه‌دهنده برنامه ممکن است یک برنامه تلفن همراه ارائه دهد که به کاربران امکان می‌دهد رستوران‌ها را پیدا کرده و بررسی کنند، که برای مخاطبان وبلاگ‌نویس مسافرتی جذاب است.

شبکه CPA به هماهنگی شرکت‌های وابسته و تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کند تا اینفلوئنسرها بتوانند محصولاتی را که واقعاً دوست دارند تأیید کنند، در حالی که برای هر فروش کمیسیون دریافت می‌کنند. در همین حال، کسب‌وکارها می‌توانند به پایگاه مشتریانی برسند که در غیر این صورت به آن دسترسی نداشتند.

بازاریابی وابسته به CPA از کوکی‌های مرورگر وب برای نسبت دادن اقدامات مشتری به یک پیوند وابسته یا منبع ارجاع خاص استفاده می‌کند تا ناشران بتوانند برای هر فروش که به ایجاد آن کمک کرده‌اند، کمیسیون دریافت کنند.

وابسته یا ناشر.

یک شرکت وابسته معمولاً یک اینفلوئنسر، ناشر یا ایجاد کننده محتوا است که یک وبلاگ، وب سایت یا برند را با مخاطبان داخلی اداره می کند. شرکت‌های وابسته با تبلیغ‌کنندگان همکاری می‌کنند تا ترافیک را به سایت تجارت الکترونیک تبلیغ‌کننده هدایت کنند.

کسب و کار یا تبلیغ کننده.

کسب‌وکار یا تبلیغ‌کننده برندی است که به دنبال جذب ترافیک با کیفیت به سایت تجارت الکترونیک خود و افزایش فروش از طریق شراکت با یک شرکت وابسته است که می‌تواند محصولات آنها را تبلیغ کند.

شبکه CPA

یک شبکه CPA مجرای بین تبلیغ‌کننده و ناشر است – معمولاً شرکتی که هدف اصلی آن بررسی ناشران واجد شرایط و کمک به تبلیغ‌کنندگان در یافتن پیشنهادات از ناشران است که به احتمال زیاد منجر به ایجاد سرنخ می‌شوند.

شبکه‌های CPA همچنین روابط بین تبلیغ‌کنندگان و ناشران را مدیریت می‌کنند و اغلب مسئولیت رسیدگی به پرداخت‌ها را بر عهده دارند.

بازاریابی CPA

3 دسته از بازاریابی CPA

پرداخت به ازای هر فروش.

پس از اینکه مشتری کالایی را در نتیجه استراتژی‌های بازاریابی شرکت وابسته خریداری کرد، تبلیغ‌کننده درصدی از قیمت فروش محصول را به ناشر پرداخت می‌کند. ناشر فقط در صورت فروش پورسانت دریافت می کند.

پرداخت به ازای هر اقدام

زمانی که مشتری اقدام خاصی مانند بازدید از وب‌سایت آگهی‌دهنده و اشتراک در خبرنامه یا ثبت‌نام برای آزمایشی انجام می‌دهد، ناشر کمیسیون دریافت می‌کند.

پرداخت های مکرر

بسیاری از برنامه های وابسته زمانی که مشتری خرید می کند یک بار کمیسیون پرداخت می کنند. با این حال، یک مدل وابسته پرداخت های مکرر تضمین می کند که ناشر هر بار که مشتری یک خرید تکراری انجام می دهد، مبلغی را دریافت می کند.

اصطلاحات شبکه CPA

برای شروع بازاریابی وابسته، باید با اصطلاحات اولیه و معیارهای کلیدی آشنا باشید تا بتوانید موفقیت کمپین های خود را بسنجید:

Affiliate Agreement: قراردادی که شرایط رابطه وابسته بین آگهی‌دهنده و ناشر را بیان می‌کند. این توافق نامه مسئولیت های هر یک از طرفین و کمیسیونی را که ناشر در صورت فروش دریافت می کند (معمولاً درصد ثابتی از قیمت فروش) مشخص می کند.

بالای صفحه (Above the fold): محتوای یک وب سایت که بدون نیاز به اسکرول کردن به پایین قابل مشاهده است. به دلیل دید زیاد، “بالای چین” مطلوب ترین (و گران ترین نقطه) برای درج تبلیغات در نظر گرفته می شود.

استرداد شارژ (Chargeback): زمانی که به دلیل عدم موفقیت فروش (یعنی کالا برگردانده شد یا مشتری درخواست بازپرداخت وجه کرد) کمیسیون کسر می شود.

کمیسیون: درصدی از قیمت فروش یک محصول که برای تبدیل منتسب به شرکت وابسته پرداخت می شود.

کوکی‌ها: کوکی‌ها به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهند تا ردیابی کنند که کدام شرکت وابسته برای فروش مستحق اعتبار است. کوکی‌ها به هر بازدیدکننده وب‌سایت یک شناسه منحصربه‌فرد اختصاص می‌دهند و اقداماتی را که در وب‌سایت انجام می‌دهند، مانند کلیک کردن روی پیوند وابسته، ردیابی می‌کنند.

پیوند متنی: پیوند متنی که در یک وب‌سایت وابسته قرار می‌گیرد و به وب‌سایت آگهی‌دهنده بازمی‌گردد.

نرخ تبدیل: درصدی از بازدیدکنندگان وب سایت که به مشتریان تبدیل می شوند تقسیم بر کل ترافیک.

هزینه به ازای هر اقدام (CPA): هزینه تبلیغات تقسیم بر تعداد اقدامات انجام شده. به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار 150 دلار برای یک کمپین هزینه کند و 10 اقدام مرتبط با آن کمپین وجود داشته باشد، هزینه هر اقدام 15 دلار است.

هزینه به ازای هر سرنخ (CPL): مقدار پولی که برای ایجاد یک مشتری بالقوه جدید برای تیم فروش شما لازم است. فرض کنید 1000 دلار برای کمپین PPC خرج می کنید و 10 کاربر به سرنخ تبدیل می شوند، پس CPL شما 100 دلار است.

درآمد به ازای هر کلیک (EPC): میانگین مقدار پولی که هر بار که شخصی روی یکی از پیوندهای وابسته شما کلیک می کند، به دست می آورید. به عنوان کل درآمد در دوره “x” تقسیم بر تعداد کلیک در دوره “x” محاسبه می شود.

صفحه پیشنهاد: صفحه وبی که در آن تبدیل پس از انجام اقدامات لازم توسط مشتری انجام می شود.

بازگشت سرمایه (ROI): سود حاصل از یک کمپین وابسته تقسیم بر هزینه تبلیغات، ضرب در 100.

بهترین شیوه های بازاریابی CPA

برای استفاده حداکثری از کمپین بازاریابی CPA خود، یک مدیر وابسته پیدا کنید که با او رابطه خوبی دارید. همچنین، انتخاب پیشنهاد مناسب و شبکه CPA کلید دستیابی به بازده بالا است.

با مدیران وابسته پیوند برقرار کنید.

یک مدیر وابسته از طرف شما بر یک برنامه وابسته نظارت می کند. آنها شرکای وابسته را پیدا می کنند که با نیازهای شما مطابقت دارند و با ناشران در مورد توافق نامه های وابسته مذاکره می کنند.

یک مدیر وابسته پیدا کنید که به شما کمک کند با شرکای وابسته خود رابطه مثبتی ایجاد کنید تا آنها به تبلیغ محصولات شما ادامه دهند. برخی از مدیران وابسته نیز ورودی خلاقانه ای را برای کمک به شرکای وابسته ارائه می دهند تا مرتبط ترین محتوا را ایجاد کنند.

از شبکه های سایه دار اجتناب کنید.

کلاهبرداری وابسته زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌های وابسته به طور مصنوعی معیارهای تعامل (مثلاً کلیک‌ها یا ترافیک) را افزایش دهند تا کمیسیون‌های بالاتری کسب کنند. پنجره‌های بازشو، هرزنامه یا استفاده از ربات‌ها برای پر کردن ترافیک وب‌سایت نمونه‌هایی از فعالیت‌های غیرقانونی هستند که توسط شرکت‌های وابسته غیرقابل اعتماد انجام می‌شوند.

برخی از شرکت‌های وابسته به سادگی محتوای بی‌کیفیت منتشر می‌کنند که به اعتبار برند شما آسیب می‌زند تا سود. یک شبکه CPA با کیفیت بالا را انتخاب کنید که دارای فرآیند بررسی دقیق برای ناشران باشد و خدمات پیشگیری از تقلب را ارائه دهد.

به یک شبکه CPA بپیوندید.

به عنوان یک مبتدی یا مبتدی در بازاریابی آنلاین، پیوستن به یک شبکه CPA به شما امکان می دهد پیشنهاد CPA را انتخاب کنید و ترافیک ارجاع را از سایت های وابسته دریافت کنید. شبکه ای را انتخاب کنید که داشبورد قوی برای ردیابی معیارهای مهم و اطلاعات مالی ارائه می دهد.

نکته مهم دیگری که باید به دنبال آن باشید، فهرست کاملی از پیشنهادات از طیف وسیعی از ناشران معتبر در عمودهایی است که می‌خواهید هدف قرار دهید.

یک شبکه CPA خوب پیشنهادات خود را به طور منظم به روز می کند، بنابراین شما باید لیست بلندبالایی از پیشنهادات را در هر زمان انتخاب کنید. برخی از شبکه ها همچنین خلاقیت هایی مانند صفحات فرود، بنرها و کپی تبلیغاتی توصیه شده را ارائه می دهند که شروع یک کمپین را آسان می کند.

همچنین، روند بررسی شبکه را برای ناشران بررسی کنید. اگر پلتفرم خیلی سست باشد، ممکن است ناشران پایین‌تر را بپذیرند.

اجرای استراتژی های ترافیکی

اکنون که پیشنهادی را پیدا کرده اید و به یک شبکه ملحق شده اید، باید ترافیک را به سایت خود هدایت کنید. متداول ترین روش ها عبارتند از SEO، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)، تبلیغات بومی، تبلیغات گوگل و رسانه های اجتماعی.

سیستم پرداخت بازاریابی CPA را در نظر بگیرید.

برای تنظیم پرداخت برای کمیسیون های وابسته، باید یک پردازشگر پرداخت و ساختار پرداخت را انتخاب کنید. به عنوان مثال، آیا بر اساس فروش تکراری، پرداخت به ازای هر اقدام یا پرداخت به ازای فروش، به شرکت های وابسته پرداخت می کنید؟

بسیاری از پردازشگرهای پرداخت بازاریابی CPA، محافظت از پس پرداخت وجه (ضمانت بازگشت وجه در صورت انصراف مشتری از فروش) و جلوگیری از تقلب را ارائه می دهند. یک پردازنده پرداخت همچنین به شما امکان می دهد هزینه های بازاریابی CPA خود را از یک داشبورد پیگیری و مدیریت کنید.

کلام نهایی

بازاریابی CPA یک شکل مقرون‌به‌صرفه و با بازگشت سرمایه بالا از بازاریابی وابسته است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از طریق مشارکت با ناشران و تأثیرگذاران برای کسب درآمد آنلاین، به مخاطبان خاص دست یابند.

برای شروع، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به یک شبکه CPA بپیوندید و با یک مدیر وابسته شروع به کار کنید که می تواند شما را با ناشران واجد شرایط مطابقت دهد. انتخاب شبکه CPA مناسب کلید دستیابی به بالاترین تبدیل و بازگشت سرمایه از بازاریابی CPA است.

سوالات متداول برای بازاریابی CPA.

CPA در بازاریابی چیست؟

CPA مخفف «هزینه به ازای هر اقدام» است، که به هزینه‌ای اشاره دارد که تبلیغ‌کننده هر بار که یک سرنخ جدید اقدامی از پیش تعریف‌شده را انجام می‌دهد (یعنی خرید یک مورد یا ثبت‌نام در خبرنامه) که می‌تواند به یک کمپین تبلیغاتی از یک شرکت وابسته نسبت داده شود، می‌پردازد.

درآمد بازاریابی CPA چگونه است؟

شرکت‌های وابسته برای هر اقدامی که توسط یک سرنخ انجام می‌شود که از تلاش‌های بازاریابی آنها ناشی می‌شود، کمیسیون دریافت می‌کنند. در همین حال، تبلیغ کنندگان از فروش ایجاد شده توسط پیوندهای وابسته درآمد کسب می کنند.

آیا بازاریابی CPA واقعاً پول در می آورد؟

بازاریابی CPA به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا به مخاطبانی دست یابند که در غیر این صورت به آنها دسترسی نداشتند (مثلاً خوانندگان یک نشریه تخصصی) و قابلیت کشف محصول را افزایش می‌دهد. این منجر به افزایش فروش برای تبلیغ کننده می شود.

منبع : bigcommerce

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا