آرتا رسانه

ساب دامین چیست

ساب دامین چیست؟

ساب دامین چیست؟ چه تاثیری در بهینه سازی سایت دارد؟ اصلاً چه لزومی دارد که وب سایت ما ساب دامین یا زیردامنه داشته باشد؟ آیا همه سایت ها باید ساب دامین داشته باشند؟ صبر کنید!!! می دانم سوالات زیادی دارید و برای پیدا کردن همین سوالات در حال مطالعه این مقاله هستید. تا پایان مقاله با من همراه باشید تا در مورد تک تک این سوال ها صحبت کنیم. پیشنهاد می کنم اگر در مسیر یادگیری سئو هستید، دوره آموزش سئو مبتدی تا پیشرفنته را تهیه کنید و به کمک آن سئو را یاد بگیرید.

ساب دامین چیست ؟

یک ساب دامنه یا ساب دامین  یک بخش اضافه شده به دامنه اصلی شما است. زیردامنه به شما اجازه می دهد بخشی از وب سایت خود را بدون ایجاد اختلال در هدف کلی سایت توسعه دهید. ساب دامنه به اول دامنه اضافه می شود و با یک نقطه از آدرس اصلی سایت جدا می شود.

فرض کنید دامنه اصلی شما artarasaneh.com است و پرسش و پاسخ های زیادی در سایت در خصوص بلاکچین می شود. کاربران سایت مطالبی را در قالب کامنت می نویسند و سوال می کنند. گاه حتی در بخش نظرات با یک لینک، شما را به سایت دیگری ارجاع می دهند. از آنجاییکه سوالات می تواند محتوای غلطی داشته باشد و در هر صورت باید اجازه دهید نظرات کاربران نمایش داده شود ممکن است حس کنید که این محتوای غلط که در قالب نظرات در سایت شما درج می شود، برای سئوی سایت شما مضر است. بهترین کار این است که یک بخش پرسش و پاسخ در قالب ساب دامین به دامنه اصلی اضافه کنید تا به عنوان یک سایت مجزا عمل کند. مثل: forum.artarasaneh.com

  نحوه ایجاد ساب دامین

همانطور که در خرید سایت توضیح داده شده است، برای ایجاد ساب دامین کافی است وارد فضای هاست خود شوید ما در اینجا سی پنل را به شما توضیح می‌دهیم البته هاست دایرکت ادمین هم تا حدودی شبیه به سی پنل است و می‌توانید با آموزش یک از پس دیگری هم بربیایید. بعد از ورود به سی پنل خود به قسمت  Domain بروید اگر کمی اسکرول کنید آن را خواهید دید. در بخش Domains روی آیکون Subdomain کلیک کنید در ادامه صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در کادر اول نام Subdomain را باید وارد کنید و در کادر دوم دومین یا همان دامنه سایت خود را باید وارد کنید. کادر Document Root  به صورت خودکادر توسط سی پنل پر می‌شود و مسیر ساب دامین را نشان می‌دهد. در نهایت روی Create کلیک می‌کنیم تا ساب دامین ایجاد شود. اگر تصویر زیر را ملاحظه کنید به طور کامل با روند کار آشنا می‌شوید.

ایجاد ساب دامین از طریق سی پنل
نحوه ایجاد ساب دامین در سی پنل

مزایای ساب دامین

موتورهای جستجو، ساب دامنه ها را به عنوان وب سایت‌های منحصر به فرد و غیرمرتبط با دامنه اصلی می‌بینند. این مسئله می‌تواند مزایایی داشته باشد از جمله:

  • می‌تواند این امکان را داشته باشد که زیر دامنه‌هایی که ایجاد می‌کنید در کنار دامنه اصلی شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) ظاهر شوند، در واقع شما با دو سایت در رقابت حاضر می شوید.
  • گوگل در اکثر موارد یک دامنه را دو بار در یک SERP نشان نمی‌دهد، بنابراین یک زیر دامنه می‌تواند راه‌حلی مفید برای این محدودیت باشد.
  • زیر دامنه‌ها را می‌توان برای هدف قرار دادن یک بخش خاص از بازار یا هر چیز دیگری استفاده کرد.
  • اگر قصد دارید در وب‌سایت خود مبحث کاملا متفاوتی اضافه کنید که نمی‌خواهید با مباحث اصلی سایت قاطی شود بهتر است این مبحث جدید را در یک زیر دامنه قرار دهید. این کار از سنگین شدن اطلاعات هاست نیز جلوگیری می‌کند و منابع هاست را نیز به هدر نمی‌دهد.
  • دلیل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد برندسازی است. مثلا شما می‌توانید یک بخشی از سایت مثل وبلاگ‌ها را در یک زیر دامنه مجزا قرار دهید و روی آن کار کنید و محتوای خوب تولید کنید تا در نتایج گوگل دیده شود و جایگاه خود را تثبت کند.  
  • اگر یک زیر دامنه برای یک سایت از قبل موجود، ایجاد شود که رتبه خوبی داشته باشد، زیر دامنه به سرعت ایندکس می شود و از جایگاه خوب دامنه اصلی بهره می برد.

پیشنهاد مطالعه: هدف جستجو (search intent) چیست؟

معایب ساب دامین

با توجه به اینکه موتورهای جستجو مانند گوگل، ساب دامنه ها را به عنوان دامنه های جداگانه مشاهده می‌کنند. افزودن ساب دامین زمان بیشتری را از شما می‌گیرد چرا که باید برای هر ساب دامین استراتژی های سئو منحصر به فرد ایجاد کنید.

زمانی که ترافیک سایت اصلی شما در حال افزایش است و شما تعداد زیادی بک لینک با کیفیت جمع آوری کرده‌اید. هنگامی که یک زیر دامنه جدید ایجاد می کنید، باید شروع به دریافت بک لینک‌های با کیفیت بالا و جدا از سایت اصلی خود کنید. در خصوص آموزش ساخت بک لینک رایگان کلیک کنید.

آیا ساب دامین بر سئو تاثیر دارد؟

واقعیت این است که جواب دادن به این سوال کمی سخت است چرا که عده‌ای از متخصصان حوزه سئو معتقد هستند که ساب دامین هیچ تاثیری روی سئو سایت ندارد و در مقابل عده‌ای نیز معتقد هستند که روی سئو تاثیرگذار است و هر کدام برای حرف خود دلایلی را مطرح می‌کنند ما نیز در اینجا برخی از این نظرات را بیان می‌کنیم تا شما نیز خودتان نتیجه‌گیری کنید.

چرا برخی از متخصصان سئو معتقدند ساب دامین روی سئو بی‌تاثیر است؟

با توجه به اینکه ساب دامین برای موتورهای جستجو مثل گوگل کاملا مجزا از دامنه اصلی است و مثل یک سایت جدا عمل می‌کند و اعتبار سایت اصلی را به ارث نمی‌برد عقیده دارند که ایجاد ساب دامین هیچ ربطی به سئو ندارد و اگر بخواهید ساب دامین را بالا بکشید حتما باید برای سئو آن به صورت مجزا کار کنید. به همین دلیلی که مطرح کردم، ایجاد ساب دامین را نیز زیاد توصیه نمی‌کنند. چرا که اگر بخش مرتبط به سایت اصلی را روی دامنه قرار دهید از دید موتورهای جستجو پنهان می‌ماند. مگر اینکه کاملاً مجزا از کار شما روی دامنه اصلی باشد. اتفاقاً تنها حالتی که توصیه می‌شود تا از ساب دامین استفاده شود همین مورد است که اگر یک حوزه کاملا مجزا و بی ربط از محتوای سایت را می‌خواهید راه‌اندازی کنید سعی کنید روی یک ساب دامین این کار را شروع کنید تا تاثیر بدی روی سئو سایت نداشته باشد.

چرا برخی از متخصصان سئو معتقدند ساب دامین روی سئو تاثیرگذار است؟

اما گروهی دیگر از متخصصان سئو نیز نظری مخالف دارند و معتقدند که ساب دامین به هر حال می‌تواند نتایج مثبتی روی سئو سایت داشته باشد. در ادامه برخی از دلایل را مطرح می‌کنیم:

بهبود تجربه کاربران

اگر همه اطلاعات خود را تحت یک دامنه دارید، بازدیدکنندگان تجربه کاربری ضعیفی خواهند داشت. چرا که یک سایت بزرگ و گیج کننده برای پیمایش سخت است و اگر تجربه کاربری ضعیفی داشته باشید یعنی کاربران زمان کمتری را در سایت شما صرف می‌کنند که باعث کاهش رتبه شما می شود.

با استفاده از زیر دامنه ها برای وب سایت خود، می‌توانید وب سایت خود را در بخش‌های مختلف به درستی سازماندهی کنید. ساب دامین‌ها یافتن تمام اطلاعات مورد نیاز کاربران را از وب سایت آسان‌تر می‌کنند. اگر تجربه بازدیدکنندگان از سایت شما بهبود پیدا کند رتبه شما در موتورهای جستجو افزایش می‌یابد. بنابراین، زیر دامنه ها تأثیر مثبتی بر سئو می گذارند. اگر در مورد تجربه کاربری اطلاعاتی ندارید، می توانید مقاله تجربه کاربری چیست را مطالعه کنید.

درج کلمات کلیدی در URL، باعث بهبود سئو می‌شود

کلمات کلیدی نقش اساسی در سئو دارند. از آنجایی که قرار دادن کلمات کلیدی در URL اصلی وب سایت شما ممکن است سخت باشد، افزودن کلمات کلیدی مرتبط در زیر دامنه شما فرصتی عالی برای بهبود رتبه بندی سئو بر اساس آن کلمات کلیدی است. هر چه کلمات کلیدی مرتبط تری در وب سایت برای محصول یا خدمات خود استفاده کنید، مشتریان سریع‌تر می‌توانند وب سایت شما را پیدا کنند.

اعتبار دامنه سایت را تقویت می کند

اعتبار دامنه تعیین می کند که موتورهای جستجو چگونه وب سایت شما را درک می کنند. به یک وب سایت امتیاز رتبه بندی از 1 تا 100 برای DA (مرجع دامنه) آن داده می شود. به طور کلی، هرچه DA بالاتر باشد، سایت مورد اعتمادتر است و معمولاً در موتورهای جستجو رتبه بالاتری دارد.

اگر چه ساب دامنه ها موجودیت‌های جداگانه‌ای هستند و بخشی از وب سایت اصلی نیستند، اما می توانند سئو سایت را تقویت کنند و بر رتبه دامنه اصلی تأثیر مثبت بگذارند. علاوه بر این، زیر دامنه ها دارای کلمات کلیدی اضافی هستند. همچنین ممکن است برای عباراتی که دامنه اصلی برای آنها رتبه بالایی ندارد رتبه بندی کنند.   ممکن است علاقه مند باشید که بدانید چگونه می توان دامین آتوریتی سایت را افزایش داد.

بازارهای بین المللی را هدف قرار می دهد

 اگر یک کسب و کار جهانی دارید و از یک ساب دامین برای ایجاد محتوا برای یک منطقه خاص استفاده می کنید، بسیار هدفمند خواهد بود. به این ترتیب، می توانید محتوای ساب دامین خود را به سمت کشورها و قاره های خاصی هدایت کنید. با توجه به اینکه محتوا و زبان سایت شما منعکس کننده جمعیتی است که می خواهید هدف قرار دهید، رتبه سئوی شما در برخی کشورها می تواند بالا باشد. به این ترتیب، می توانید از زیر دامنه ها برای هدف قرار دادن بازارهای داخلی و افزایش رتبه سئو استفاده کنید.

با زیردامنه های سازگار با موبایل به کاربران بیشتری دسترسی پیدا کنید

سایت‌های سازگار با موبایل بیش از هر زمان دیگری اعتبار دارند. وب سایت‌های قدیمی معمولاً برای دسکتاپ ساخته می‌شدند. امروزه برای دسترسی آسان به کاربران موبایل باید ساب دامین‌های سازگار با موبایل ایجاد کنید.

اگر توسعه‌دهندگان شما زمان و منابعی را صرف ساختن یک سایت تلفن همراه کاملاً مجزا و میزبانی آن در ساب دامینی که ممکن است شبیه m.domain.com یا mobile.domain.com باشد، بگذارند، به کاربران بیشتری دسترسی خواهید داشت. این زیر دامنه‌ها با دامنه اصلی وب سایت کار می‌کنند اما بر محتوایی تمرکز می‌کنند که در همه دستگاه ها به خوبی کار می‌کند.  

خب به ارائه این نظرات تا اینجا بسنده می‌کنیم. نظر شما چیست؟ شما در کدام گروه قرار می‌گیرید و کدامیک را ترجیح می‌دهید؟ اگر نظر شخصی من را بخواهید به نظر من ساب دامین کاملا بی‌تاثیر نیست و حداقل می‌تواند روی تجربه کاربری اثر مثبتی بگذارد و زمان حضور کاربران را در سایت شما بیش‌تر کند و همین فاکتور برای موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی موثر است. البته حوزه سئو همواره در حال گسترده شدن و آپدیت شدن است چرا که موتورهای‌جستجو الگوریتم‌های خود را آپدیت می‌کنند و کسی نمی‌داند در آینده ساب دامین برای موتورهای جستجو چه جایگاهی دارد و شاید کمی از این ابهام و شک و تردید در اثر آن بر روی سئو کاسته شود و با اطمینان بیش‌تری بتوان درباره آن بحث و گفتگو کرد. فعلا به همین جا بسنده می‌کنیم و بیش‌تر این مقاله را کش نمی‌دهیم.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در خصوص ساب دامین، نحوه ایجاد آن و تاثیر آن روی سئو مطالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و نظرات مختلف در این خصوص را به شما ارائه کنیم. امیدواریم که سودمند واقع شود.   

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا