سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟
گفته می شود سئو در زبان های انگلیسی و فارسی متفاوت است. ولی این تفکر درست نیست.چون گوگل با تعدادی الگوریتم های (ربات ها ) ثابت برای کل دنیا، فعالیت می کند. و عملکرد الگوریتم ها در همه جا یکسان است. حتماً عبارت الگوریتم های گوگل را از زبان متخصصان سئو سایت بارها شنیده اید.
اما اینکه عواملی که باعث بهبود سئو در کشورهای مختلف می شود بستگی به چگونگی استفاده مدیران سایت دارد. یعنی زمانی که از یک ترفند عده ی کمی استفاده می کنند مشکلی ندارد. اما زمانی که این ترفند همه گیر شد،گوگل مشکوک می شود. و برای آن فعالیت غیر استاندارد، الگوریتمی طراحی میکند تا جلوی اسپمرها را بگیرد.
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بر اساس قوانینی که گوگل تعریف کرده را سئو می گویند. که نتیجه آن افزایش رتبه ی سایت در صفحه ی نتایج است.
مفهوم کلی سئو این است که گوگل را قانع کنید که سایت شما خوب و ارزشمند است. وقتی گوگل مطمئن شد سایت شما برای کاربر مفید است سعی میکند با امتیاز دادن، سایت شما را در دسترس کاربران قرار دهد.
هدف از بودن در صفحه اول گوگل چیست؟
وقتی کاربر وارد صفحه جستجو می شود غالبا غیر از صفحه اول به جای دیگری سر نمی زند.
اما بودن در خط اول چه اهمیتی دارد؟
نتایج تحقیقات نشان می دهد که 67% کلیک ها روی گزینه اول است . 31% روی گزینه دوم و سوم و نهایتا 2% آخر مربوط به بقیه نتایج می شود.
اما هدف از گرفتن رتبه ی یک گوگل بیشتر دیده شدن وب سایت است. در نتیجه ی آن رسیدن به اهدافمان که می تواند شامل برند سازی، افزایش مشتری، کاهش هزینه های تبلیغات و بازاریابی باشد. اگر خودتان تمایل به بهینه سازی سایتتان دارید، می توانید آموزش سئو را تهیه کنید.
در گذشته که گوگل ربات های امروزی را نداشت و به اندازه امروز توانا نبود، می توانستیم از طریق چند ترفند گوگل را فریب دهیم و سایت خود رابه رتبه های بالا در صفحه نتایج گوگل برسانیم.
بدین منظور مدیران سایت ها اقداماتی انجام می دادند مثل اینکه صفحه را پر می کردند از کلمات کلیدی یا نوشتن دو محتوای متفاوت. یکی برای گوگل که مورد پسند گوگل بود و یکی برای کاربر که فاقد ارزش بود. گوگل با توجه به محتوایی که برای گوگل نوشته شده بود به سایت رتبه می داد.
این ترفندها را روش های سئو کلاه سیاه می گفتند.
اما اخیرا گوگل پیشرفت های زیادی کرده و توانسته با تسلط و سرعت بیشتری سایت ها را تحت نظر بگیرد. و با طراحی ربات ها در زمینه های متفاوت جلوی فعالیت های اسپم را سد کرده.
هدف گوگل از طراحی تمام این ربات ها بهینه کردن وب سایت به مفهوم واقعی آن است. یعنی سایت طوری باشد که کاربر را راضی کند. به این روش Human Experience Optimization می گویند، یعنی بهینه سازی بر اساس تفکرات، نیازها و علایق انسانی .به همین دلیل ربات ها طوری طراحی می شوند که بتوانند رفتارهای انسانی را تقلید کنند.
امروزه بسیاری از افراد برای خرید و موارد دیگر آن را در گوگل جستجو می کنند. مفهوم سئو و اهمیت کلمات کلیدی برای گوگل را با یک مثال بررسی می کنیم.
فرض کنید می خواهید موبایل جدیدی را خریداری کنید. چه مواردی را در گوگل جستجو می کنید؟ شاید کلماتی مثل موبایل، خرید موبایل، قیمت موبایل و یا موبایل ارزان و دیگر مواردی از این قبیل.
اگر در گوگل تنها کلمه “موبایل” را تایپ کنید، گوگل 380 میلیون نتیجه برای جستجوی آن برای شما نمایش می دهد.
تعدادی سایت در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر می شود و به احتمال زیاد افراد در 3 و یا 5 لینک ابتدایی کلیک کرده و از آن سایت ها بازدید کنند.
اگر مجددا کلمه “خرید موبایل” را در گوگل جستجو کنید دوباره نتایج دیگری برای شما نمایش داده می شود.
اگر بار دیگر کلمه “قیمت موبایل” را در گوگل جستجو کنید نتایج دیگری و سایت های دیگری برای شما لیست می شود.
در نظر داشته باشید که این سایت ها بطور اتفاقی در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر نشده اند . سایت هایی که در صفحه نتایج گوگل نمایش داشته می شوند در کلمات کلیدی که افراد بطور روزمره در گوگل جستجو می کنند سئوی قوی روی سایت خود پیاده سازی کرده اند.
کلمات “موبایل”، “خرید موبایل” و “قیمت موبایل ” همان کلمات کلیدی هستند که بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند . و سایت هایی که خدمات و محصولاتی درباره موبایل دارند بایستی روی این کلمات سئو را اجرا کنند تا در لیست جستجوی گوگل در صفحه نخست و در 3 و یا 5 لینک اول نمایش داده شوند. و این به معنی جذب کاربر و مشتری و افزایش فروش و خدمات می باشد.
در برخی موارد سایت شما با اسم برند خودتان جستجو می شود و شما می توانید در ابتدا و توسط گوگل اولین نتیجه نمایش داده می شود.
هدف ما این است که سایت ما در کلمات کلیدی انتخابی هم در اولین نتایج توسط گوگل نمایش داده شود.
زمینه سئو هیچ گاه حتمی نیست . یعنی تضمین همیشگی برای بودن در رتبه یک گوگل وجود ندارد. و عملیات سئو بایستی بصورت مدارم صورت پذیرد و مدام در حال بهینه سازی و بروزرسانی سئو باشیم.
در کل دو نوع سئو داریم:
فقط به این مورد اشاره داشته باشیم که فرآیند سئو در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار ضروری است. در ادامه و در جلسات بعدی آموزش دیجیتال مارکتینگ بیشتر درباره سئو صحبت می کنیم.
لیست کردن تمام وب سایت های دنیا به ترتیب ارزش و اهمیت آن وب سایت ها، به طوری که بیشترین ترافیک البته ترافیک هدفمند را به سمت سایت مطلوب ببرد.که گوگل در این کار بهترین است.
نتایج پیشنهادی گوگل مهمترین دارایی گوگل است و بنابراین برای دفاع از دارایی خود اجازه نمی دهد سایت ها به راحتی به صفحه ی اول بیایند.
بینگ و یاهو نیز بعد از گوگل در لیست موتورهای جستجو قرار دارند.
سایت هایی که اصول آنها بر تولید محتوا با ارزش و مرجع است، فعالتر هستند.
سایت هایی که مطالب خود را در جای مناسبی پست کنند در دسترس نیز خواهند بود.
حالا اگر کمی سرعت سایت خود را بهینه کنیم بسیار مورد توجه کاربر قرار می گیریم.یعنی وب سایت ما USer friendly می شود و نهایتا برای گوگل نیز محبوبتر و در نتیجه در اولویت گوگل قرار می گیریم و به رتبه های بالاتر می رویم.
برای این که بتوانیم وب سایت خود را در صفحه اول گوگل ببینیم لازم است از دید گوگل به سایت ها نگاه کنیم. یعنی اگر شما گوگل بودید و فقط می توانستید10 نتیجه در صفحه ی اول نمایش دهید و همزمان کاربر را رازی نگه دارید چه می کردید؟
به چه مسائلی اهمیت می دادید؟
سئوی خوب برای شما ارزش داشت؟
محبوبیت چطور؟
نیاز کاربر چه جایگاهی برای شما داشت؟
اگر شما گوگل بودید:
سعی در نمایش بهترین وب سایت ها، بررسی عمیق، سعی در فریب نخوردن، برخورد با متقلب ها میکردید. با تعیین قوانین شفاف و یکسان برای همه،خود را محبوب می کردید.