• تهران -خیابان شریعتی - بالاتر از سه راه ملک - روبروی آتش نشانی - آرتارسانه
  • تلفن تماس: 02191303424

منظور از میزان بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟

منظور از میزان بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟

برای بهبود عملکرد کسب و کار خود با سرعت ثابت، باید استراتژی بازاریابی هایی را که کار می کنند از استراتژیهایی که کار نمی کنند جدا کنید.

ROI (بازده سرمایه گذاری) یکی از بهترین راه ها برای درک میزان سلامت کسب و کار شما است. این مورد نشان دهنده بازگشت مالی پس از هر اقدامی است که انجام داده اید، از جمله کمپین های بازاریابی شما.

آیا مطمئن نیستید که سرمایه گذاری درستی انجام می دهید؟  ROI چیست و چگونه محاسبه می شود و چگونه این معیار را از نزدیک ارزیابی کنیم!

محاسبه ROI یکی از سرفصل های آموزش دیجیتال مارکتینگ هست در صورتی که به مباحث بازاریابی دیجیتال علاقه مند هستید می توانید از اینجا بخوانید.

تعریف ROI

ROI (بازده سرمایه گذاری) معیاری است که مبلغ سرمایه گذاری شده در یک تجارت و مقدار دریافتی در ازای آن را می سنجد. اغلب برای ارزیابی ارزش سرمایه گذاری از نقطه نظر مالی استفاده می شود.

به عبارت دیگر، ROI روش شما برای اندازه گیری عملکرد مالی کلی کسب و کارتان است که نشان می دهد چقدر ضرر می کنید و از هر دلاری که خرج می کنید چقدر سود می کنید. به این ترتیب، می‌توانید ببینید که آیا محصول یا خدمات شما واقعاً درآمدزایی دارد و آیا استراتژی‌های بازاریابی که استفاده می‌کنید واقعاً نتایجی را که انتظارش را داشتید ارائه می‌دهند.

نحوه محاسبه ROI

برای محاسبه ROI خود، کل مبلغ سرمایه گذاری شده را از درآمد خالص کم کنید. سپس، مطابق فرمول زیر، نتیجه را بر مقدار سرمایه گذاری اولیه تقسیم کنید:

فرمول ROI

از آنجایی که ROI معمولاً به صورت درصد بیان می شود، باید نتیجه را در 100 ضرب کنید.

تصور کنید که یک دوره آنلاین در مورد نجاری دارید و مقدار پولی که برای ایجاد درس و بازاریابی دوره خود صرف می کنید به 1500 دلار می رسد. سپس، شما شروع به فروش دوره خود به قیمت 25 دلار می کنید و موفق می شوید به 140 دانش آموز بفروشید و به مبلغ 3500 دلار می رسید.

این به طور طبیعی باعث می شود که شما احساس خوشبختی کنید. به نظر می رسد مبلغی را که سرمایه گذاری کرده اید دو برابر کرده اید. اما تجزیه و تحلیل اینکه آیا این حاشیه سود در بلندمدت به اندازه کافی خوب است و آیا واقعاً منطقی است که شغل روزانه خود را رها کنید و سعی کنید. فقط با فروش این دوره امرار معاش کنید، تجزیه و تحلیل شود.

اگر فرمول ROI را اعمال کنید، چیزی که به دست می آورید این است:

فرمول ROI

بازگشت سرمایه شما 133 درصد بود! این یک عدد عالی برای کسی است که تازه شروع به کار کرده است! اما بیایید متغیرهای دیگری را به همین وضعیت اضافه کنیم. به این ترتیب می توانید درک بهتری از اعداد کسب و کار خود داشته باشید.

اگر شما فقط دو دوره در سال داشته باشید و تعداد افرادی که به دنبال دوره شما هستند در چند ماه آینده کاهش یابد، چه؟ در این سناریو، آیا سرمایه گذاری شما همچنان قابل اجرا است؟ این احتمال وجود دارد که مجبور شوید پولی را که از فروش به دست آورده اید در بازاریابی اضافی برای محصول خود سرمایه گذاری کنید تا اطمینان حاصل کنید که تعداد فروش خود را حفظ می کنید و در این مدت، شما باید مقداری پول برای سایر هزینه های کسب و کار خود یا حتی هزینه های شخصی نگه دارید، درست است؟

اگر یک طرح کسب و کار مطمئن برای کسب و کار خود داشته باشید، فروش شما همه چیزهایی را که در کوتاه مدت سرمایه گذاری کرده اید پوشش می دهد و مقداری سرمایه برای بهبود محصول شما
باقی می ماند. به همین دلیل است که توصیه می کنیم یک طرح کسب و کار داشته باشید و معیارهای خود را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که به نتایج مورد انتظار می رسید.

آشنایی با اجزای ROI

ROI اساساً برای یافتن سودآوری یک تجارت استفاده می شود. همانطور که قبلا توضیح دادیم، رابطه بین مقدار سرمایه گذاری شده و حاشیه سود به دست آمده با هر فروش را نشان می دهد.

همچنین می‌تواند برای محاسبه و درک بازده هر سرمایه‌گذاری جداگانه‌ای که انجام می‌دهید، مانند سرمایه‌گذاری شما در بازاریابی، اعمال شود.

ممکن است تعجب کنید، “اما اگر من از قبل کل سود حاصل از سرمایه گذاری خود را می دانم، چرا باید مقدار به دست آمده را جداگانه شناسایی کنم؟”

پاسخ به این سوال ساده است: برای بهینه‌سازی کاری که انجام می‌دهید و نتایجی که حتی بهتر هستند!

در مورد بازاریابی، زمانی که شما ROI کمپین های خود را می دانید، می توانید تشخیص دهید که کدام یک عملکرد بهتری دارد.

با در دست داشتن این نتایج، می توانید:

  • کمپین را با بدترین عملکرد متوقف کنید.
  • عناصری مانند Call-to-Action، کپی و تصاویر را تغییر دهید و ببینید کدام نسخه به نتایج بهتری می رسد (همیشه به یاد داشته باشید که یک عنصر را در یک زمان آزمایش کنید تا یک متغیر مهم را جدا کنید).
  • هزینه بیشتری را در کمپین هایی با نرخ تبدیل بالاتر سرمایه گذاری کنید.

علاوه بر کمپین‌ها، سایر کانال‌های بازاریابی نیز باید به دقت زیر نظر گرفته شوند تا مشخص شود آیا تلاش‌های شما به نتیجه میرسد یا خیر.مواردی مانند بازاریابی ایمیلی، شبکه های اجتماعی، وبلاگها و غیره.

ROI و کمپین های بازاریابی

برای محاسبه ROI از بازاریابی، باید درآمد را به سه روش مختلف تقسیم کنید:

  • درآمد حاصل از فروش منظم محصولات
  • درآمد حاصل از فروش از طریق کمپین های ویژه.
  • سود، که تفاوت بین درآمد منهای هزینه های ایجاد کمپین شما است.
    یک فرمول ساده خواهد بود

سرمایه گذاری بازاریابی کل مبلغی است که برای پخش کمپین هزینه می شود، مانند:

  • هزینه ها با تیم خلاق
  • مبلغ سرمایه گذاری در رسانه های پولی
  • مبلغ صرف شده برای خدمات اتوماسیون بازاریابی.
  • توسعه صفحات فروش و غیره

برای نشان دادن این موضوع، اجازه دهید دوباره از مثال دوره نجاری استفاده کنیم. فرض کنید برای تبلیغ محصول خود، دو کمپین فیس بوک ایجاد کرده اید، دقیقاً به همان میزان پول سرمایه گذاری کرده اید و هر دو کمپین را برای مدت زمان یکسانی برنامه ریزی کرده اید.

در کمپین شماره 1، نرخ تبدیل 25% داشتید، در حالی که در کمپین شماره 2، نرخ تبدیل 12% بود. اگر مجموع فروش انجام شده 3500 دلار بود، کمپین ها به ترتیب 875 و 420 دلار تولید کردند. از آنجایی که شما مبلغ یکسانی را برای هر کمپین خرج کردید، واضح است که کمپین اول عملکرد بسیار بهتری داشت. با این حال، اگر پول بیشتری در کمپین اول خرج می‌شد، ROI آن کمتر می‌شد، حتی اگر حجم فروش بیشتری ایجاد کرد.

اما در مورد مثال دیگه

همین دوره نجاری 25000 دلار فروش داشت، اما شما 5000 دلار را برای کمپینی خرج کردید که نرخ تبدیل 30٪ را به دست آورد.

30 درصد از فروش ایجاد شده توسط کمپین شما 7500 دلار است. اگر فرمول بازده سرمایه گذاری را اعمال کنیم، به صورت زیر خواهد بود:

فرمول ROI

ROI – مثال 1

اما، در کمپین دوم، 2000 دلار برای ایجاد یک صفحه فرود هزینه شد. این صفحه فرود دارای
نرخ تبدیل 22٪ یا 5500 دلار از کل مبلغ تولید شده توسط فروش شما بود.

می بینید که ROI از کمپین دوم خیلی بهتر بود

محاسبه بازگشت سرمایه

درک بازگشت سرمایه شما

اکنون که نحوه محاسبه ROI را یاد گرفتید، مهم است که بدانید این اعداد برای بهینه سازی کاری که انجام می دهید چه معنایی دارند. فرض کنید یک تبلیغ دارای نرخ کلیک و بازدید بالایی است اما تبدیل پایینی دارد.

این به ما چه می گوید؟ شاید صفحه فرود آن تبلیغ بد بود. شاید Call-to-Action به اندازه کافی متقاعد کننده نبود. یا شاید بازدیدکنندگان چیز جالبی در آنجا ندیده اند. این شکست ممکن است در بخش بندی کمپین نیز باشد، که منجر به ارسال سرنخ های ناموفق به صفحه فروش شما می شود. سرنخ هایی که برای خرید آماده نیستند. دلیل عملکرد ضعیف کمپین هرچه که باشد، باید چند آزمایش را انجام دهید تا زمانی که تبلیغ علاقه شخصیت خریدار شما را جلب کند و با پیشنهاد شما سازگارتر باشد.

نتیجه گیری: محاسبه ROI برای تعیین اینکه آیا کمپین شما موثر است کافی نیست.

متغیرهای زیادی وجود دارد که بر عملکرد گروهی از تبلیغات تأثیر می گذارد و در برخی موارد، یک تغییر ساده در صفحه فرود یا لندینگ پیج برای بهبود نرخ تبدیل کافی است.

چرا باید ROI را برای کسب و کار خود اندازه گیری کنید؟

بازگشت سرمایه (ROI) یکی از بهترین راه‌ها برای مشاهده سلامت کسب‌وکارتان است.از طریق تجزیه و تحلیل دقیق این داده ها، می توانید منابع اصلی درآمد کسب و کار خود،کارآمدترین کانال های ارتباطی برای تبلیغ محصول خود و اینکه آیا عملکرد کمپین های بازاریابی شما طبق برنامه پیش می رود، شناسایی کنید.

تنها در این صورت است که می‌توانید استراتژی‌هایی ایجاد کنید که به طور مستمر فروش شما را بهبود می‌بخشد و اطمینان حاصل می‌کند که سرمایه‌گذاری تجاری شما پایدار است. اگر می‌خواهید تجزیه و تحلیل دقیقی از بازگشت سرمایه (ROI) خود داشته باشید، مهم است. که معیارهایی را که واقعاً تجارت شما را تقویت می‌کنند از معیارهای بیهوده متمایز کنید. معیارهای بیهوده آنهایی هستند که دید را به ارمغان می آورند اما از نظر سرنخ و فروش تبدیل نمی شوند.

به عنوان مثال، افزایش ترافیک به وبلاگ شما می تواند نشان دهنده این باشد که محتوای منتشرشده در آنجا بازدیدکنندگان بیشتری را جذب می کند. اما برای محاسبه بازگشت سرمایه، عددی که واقعاً مهم است این است که چه تعداد از این بازدیدکنندگان واقعاً سرنخ می شوند، در خبرنامه شما ثبت نام می کنند یا محصول شما را می خرند. این بدان معنا نیست که شما نباید نگران افزایش ترافیک وبلاگ خود یا جذب فالوورهای بیشتر در فیس بوک باشید. اینها اعداد مهمی برای تبدیل شدن به یک مرجع در بخش خود هستند.

اما برای داشتن یک معیار مرتبط، باید این ترافیک را به سرنخ، سرنخ ها را به فروش و مشتریان را به طرفداران برند خود تبدیل کنید.

فراتر از بازگشت سرمایه، معیارهای دیگری وجود دارد که اگر می خواهید بدانید کسب و کارتان چقدر سالم است، باید آنها را دنبال کنید.