آرتا رسانه

دیجیتال مارکتینگ چیست

اصطلاح دیجیتال مارکتینگ به استفاده از کانال های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به منظور دستیابی به مشتریان اشاره دارد. این نوع بازاریابی می تواند شامل استفاده از وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال های مشابه باشد. بازاریابی دیجیتال با ظهور اینترنت در دهه 1990 رایج شد.

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/

 

دیجیتال مارکتینگ شامل برخی از اصول مشابه بازاریابی سنتی است و اغلب به عنوان روشی جدید برای شرکت ها برای نزدیک شدن به مشتریان و درک رفتار آنها در نظر گرفته می شود. شرکت ها اغلب تکنیک های بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژی های خود ترکیب می کنند.

بازاریابی دیجیتال شامل بازاریابی برای مشتریان از طریق کانال های دیجیتال است.
این شکل از بازاریابی معمولاً در وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه و پلت فرم های شبکه های اجتماعی اجرا می شود.
این شکل از بازاریابی با بازاریابی اینترنتی که منحصراً در وب سایت ها انجام می شود متفاوت است.
دیجیتال مارکتینگ ، مثل جذب مشتری از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا، پلت فرم های جستجو، شبکه های اجتماعی و موارد دیگر را شامل می شود.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بازاریابان دیجیتال با آن روبرو هستند این است که چگونه خود را در دنیایی که بیش از حد از تبلیغات دیجیتال مارکتینگ اشباع شده است متمایز کنند.

آشنایی با بازاریابی دیجیتال

بازاریابی به هر فعالیتی اطلاق می شود که یک شرکت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود و بهبود سهم بازار خود از آن استفاده می کند. برای موفقیت، بازاریابی به ترکیبی از هوش تبلیغاتی، فروش و توانایی ارائه کالا به کاربران نهایی نیاز دارد. این مورد معمولاً توسط متخصصان یا بازاریاب‌های خاصی انجام می‌شود که می‌توانند به صورت داخلی (برای شرکت‌ها) یا خارجی با سایر شرکت‌های بازاریابی کار کنند.

در گذشته، شرکت ها بیشتر بر بازاریابی از طریق چاپ بروشور،پوستر،تراکت، تلویزیون و رادیو متمرکز یا به نوعی بازاریابی آفلاین تمرکز داشتند. مطلب تفاوت بازاریابی آنلاین و آفلاین را ببینید.

اگرچه این گزینه‌ها هنوز هم وجود دارند، اما ظهور اینترنت منجر به تغییر در نحوه دسترسی شرکت‌ها به مشتریان شده است. در اینجا بود که بازاریابی دیجیتال وارد عمل شد. این شکل از بازاریابی شامل استفاده از وب‌سایت‌ها، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو، اپلیکیشن‌ها می‌شود – هر چیزی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتری در بر می‌گیرد

افزایش فناوری و روندهای جدیدتر، شرکت ها را مجبور کرد تا شیوه بازاریابی خود را تغییر دهند. ایمیل یک ابزار بازاریابی محبوب در روزهای اولیه بازاریابی دیجیتال بود. توسعه سایت‌های اشتراک‌گذاری مانند فیس‌بوک این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کرد تا داده‌ها را برای پاسخگویی به گرایش‌های مشتریان ردیابی کنند.

گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال اکنون این کار را برای شرکت‌ها آسان‌تر می‌کنند تا خود را همراه با محصولات و خدمات خود به مشتریان عرضه کنند.

مطالعات نشان می دهد که مردم ترجیح می دهند از تلفن های خود برای ورود به اینترنت استفاده کنند.

بنابراین جای تعجب نیست که 70٪ از افراد قبل از زدن دکمه خرید (معمولاً روی تلفن های خود) تصمیم به خرید می گیرند.

دیجیتال مارکتینگ چیست

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

همانطور که در بالا ذکر شد، بازاریابی به طور سنتی از طریق چاپ (روزنامه ها و مجلات) و تبلیغات پخش (تلویزیون و رادیو) انجام می شد. این کانال ها هنوز هم وجود دارند.

کانال های دیجیتال مارکتینگ تکامل یافته اند و همچنان ادامه دارند.

در زیر هشت مورد از رایج‌ترین راه‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند برای تقویت تلاش‌های بازاریابی خود در پیش بگیرند، آورده شده است. به خاطر داشته باشید که برخی از شرکت ها ممکن است از چندین کانال برای کسب و کار خود استفاده کنند.

بازاریابی وب سایت

 وب سایت یک شرکت مرکز تمام فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. این کانال به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند است، همچنین رسانه مورد نیاز برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان دهد. باید سریع، سازگار با موبایل و استفاده آسان باشد.

تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی بازاریابان را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی به کاربران اینترنت در تعدادی از پلتفرم های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می توانند کمپین های PPC را در گوگل، بینگ، لینکدین، توییتر، پینترست یا فیس بوک راه اندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات هستند، نشان دهند.

کمپین‌های PPC می‌توانند کاربران را بر اساس ویژگی‌های خاص (مانند سن یا جنسیت) تقسیم‌بندی کنند یا حتی علایق یا مکان خاص آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین پلتفرم های PPC تبلیغات گوگل و فیس بوک هستند.

بازاریابی محتوا

هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوا است. محتوا معمولا در یک وب سایت منتشر می شود و سپس از طریق شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو یا حتی کمپین های PPC تبلیغ می شود.

ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگ ها، کتاب های الکترونیکی، دوره های آنلاین، اینفوگرافیک ها، پادکست ها و وبینارها است.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از موثرترین کانال های بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با پیام های ایمیل اسپم اشتباه می گیرند، اما بازاریابی ایمیلی این نیست.

این نوع بازاریابی به شرکت ها این امکان را می دهد که با مشتریان بالقوه و هر کسی که به برند آنها علاقه مند است در تماس باشند. بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال برای اضافه کردن سرنخ‌ها به فهرست ایمیل‌های خود استفاده می‌کنند و سپس از طریق بازاریابی ایمیلی، قیف‌های جذب مشتری را ایجاد می‌کنند تا این سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل کنند.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

هدف اصلی کمپین بازاریابی شبکه های اجتماعی، آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. همانطور که در بازاریابی شبکه های اجتماعی عمیق تر می شوید، می توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ یا حتی به عنوان یک کانال فروش مستقیم استفاده کنید.

پست ها و توییت های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه های اجتماعی هستند.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین اشکال بازاریابی است و اینترنت جان تازه ای به این شیوه قدیمی بخشیده است.

با بازاریابی وابسته، اینفلوئنسرها محصولات دیگران را تبلیغ می کنند و هر بار که فروش انجام می شود یا سرنخ معرفی می شود، کمیسیون دریافت می کنند. بسیاری از شرکت های معروف مانند آمازون برنامه های وابسته دارند که میلیون ها دلار در ماه به وب سایت هایی که محصولات خود را می فروشند پرداخت می کنند.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی ویدئویی

یوتیوب یکی از محبوب ترین موتورهای جستجو در جهان است. بسیاری از کاربران قبل از تصمیم گیری برای خرید، برای یادگیری چیزی، خواندن نظر یا فقط برای استراحت، به YouTube روی می آورند. چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی از جمله ویدیوهای فیس بوک، اینستاگرام و حتی TikTok برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی وجود دارد. شرکت ها با ادغام آن با سئو، بازاریابی محتوا، و کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی گسترده تر، بیشترین موفقیت را با ویدئو بدست می آورند.

پیام کوتاه

شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی نیز از اس ام اس یا پیامک برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین تبلیغات خود یا ارائه فرصت‌هایی به مشتریان مشتاق استفاده می‌کنند. نامزدهای سیاسی کاندیدای انتخابات نیز از کمپین های پیام کوتاه برای انتشار اطلاعات مثبت در مورد پلتفرم های خود استفاده می کنند.

تفاوت بازاریابی اینترنتی با بازاریابی دیجیتال

بازاریابی اینترنتی با بازاریابی دیجیتال متفاوت است. بازاریابی اینترنتی تبلیغاتی است که صرفاً در اینترنت انجام می شود، در حالی که بازاریابی دیجیتال می تواند از طریق دستگاه های تلفن همراه، در سکوی مترو، در یک بازی ویدیویی یا از طریق یک برنامه تلفن هوشمند انجام شود.

چالش های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چالش های ویژه ای را برای تامین کنندگان آن ایجاد می کند. کانال‌های دیجیتال به سرعت در حال گسترش هستند و بازاریابان دیجیتال باید از نحوه عملکرد این کانال‌ها، نحوه استفاده گیرنده‌ها و نحوه استفاده از این کانال‌ها برای بازاریابی موثر محصولات یا خدمات خود مطلع باشند.جلب توجه مشتریان دشوارتر می شود زیرا گیرنده ها به طور فزاینده ای غرق تبلیغات رقیب می شوند. بازاریابان دیجیتال همچنین تجزیه و تحلیل داده‌های عظیمی را که به دست می‌آورند و سپس بهره‌برداری از این اطلاعات در تلاش‌های بازاریابی جدید را دشوار می‌دانند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که به طور انحصاری بازاریابی برای مصرف کنندگان را از طریق کانال های دیجیتال انجام می دهد. این مورد شامل ایجاد و راه اندازی کمپین هایی برای مشتریان شرکتی از طریق شبکه های اجتماعی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، ویدیوها و وب سایت ها و غیره است.

سئو در دیجیتال مارکتینگ 

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو روشی است که شرکت ها می توانند ترافیک خود را از طریق موتورهای جستجو افزایش دهند و هدف آن این است که وب سایت ها و نام های خود را در بالای هر صفحه نتایج جستجو قرار دهند. این مورد می تواند از طریق نتایج جستجو به صورت ارگانیک یا سرمقاله انجام شود.

زمانی که شرکت ها بتوانند با موفقیت سئو را در استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود اعمال کنند، نام و وب سایت آنها به طور فزاینده ای برای مشتریان بیشتری قابل مشاهده می شود.

چگونه می توانم یک بازاریاب دیجیتال شوم؟

بازاریابان دیجیتال به مهارت های نوشتاری قوی همراه با تجزیه و تحلیل داده ها و مهارت های رسانه های اجتماعی نیاز دارند. مدرک لیسانس برای اکثر موقعیت های بازاریابی دیجیتال، در یک زمینه تجاری مانند بازاریابی یا یک زمینه مرتبط مانند ارتباطات مورد نیاز است. همچنین ممکن است بخواهید در دوره های آموزشی یا بوت کمپ مخصوص بازاریابی دیجیتال شرکت کنید. علاوه بر این، گذراندن دوره کارآموزی در موسسات مرتبط می تواند مفید باشد.

چه مهارت هایی در دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز است؟

شما باید در نوشتن محتوا همراه با مهارت های ارتباطی مهارت داشته باشید تا به طور موثر داستان محصول خود را به مشتریان خود بگویید. مهارت های تجزیه و تحلیل داده ها برای درک اینکه کمپین های بازاریابی شما چقدر خوب عمل می کنند و کجا می توان آنها را بهبود بخشید، مهم هستند. در نهایت، شبکه های اجتماعی و سایر مهارت های آنلاین ضروری هستند.

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا