آرتا رسانه

URL چیست

URL چیست؟

URL  چیست؟ چه تاثیری در سئو سایت دارد و اینکه چطور می توانیم یک یو آر ال استاندارد و بهینه بنویسیم؟ در این مقاله قصد دارم همه آنچه که در مورد ساختار یک url استاندارد، وجود دارد را با شما به اشتراک بگذارم. 

URL چیست؟ 

URL مخفف Uniform Resource Locator است. URL چیزی نیست جز آدرس یک منبع منحصر به فرد در وب. ساده تر توضیح می دهم: 

همین الان آدرس منزلتان را در ذهنتان مرور کنید: تهران، خیابان شریعتی، کوچه فلان، پلاک شماره فلان. داخل منزلتان هم هر چیزی آدرس خودش را دارد. مثل یخچال که داخل آشپزخانه است. میوه که داخل یخچال است. می بینید در دنیای واقعی، همه چیز آدرس خاص خودش را دارد. در اینترنت هم هرچیزی یک آدرس دارد. آدرس سایت آرتا رسانه، artarasaneh.com است، آدرس آکادمی آرتا رسانه artarasaneh.com/academy است و آدرس دوره سئو که در داخل آکادمی است، به این ترتیب می باشد. artarasaneh.com/academy/product/tutorial-seo

یعنی حتی عکس هایی که در سایت آپلود می کنید، یک آدرس دارند. همین الان روی هر عکسی که می خواهید کلیک کنید و آن را در تب دیگری باز کنید. چیزی که در نوار آدرس می بینید، آدرس این عکس است. 

یو آر ال چیست

پس به زبان خیلی ساده url آدرس سایت، صفحه، فایل صورتی، ویدئو و عکس که در اینترنت و سطح وب وجود دارد.

ساختار و اجزای url چیست؟

هر url از سه بخش اصلی تشکیل می شود. 

  • پروتکل ارتباطی
  • آدرس سایت
  • پسوند دامنه

اجزای url چیست

به تصویر بالا نگاه کنید. 

پروتکل ارتباطی

منظور از پروتکل (شماره 1 تصویر بالا) در آدرس همان عبارت HTTP یا HTTPS است. در واقع به اینها پروتکل ارتباطی میگویند. در واقع این پروتکل ها هستند که به شما اجازه می دهند با دنیای وب ارتباط برقرار کنید و ارتباط بین سرورها و مرورگر کاربران با استفاده از پروتکل انجام می شود. 

آدرس سایت

آدرس سایت (شماره 2 تصویر بالا) همان آدرس دامنه سایت است. دقت داشته باشید که کل url که در تصویر می بینید آدرس صفحه دوره سئو است. در حالی که فقط artarasaneh.com آدرس دامنه سایت است. 

آدرس بخش داخلی سایت

شماره 3 در تصویر بالا می تواند آدرس یک عکس، پادکست، ویدئو یا یک صفحه داخلی از سایت باشد. همانطور که می بینید این آدرس نشان می دهد که صفحه “دوره سئو” یک محصول داخل آکادمی آرتا رسانه می باشد. 

جدای از این 3 بخش که بخش های اصلی یک url را تشکیل می دهند، 2 قسمت دیگر با شماره های 4 و 5 در تصویر می بینید. 

پسوند دامنه

بخش 4 همان پسوند دامنه است که می تواند ir, com, net, shop و پسوندهای دیگر باشد. در این مقاله قصد ندارم در خصوص انواع پسوند دامنه صحبت کنم. می توانید در مورد آنها تحقیق کنید. 

نامک

شماره 5 در تصویر بالا، نامک است که یکی از بخش های مهم در سئوی url محسوب می شود. فعلاً تا همینجا بدانید که اسم این قسمت نامک است و زمانی که صفحه ای می سازید، نامک را می توانید تغییر دهید و در واقع با نامک، به آن صفحه آدرس می دهید. (نامک را می توان برای نوشته، برگه، محصول، دسته بندی، برچسب در سایت تنظیم کرد.)

پیشنهاد مطالعه: ساب دامین چیست؟

آیا URL روی سئو تاثیر می‌گذارد؟

تا اینجای کار متوجه شدیم URL  چیست.در اینجا قصد داریم کمی در خصوص تاثیر URL بر روی سئو صحبت کنم. خودتان را بگذارید جای هر موتور جستجویی از جمله گوگل. گوگل از طریق محتوا به کمک  نامک، متوجه موضوع آن صفحه می شود. یعنی در صفحه “لینک چیست؟” نامک را به صورت (what-is-broken-link-how-to-fix) تنظیم کرده ایم. چه کاربر و چه گوگل زمانی که این نامک را می بینند، متوجه می شوند که موضوع این صفحه در خصوص لینک شکسته و روش های رفع آن است. به نظر شما این یک مرحله از سئو نیست؟ 

فاکتورهای تاثیرگذار در URL بهینه

 

در ادامه به چند نکته در خصوص ایجاد یک url بهینه و سئوپذیر اشاره می کنم. می توانید این موارد را به عنوان چک لیست سئوی آدرس صفحات در نظر بگیرید.

فعال کردن ssl دامنه

اولین و واجب ترین کاری که باید برای آدرس سایت و دامنه انجام دهید این است که ssl آن را فعال کنید. برای اینکار باید از هاستینگ خود کمک بگیرید. 

به این ترتیب، گوگل و کاربران سایت شما را به عنوان یک سایت امن می شناسند. در واقع “ssl” مخفف Secure Sockets Layer است که یک پروتکل امنیتی برای ارتباط امن بین دو کامپیوتر است که از آن برای رمزگذاری داده ها جهت جلوگیری از دسترسی غیرمجاز استفاده می شود.

انتخاب یک پسوند دامنه مناسب

این مورد را می توان به عنوان سئوی دامنه در نظر گرفت. بعضی از پسوندها ذهنیت خوبی در نظر مخاطب ندارند و سابقه این پسوندها به واسطه بعضی از سایت ها، خراب شده است. بعضی از پسوندهای محبوب و معتبر را در ادامه معرفی می کنم: 

  • com: پسوند بین المللی
  • shop: برای فروشگاه های اینترنتی
  • online: آموزش مجازی و آنلاین
  • ir: البته این پسوند به عنوان یک پسوند محبوب و معروف نمی توان گفت. این پسوند مختص کشور ایران است و به همین جهت در این فهرست ذکر کردم.

کوتاه بودن url

هرچه آدرس کوتاه تر باشد در ذهن ماندگارتر است. این در مورد آدرس مکان های فیزیکی صدق می کند. در مورد url ها چطور؟ منظور از کوتاه بودن این نیست که از تعداد حروف کمتری استفاده شود. بلکه به این ممعنی ناست که در حد امکان آدرس ها را تو در تو ننویسید. به این مثال توجه کنید. 

https://mydomain.com/category1/subcategory/subsubcategory/productname

محصول “productname” داخل به صورت تو در تو، داخنل سه دسته بندیقرار دارد. می توانید در تنظیمات سایت، جوری تنظیم کنید که بلافاصله بعد از آدرس دامنه، نام محصول ذکر شود. 

https://mydomain.com/productname

url های تو در تو پیچیده هستند و سعی کنید پیچیدگی را از آدرس صفحات حذف کنید. 

پیشنهاد ویژه: استعلام قیمت سئو ارزان و ماهانه

قابل فهم بودن آدرس صفحه (url)

یعنی اینکه کلمات کلیدی صفحه را خلاصه و قابل فهم در آدرس صفحه، در قسمت نامک بنویسید. نامک باید بگونه ای قابل فهم باشد که در یک نگاه، مشخص شود محتوای صفحه در مورد چیست.

خلاصه بودن نامک

حالا که با بخش نامک در url آشنا شدید، قوانین نوشتن آن را نیز یاد بگیرید. 

  • من به شخصه نامک را انگلیسی می نویسم. چون در نامک های فارسی، زمانی که آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، به صورت علائم و حروف بی مفهوم نمایش داده می شود. مانند تصویر زیر:

نحوه نوشتن url استاندارد و بهینه

  • عدم استفاده از حروف اضافه: یکی از روش هایی که می توانید نامک را قابل فهم و درعین حال خلاصه بنویسید، این است که حروف اضافه را تا جایی که به مفهوم آسیب نمی زند، حذف کنید. مانند مثال زیر: 

https://exportsmartchain.com/blog/export-of-disposable-containers

می تواند به این صورت نوشته شود: of به عنوان حروف اضافی حذف شود.

https://exportsmartchain.com/blog/export-disposable-containers

  • عدم استفاده از کاراکتر در آدرس صفحه: در سایت های ورودپرسی و کدنویسی ممکن است آدرس صفحه جوری تنظیم شود که به این صورت نمایش داده شود: 

https://artarasaneh.com/?p=123

این یک url کاملاً نامفهوم است. 

  • عدم استفاده از عدد و تاریخ در آدرس: نوشتن تاریخ و عدد در آدرس، شما را محدود می کند که بعداً نتوانید محتوای آن صفحه را برای تاریخ های بعدی آپدیت و قابل استفاده کنید. در تصویر زیر می بینید که عنوان مقاله “ترندهای مصرف کنندگان در سال 2023” است، اگر عدد 2023 در آدرس صفحه نوشته می شد، عملاً این مقاله، به یک مقاله تاریخ مصرف دار تبدیل می شد که نمی توانستیم برای سال های بعد آپدیت کنیم. 

چگونه url بهینه بنویسیم

  • عدم استفاده از کاراکتر و فضای خالی در نامک: البته وردپرس به طور پیش فرض فضای خالی را از آدرس حذف می کند. این مشکل معمولاً در سایت های کدنویسی شده بوجود می آید: 

چگونه نامک استاندارد بنویسیم

  • از حروف بزرگ در آدرس صفحه استفاده نکنید: این مشکل در نامک های انگلیسی پیش می آید. البته وردپرس به صورت پیش فرض همه حروف را به حروف کوچک تبدیل می کند، ولی در طراحی سایت اختصاصی، ممکن است این مورد لحاظ نشده باشد و حروف بزرگ در نامک وجود داشته باشد. ایرادش این است که ممکن است زمان تایپ آدرس، حواستان به حروف بزرگ نباشد و با نوشتن حروف کوچک، به یک صفحه 404 منتقل شوید. 
  • از کلمات کلیدی در آدرس صفحه و نامک استفاده کنید. چون در این صورت کاربر و ربات های گوگل به درستی متوجه مفهوم صفحه می شوند. از تکرار آن پرهیز کنید و فقط یکبار کلمه کلیدی را بدون حروف اضافی در نامک بنویسید. اتفاقاً این مورد از مهمترین نکات سئوی url به حساب می آید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا